Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki: ”Yhteistyömme on saumatonta”

0

Vaateyritys Uhanan naiset ovat ystäviä ja yrityskumppaneita, jotka saivat koronavuoteensa ikimuistoisen piristysruiskeen pääministeri Sanna Marinin mekkovalinnasta muotiraamattu Voguen artikkelissa.

Teksti: Jaana Siljamäki Kuva: Marjaana Malkamäki

Mira Vanttaja:

”Me aina nauretaan, että se on vähän sellainen hippijuttu. Meillä on usein sama fiilis asioista, sellainen vahva intuitio. Ja fiiliksen pitää olla oikea, kun johonkin ryhdytään.

Sille koko tämä meidän yhteistyö perustuu, samankaltaiselle arvomaailmalle. Jossain opintojen loppuvaiheessa arvot tulivat puheeksi, ja huomattiin yhteytemme siinä.

Kun hain HAMKiin muotoilun koulutukseen, sanoin jo haastattelussa, että haluan oman yrityksen joskus, vaatekaupan. Yrityshaave kaatui kyllä jo ekana vuotena. Siihen vaikutti koko alan epävarmuus ja se, että itsekin hain paikkaani. En oikein edes tiedä, mistä se ajatus omasta yrityksestä silloin tuli, sillä en koe olevani erityisen yrittäjähenkinen. Se ei ole itseisarvo, vaan oman jutun tekeminen.

Kun Hannan kanssa sitten päädyttiin yritystä perustamaan, niin olihan se vähän sellainen tahdotko-hetki. Hanna on tosi empaattinen ja herkkä, juttelemme syvällisesti paljon myös työn ulkopuolisista asioista.

Kaikki on mennyt tosi saumattomasti. Suunnittelemme yhdessä malliston teeman ja fiiliksen. Minä suunnittelen kuosit ja Hanna vaatteet. Muuten ei ole mitään varsinaisia rooleja, mitä nyt Hanna hoitaa enempi laskuja ja minä Instagramia.

Aluksi kaikki työtehtävät olivat meillä itsellämme.

Nyt kun on jo kymmenen työntekijää, on pitänyt oppia delegoimaan. Helpointa on päästää irti jutuista, jotka eivät ole oman intohimon kohteita.

Haluamme olla työpaikka, jossa on hyvä olla. Ja jos on palkattu johonkin tiettyyn tehtävään, siitä voi kasvaa eteenpäin. Jokapäiväisessä työssä näkyviä arvoja ovat ilo, ystävällisyys ja merkityksellisyys. Liikkeissä ei tuputeta asiakkaalle, vaan halutaan että vaate on harkittu ostos, josta halutaan pitää huolta.

Yritys on pyörinyt nyt kahdeksan vuotta ja ehkä ykkösasia yrittämisessä on se, että motivaation pitää olla kova, koska töitä pitää tehdä paljon. Varsinkin alkuvaiheessa. Sitten kun alkaa homma pyöriä, niin kannattaa ulkoistaa kaikki, mihin omat taidot eivät riitä. Hyvä kirjanpitäjä on myös ehdottoman tärkeä.

Ja tietenkin se, että konsepti on tarkkaan mietitty ja rajattu omien vahvuuksien pohjalta. Asioita kannattaa kuitenkin kokeilla rohkeasti, niin ne vahvuudet löytyvät.”

 

Hanna Virkamäki:

”Tähtihetkiä on ollut useampikin, kuten se, että yritys lähtikin lentoon aika nopeasti. Aina kun on palkattu uusi työntekijä, se on hieno hetki. Ja toki se, kun Sanna Marin oli Voguessa meidän mekko päällä, niin olihan se mahtavaa.

Olimme juuri Lontoossa tekstiilimessuilla, kun saimme sellaisen vähän epämääräisen viestin, Sanna Marinkin oli kirjoitettu väärin. Siinä pyydettiin lähettämään pikavauhtia vaatteitamme kuvauksiin. Vähän mietimme aluksi, että mikähän juttu tämä on, mutta toimimme pyynnön mukaan sitten kuitenkin.

Ennen kuin lehti sitten ilmestyi, siinä oli useampi kuukausi välissä, ja olimme vähän jo unohtaneetkin koko homman. Se Vogue ilmestyi juuri pahimpaan korona-aikaan, joten se toi meille tosi tärkeää näkyvyyttä, lisää asiakkaita ja huomattavaa kasvua. Vogue oli myös tägännyt meidät Instagramissa, ja tuollaisilla jutuilla on merkitystä.

Tämä maailmantilanne vaikuttaa varmasti myös vaatetusalaan.

Se, että etätyö lisääntyy, lisää pukeutumisen mukavuusvaatimuksia. Erilaiset kehotyypit näkyvät suunnittelussa myös. Ja vastuullisuus edelleen, se ei saa olla enää mikään päälleliimattu juttu, vaan sen pitää olla yrityksen DNA:ssa.

Uskon että Uhana on viiden vuoden päästä edelleen kasvanut ja kehittynyt, ja että meillä on silloin jo kansainvälisiä jälleenmyyjiä. Olemme Miran kanssa molemmat kehittämishaluisia ja eteenpäin katsovia, yhteistyömme on helppoa. Mira on ihmisenä empaattinen ja lojaali, ja hänellä on tosi innostava ja omintakeinen tyyli tehdä kuoseja.

Ennen muotoilun opintoja opiskelin sosiologiaa yliopistossa. Se ei mennyt hukkaan, sillä on eduksi, kun ymmärtää asioita laajemmin. Muistan HAMKissa toivoneeni, että voisin keskittyä johonkin asiaan syvemmin, mutta sielläkin laaja-alaisempi opiskelu on ollut hyödyksi yrittäjyydessä.

Yrittäjänä olen oppinut sen, että asioille pitää antaa välillä myös aikaa. Täytyy pitää itsensä auki.”

Mira Vanttaja

Syntynyt: 1987 Turussa, asuu Tampereella.
Koulutus: Muotoilun artenomi (HAMK), valmistui 2011.
Työ: Vaateyritys Uhanan perustaja ja toinen pääsuunnitelijoista. Yritys on perustettu vuonna 2012 ja sillä on verkkokauppa sekä liikkeet Tampereella ja Helsingissä.

Hanna Virkamäki

Syntynyt: 1979 Tampereella, asuu Tampereella.
Koulutus: Muotoilun artenomi (HAMK), valmistui 2011.
Työ: Vaateyritys Uhanan perustaja ja toinen pääsuunnittelijoista.

Leave A Reply