Viestejä avaruuteen

0

AstroPi-MissionZero

Toteutin ohjelmointikokeilun osallistumalla projektiin, jossa oppilaat pääsivät koodaamaan viestejä, jotka tulevat näkymään kansainvälisellä avaruusasemalla keväällä 2020.

Täällä on tarkemmin projektista:

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/astro-pi-mission-zero

Jotta projektiin voi lähteä mukaan, tulee seuraavien edellytysten täyttyä:

  • Oppilaat saavat olla korkeintaan 14-vuotiaita
  • Oppilaiden tulee muodostaa 2-4-henkilön ryhmiä

Kriteereistä löytyy tarkemmin tietoa projektin nettisivuilta.

Sivustolle piti rekisteröityä etukäteen, jolloin sain luokkakoodin, jota käyttämällä oppilaat saivat viestinsä lähetettyä avaruuteen. Ohjelmointi tapahtui pythonilla ja käyttäen trinket.io-verkkosivustoa, joten erityisiä laitevaatimuksia ei ollut. Meillä oli käytössä kahdella ryhmällä cromebookit ja yhden ryhmän kanssa olin atk-luokassa pöytätietokoneilla.

Ohjeet

Projektin verkkosivuilta löytyy englanniksi selkeät ohjeet viestien kirjoittamiseen. Suomensimme ohjeet oppilaillemme. Suomennetut ohjeet annoimme oppilaille tulosteena. Paperitulosteen etu oli se, että oppilaat pystyivät katsomaan ohjetta samalla, kun kirjoittivat koodia. Lisäksi paperi haastoi oppilaat kirjoittamaan koodia itse eikä vain kopioimaan sitä. Oppilailla oli mahdollisuus käyttää molempia ohjeita, mutta melkein kaikki käyttivät vain suomenkielistä ohjetta.

Miten sujui?

Toteutin kokeilun kolmen eri ryhmän kanssa. Kaksi ryhmistä koostui kahdeksannen luokan oppilaista. Näillä kerroilla oppilaita oli noin 30 ja opettajia kaksi. Kolmas ryhmä muodostui seitsemännen luokan oppilaista ja heille pidin oppitunnin yksin. Jokaisessa ryhmässä oli vain yksi oppilas, joka oli koodannut pythonilla aiemmin.

Alustimme tehtävää vain lyhyesti, mutta selkeiden ohjeiden avulla oppilaat pääsivät nopeasti alkuun. Etua oli myös siitä, että tehtävää tehtiin ryhmissä, jolloin oppilaat pohtivat asioita yhdessä ja he pääsivät alkuun helpommin kuin yksin tekemällä.

Käytimme tähän aikaa yhden tuplatunnin verran eli 1,5 tuntia. Se oli hyvä aika. Luokkakoodin annoin vasta tunnin loppupuolella, jolloin hätäisimmätkin oppilaat joutuivat hiomaan viestiään ennen lähettämistä eteenpäin.

Osa oppilaista innostui valtavasti ja he muun muassa lisäsivät viesteihinsä hienoja kuvia, muuttivat tekstin väriä ja nopeutta ja jopa innostuivat etsimään lisätietoa netistä. Osa oppilaista teki vain minimin eivätkä innostuneet juurikaan muokkaamaan viestejään. Suurin osa oppilaista kuitenkin innostui tehtävästä.

Pohdintaa kokeilusta

Kokeilu toimi parhaiten ryhmissä, jotka olivat tottuneet tekemään ryhmätyötä keskenään. Parhaiten toimi ryhmäkokona 2-3. Neljän hengen ryhmä oli jo liian suuri.

Huomasin jälleen saman ilmiön kuin aiemminkin koodaustunneilla, että näillä tunneilla pääsevät loistamaan hieman eri oppilaat kuin tavallisesti.

Koin, että tämä oli hyvä tapa aloittaa tutustuminen pythoniin. Jatkamme koodausta toisenlaisten tehtävien kanssa.

Leave A Reply