Scratch-ohjelma ala-asteella

0

Visuaalisen ohjelmointikokeilun tein toukokuussa 2020 Voltin ala-asteella luokilla 2.ja 4. Tokaluokkalaiset osallistuivat vapaaehtoisesti ohjelmointikokeiluun iltapäivätoiminnassa ”Omat touhut” tuokiolla. Autoin heitä kirjautumaan Scratchiin ja yhdessä kokeilimme erilaiset toiminnot: uuden projektin luominen, hahmojen valinta, liikkumiset, äänet, aikasääntelyä jne. Projekteista tuli hauskat kuten ”Taikaballerinan esittely”, ”Urheilukisat”, ”Karkkikioski”, ”Lentävä koira ja donitsi ”, ”Tipu tietäväinen” jne. Heiltä sain hyvän vinkin 4.lk tehtävälle. 

Neljäsluokkalaisilla  vuosi sitten oli järjestetty Scratch- tutustumistunti. Sen jälkeen yksi oppilas on  harjoitellut  visuaalista ohjelmointia kotona, muut taas aloitti alusta asti. Tein ohjeet ohjelmaan kirjautumiselle, projektin luomiselle, hahmojen liikkumiselle, aika sääntelylle jne. Koko luokalle annoin saman tehtävän luoda projektin, jossa tulisi esille oman nimen kirjaimet. Kerroin, että kirjaimet voi tulla esille yhtäaikaa tai kirjain kerralla. Projektissa saa käyttää kirjainten lisäksi muita hahmoja. Omien tunnuksien luominen vei eniten aikaa, mutta sen jälkeen eri tahdissa syntyivät monenlaiset ohjelman sisällöt. Noin neljännesosaa oppilaista kokivat että ”oli vaikea” ja ” se ei toimii” , osalle oli ”helppo ja hauskaa”. Osa oppilaista auttoivat toisia ja  ehtivät myös tehdä toisenkin projektin samalla tunnilla ja he ovat kysyneet ”Saako jatkaa tätä kotona?”

Itselleni tämä koulutus antoi todella paljon. Se vahvisti minun käsityksen oppimisesta. Parhaiten oppii kun opiskelee itsenäisesti, mutta saa kuitenkin ajankohtaista apua opettajalta tai ohjaajalta. Hyvät, mutta ei liian tarkat ohjeet antaa vapautta ja samoin varmuutta tekemiselle. Itse iäkkäänä ja kokeneena koulutusalan työntekijänä sain uusia kokemuksia  oppimisprosessin ymmärtämisestä, ohjeiden tekemisessä ja nimenomaan ohjelmoinnin iloa.

Ensimmäinen tehtävä Scratchilla

Leave A Reply