Scratch jr -animaatio nelosten enkussa

0

Esitellään Suomea Scratch junior -animaation avulla

Tarkoituksena oli tutustuttaa 4.-luokkalaiset oppilaani koodauksen maailmaan. Lähes kukaan heistä ei ollut kokeillut koodaamista itse ennen. Otin käyttöön Scratch junior -ohjelman, koska se oli asennettuna oppilaiden iPadeille ja se oli helppo tapa aloittaa koodaamisen harjoittelu. Scratch jr on todella helppokäyttöinen visuallisen koodaamisen ohjelma, joten oppilaat pääsisivät sillä helposti alkuun.

Tarkoituksena oli käyttää englannintunteja koodaamiseen ja yhdistää siihen tämänhetkistä opettelemaamme englannin sanastoa ja kielioppia. Ne liittyvät Suomeen, joten tehtäväksi muodostui, että jokainen oppilas tekee Scratch-animaation, jossa he esittelevät Suomea ulkomaalaisille.

Ensimmäiset kaksi oppituntia käytimme Scratchiin tutustumiseen. Kerroin koodaamisen pääperiaatteista (käskyjen antamisesta, peräkkäisrakenteista, silmukoista, ehtolauseista ym.). Katsoimme yhdessä Scratch jr -esittelyvideon youtubesta ja pysäyttelin videota ja selitin tarkemmin joissakin kohdissa. Oppilaat saivat ottaa iPadinsa ja katsoa muutaman esimerkkiprojektin sieltä. Sen jälkeen sai alkaa kokeilla ja tehdä omanlaistaan animaatiota. Taivas oli rajana, vain mauttomuuksia ei sallittu. Oppilaat olivat ihan innoissaan ja oppivat hetkessä käyttämään kaikkia toimintoja. Minä ja avustaja autoimme oppilaita joissakin pienissä pulmakohdissa, mutta he oppivat Scratch juniorin käytön todella nopeasti.

Osa oppilaista ehti tehdä yhden dian animaation ja osa useamman kahden tunnin aikana. Oppilaani eivät ole yleensä kovin innostuvaista sakkia, mutta koodaaminen oli heistä hauskaa. Monta kertaa he kysyivät innoissaan, että koska taas jatketaan koodaamista.

Kolmannella oppitunnilla ohjeistin, että jokaisen pitää suunnitella paperille, mitä haluaisivat animaatioonsa sisällyttää. Lähinnä se, kuinka monta hahmoa on missäkin diassa, miten he liikkuvat, mitä he sanovat ja mitkä sanomisista on puhekuplia ja mitkä äänitystä. Ohjeena oli tehdä 2-4 diaa. Sanoin, että hahmot ja taustat voi valita tarkemmin vasta sitten kun avaa Scratchin ja nyt tekisi vain pääpiirteisen suunnitelman. Käskin ottamaan engianninkirjat esiin ja katsomaan kahden kappaleen sanastoa ja miettiä, miten niitä haluaisi käyttää. Lisäksi kirjoitin itse smartille muutaman lauseen englanniksi, joita he voisivat esimerkiksi käyttää esitellessään Suomea. Moni ei meinannut silti päästä alkuun. He olisivat vain heti halunneet alkaa kokeilla tekemään Scratchilla. Pienen rohkaisun ja yhteisen ideoinnin jälkeen lähes kaikki saivat kuitenkin jotakin suunniteltua paperille. Kun oli hyväksyttänyt suunnitelman opettajalla, sai hakea iPadin ja alkaa luoda animaatiota. Jotkut oppilaat suunnitelivat animaation tarkasti ja toiset sutaisivat vain jotakin paperille ja keksivät pari puhekuplaa. Niillä, jotka tekivät perusteellisen suunnitelman, siihen meni koko oppitunti ja nopeasti suunnitelman tehneet ehtivät jo tehdä Scratchillä n. 20 minuuttia.

Neljännellä oppitunnilla moni oppilas sai tehtyä animaationsa valmiiksi. Olin itse tänä päivänä (eilen) poissa koulusta lapsen sairastumisen takia. Sijainen ja avustaja saivat hyvin homman ohjattua ja oppilaat tekivät niitä kuulemma innokkaasti. Suurin osa teki animaation pitkälti suunnitelmansa mukaisesti. Oppilaat etsivät ja kokeilivat erilaisia taustoja ja hahmoja ja lopulta valitsivat sopivat. Muutamalla oppilaalla jäi animaatio vielä kesken, joten jatkamme niiden tekemistä loppuun vielä yhden oppitunnin ajan. Sitten katsomme kaikkien animaatiot yhdessä. Annamme vertaispalautetta ja pyydän jokaiselta oppilaalta kirjallista palautetta koodauskokeilusta. He saavat miettiä, mikä kokeilussa oli mukavaa, helppoa, vaikeaa ja tylsää. Onnistuiko animaation tekeminen suunnitelman mukaisesti vai tekikö oppilas muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaansa. Haluaisivatko he tehdä samantapaisen projektin uudestaan tai mitä olisivat halunneet tehdä projektissa toisin.

Kuvia minulla ei valitettavasti nyt koodauskokeilusta ole kun tarkoituksenani oli ottaa ne eilen, jolloin jouduinkin olemaan pois koulusta.

Leave A Reply