Ortelan oppilasagentit koodaajaguruina

0

Ortelan oppilasagentit koodaajaguruina

Ortelan uunituoreet oppilasagentit tarttuivat koodaushärkää sarvista syksyllä 2017. Neljäs-, viides- ja kuudesluokkalaisista vapaaehtoisista koostuvasta agenttijoukosta valikoitui kaksitoistahenkinen iskuryhmä, joka alkoi levittää ohjelmoinnin ilosanomaa. Ei-niin-salaiset agentit ovat osa oppilasagenttitoimintaa, josta voi lukea lisää esimerkiksi osoitteessa https://oppilasagentti.fi/. Toiminta on Ortelan koulussa uutta, ja ennen ohjelmointiprojektin aloittamista oppilasagentit ehtivät auttaa koko koulun luontopäivän luontokuvien lataamisessa Padlet-ympäristöön.

 

Koodausprojekti aloitettiin tutustumalla Scratch- ja Scratch Junior -ohjelmiin. Oppilaat saivat nähdä opettajan tekemät esimerkit Scratchillä toteutetuista peleistä ja animaatioista, ja sen jälkeen heidän annettiin vapaasti tutustua ohjelmointiympäristöön. Yksin ja pareittain työskennelleet oppilasagentit alkoivat ottaa ohjelmointia haltuun. Osa agenteista toimi heti hyvin itsenäisesti ja kysyi apua vain joissakin täsmäkysymyksissä. Osa seurasi enemmän opettajan alustusta ja teki perässä omalla koneella pieniä koodauskokeiluja. Kahden agenttikoulutustunnin jälkeen oli jo syntynyt useita animaatioita ja pieniä pelejä, joiden myötä kipinä koodaukseen oli varmasti syttynyt.

 

Jo kahden kokoontumiskerran perusteella voidaan todeta, että oppilasagentit niin nelos-, vitos- kuin kutosluokalta ovat oppivaisia, motivoituneita ja taitavia tieto- ja viestintätekniikan käyttäjiä. Heistä myös näkee, että he osaavat ja haluavat auttaa muita. Syksyn edetessä heitä käytetään apuna, kun luokissa opetellaan koodausta. Muutamankin oppilasagentin läsnäolo auttaa varmasti, kun koodausta harjoitellaan. Oppilailla on matala kynnys auttaa toisiaan ja ottaa oppilasagenteilta apua vastaan.

 

Opettajan koodaamassa pelissä poimitaan hedelmiä ja vältellään juustonaksukulhoja.
Nelosluokkalainen oppilasagentti tekee Scratch Junior -ohjelmalla liikenneanimaatiota.

 

Leave A Reply