Ohjelmointia 9 lk:n valinnaiskurssilla

0

Ohjelmointikokeilu

Koulussamme pyörii tällä hetkellä 9 lk:n valinnainen kurssi nimeltään Tietotekniikan perustaidot. Kysyin kollegaltani, pääsisinkö kokeilemaan ohjelmointia tälle kurssille ja hänelle se sopi oikein hyvin. Halusin toteuttaa kokeiluni repl.it:llä käyttäen Pythonia sekä Pythonin Turtlea. Kurssilla on 12 oppilasta, joista 10 oli paikalla kokeiluni aikana. Ohjelmointiin käytimme kannettavia tietokoneita.

Ohjelmointitehtävät rakensin enimmäkseen itse. Lainasin muutaman tehtävän Tommi Saksan kurssitehtävistä ja pari tehtävää otin Github -ohjelmointikurssin materiaaleista (Javascript). Kaikki tehtävät koodasin itse läpi ennen kuin vein ne oppitunnille.

Aikaa kokeiluuni oli 90 min ja rakensin tunnin siten, että alkuun kerroin opiskelevani Opet ohjelmoijiksi -kurssilla, annoin ohjeet ja näytin koodausesimerkin Pythonilla. Sitten oppilaat hakivat tehtävät näkyviin Classroomista ja aloittivat ohjelmoinnin.

Olin Pythoniin tehnyt yhteensä 10 tehtävää ja oppilaat ehtivät niistä tehdä 3-5 tehtävää. Tarkoitus oli käyttää Pythoniin 35 min, mutta oppilaita neuvoessani unohdin kellon ja meillä vierähti 5 min enemmän kuin suunnittelin.

Pythonin jälkeen alustin lyhyesti Turtlen käytön ja näytin myös esimerkin. Jälleen oppilaat etsivät Classroomista ohjeet ja ehtivät tekemään 12:sta tehtävästäni 3-6 kappaletta.

Varmuuden vuoksi tein reilusti tehtäviä, kun en tiennyt, paljonko oppilaat jo osaavat ennestään. Ajattelin, että mieluummin liikaa kuin liian vähän ja sanoin kollegalleni, että hän voi toisella kertaa teettää loput tekemäni tehtävät oppilaille ja tämä sopi hyvin. Alla kuva oppilaan omasta kokeilusta Turtlessa.

Palaute ja pohdintaa

Kyselin oppilaiden ohjelmointikokemuksista tunnin alussa ja suurin osa sanoi, ettei ole ohjelmoinut. Palautelomakkeessa oli kuitenkin vastattu toisin. Minusta tuntui, etteivät oppilaat mieltäneet esim. Scratchia ja Lightbotia ohjelmoinniksi.

Oli hienoa, että sain kokeiluuni mukaan ryhmän opettajan, sillä pystyimme paljon paremmin auttamaan oppilaita niin, ettei kukaan jäänyt jumiin pitkäksi aikaa. Kollegani ei ollut ohjelmoinut Pythonilla tai Turtlella, mutta annoin hänelle tehtävät ja ohjeet paperisena käteen, jotta hän pystyi helpommin auttamaan. Jälkikäteen totesimme, että oli jälleen hienoa työskennellä yhdessä ja että tällaisia hetkiä pitäisi olla enemmänkin.

Kyselin oppilailta palautetta myös tekemistäni tehtävistä:

Oppilaiden palautteessa pyysin antamaan arvosanan ohjelmointituokiolle:

 

Sanallisessa palautteessa oppilaat vastasivat mm. että ”Ihan kiva tunti”, ”Hyvin meni” ja ”Hyvin opastettu. Välillä olisi voinut mennä hitaammin eteenpäin.”

Oli mielestäni onnistunut tunti, vaikka 90 min ei riittänytkään kunnolla varsinkaan Turtleen, jossa oppilaat innostuivat tekemään kaikenlaisia kuvioita ohjeistani poiketen. He olivat yksimielisiä siitä, että Turtle oli paljon mielenkiintoisempi perinteiseen Pythoniin verrattuna. Olisin voinut käyttää koko ajan pelkästään Turtleen, mutta halusin opettaa perinteistä koodaamista ja tutustuttaa oppilaat Pythoniin. Mielestäni suunnitelmani toteutui hyvin eikä suurempia yllätyksiä tullut.

Mitä tekisin erilailla? No, tietysti varaisin enemmän aikaa tai tekisin pienemmissä osissa nämä tehtävät. En kiirehtisi asiasta toiseen, vaan opiskeltaisiin rauhassa yhtä kieltä kerrallaan. 

 

Leave A Reply