Koodausta alkuopetuksessa

0

Koodaustunti 1.

Otin 1.luokkalaisten kanssa koodaustunnin alkajaisiksi robotin ohjausta. Valitsin luokasta yhden oppilaan robotiksi, jota muut ohjasivat käskyin. Kävimme yhdessä läpi, että robotti ymmärtää vain täsmällisiä, lyhyitä käskyjä.

Seuraavaksi siirryimme pelaamaan Angry Birds-koodauspeliä. Pelissä ohjataan vihaista lintua erilaisten sokkeloiden läpi possun luokse. Peli vaikeutuu tasoittain. Oppilaat innostuivat pelistä kovasti. Laitoin Wilman kautta koteihin pelin osoitteen ja monet oppilaat pelasivatkin peliä myös kotona. Pyysin perheiltä palautetta pelistä. Muutamat vanhemmat vastasivat ja kertoivat, että peli oli innostanut myös heidät ohjelmoimaan lastensa kanssa. Oppilaat kokivat ohjelmointipelin motivoivana asteittaisen vaikeutumisen vuoksi. Tietyn rajan tullessa vastaan, peli koettiin kuitenkin liian vaikeana.

Koodaustunti 2.

Seuraava tunti oli liikuntatunti ja liitin siihen myös ohjelmointiteeman. Aluksi menimme robottihippaa, jossa kiinniottaja käskyttää tekemään jotain. Kiinnijääneen voi pelastaa komennolla SEIS. Varsinainen toiminta oli pareittain robotin ohjaamista käskyillä tietyn radan läpi. Ensin toinen pareista oli robotti, jota ohjelmoija käskytti rakentamansa radan läpi. Sitten vaihdettiin osia.

Koodaustunnit 3.-4.

Pidin samansisältöiset koodaustunnit myös 2.luokkalaisille. He pääsivät selvästi pidemmälle Angry birds-pelissä ja jotkut halusivat kokeilla myös haastavampaa Frozen-peliä.

Koodaustunnit 5.-6.

Pidin samansisältöiset koodaustunnit myös esioppilaille. Heidän taitonsa riittivät hyvin Angry Birds-pelin viiteen ensimmäiseen tasoon aikuisten avustuksella (neljä aikuista 11 oppilasta kohden).

Tuntien arviointia

Kaikki oppilaat motivoituvat poikkeuksetta tietokoneiden avulla oppimisesta. Ohjelmoinnin harjoittelu ensin konkreettisesti käytännössä ja vasta sitten ohjelmointipelin avulla on varsinkin pienillä oppilailla järkevää. Konkreettisessa harjoittelussa oppilaille syntyy käsitys ”ohjelmointikielestä”. Käskyjono-periaate valkenee ohjelmointipeliä pelatessa. Kaikki oppilaat pitivät tunneista ja omasta luokastani ( 1. luokka) suurin osa oli kokeillut peliä myös kotona.

 

Leave A Reply