Eskari-ykkösten Bee-Bot koodaus

0

Jatkoimme eskari-1. luokkalaisten yhteistä ohjelmointia. Pienten oppilaiden kanssa ohjelmoinnissa on kyse muustakin kuin pelkästä ohjelmoinnista: tärkeää on ohjeiden kuunteleminen ja noudattaminen, yhdessä tekeminen ja parin huomioiminen.

Bee-Botin ohjelmointi on heille jo ennestään tuttua.

Edellisellä kerralla lapset ohjelmoivat pareittain yhden toiminnon kerrallaan. Tavoitteena oli ohjata Bee-Bot puisen eläimen luo.

Muutama pystyi ohjelmoimaan enemmän kuin 10 toimintoa suunnitelmallisesti ja oikein kerrallaan.

Ohjelmointikorttien avulla halusimme viedä lasten ajattelua ja suunnittelua pidemmälle.

Koodaustunnin suunnittelua:

Käytössämme oli 5 Bee-Botia ja 6 alustaa. Miten toimimme jotta ½ ryhmät molemmista ryhmistä, 20-24 lasta, voisi toimia yhdessä?

  • Haemmeko RTV:sä lisää alustoja, jos haemme niin mistä lisätila niiden säilytykseen?
  • Miten toteutetaan ohjelmointikorttien käyttö?
  • Suunnittelevatko lapset itse Bee-Botin reitin vai aikuinen?
  • Reitti suunniteltu paikoilla -> reitti voi muuttua kun sitä korjataan?
  • Liimataan palikat kuumaliimalla ->törmäys rasittaa moottoria.
  • Kuinka paljon ohjelmointikortteja pitää varata?
  • Missä tilassa ja miten toimimme?
  • Miten todennetaan se että ymmärsivätkö koodauksen ratkaisijat koodin oikein? Onko heidän oletus Bee-Botin reitistä oikea?

Ajatusriihen lopuksi:

  • Eskarilainen ja 1.luokkalainen toimivat parina.
  • Alusta A3 paperille, paperille kopioitiin ruudukko, 2 paperia teipattiin yhteen.
  • Lähtöpaikkaan liimattiin Bee-Botin kuva ja kierrettävä seinä piirrettiin pinkillä tussilla.

  • Korteilla koodattavat reittivaihtoehdot suunniteltiin etukäteen 5-6 komennon pituisiksi, jotta voimme ennakoida tarvittavien korttien määrän.
  • Bee-Botin määränpää vaihtoehdot leimattiin alustalle pupuleimasimella, korvien värit olivat erilaiset.
  • Valmiin koodin korteille piirrettiin paikat alustalle.
  • Pari koodaa alustalle reitin korteilla niille varattuun tilaan, testaavat koodin ja laittavat oikean määränpääkortin väärinpäin alustalle.

  • Pari vaihtaa paikkaa ja tekee toisella alustalla koodin perusteella oletuksen mihin Bee-Bot menee.

 

Toteutus:

  • Avointen ovien päivänä 12.5.
  • Koodausta oli seuraamassa myös vanhempia ja isovanhempia.
  • Ohjeiden annon apuna oli ActiveBoard.

  • Koodikortit ja Bee-Botit olivat luokassa kahdessa pisteessä.

  • Pöydät olivat luokan keskellä, oppilaat istuivat lattialla pareittain ringissä pöytien ympärillä.
  • Innokkaat vanhemmat ja isovanhemmat olivat apuopeina. Bee-Botin ohjelmointi ei ollut heille tuttua. Heidän ohjeensa ja kommenttinsa oppilaiden koodeista olivat aluksi vääriä.

Miten ensi kerralla:

  • Kaikki alustat olivat samanlaisia. Näppärimmät hoksasivat heti koodin nähtyään oikean määränpään. Seuraavalla kerralla jokainen alusta on erilainen.
  • Joka alustalla Bee-Bot on eri asennossa, tussilla piirretty seinä/seinät ja määränpäät eri paikoissa.
  • Hyvä työ Avoimien ovien päivään.

 

Päivi Salminen ja Ari-Pekka Miettinen

Leave A Reply