Jatkoimme eskari-1. luokkalaisten yhteistä ohjelmointia. Pienten oppilaiden kanssa ohjelmoinnissa on kyse muustakin kuin pelkästä ohjelmoinnista: tärkeää on ohjeiden kuunteleminen ja noudattaminen, yhdessä tekeminen ja parin huomioiminen.
Bee-Botin ohjelmointi on heille jo ennestään tuttua.
Edellisellä kerralla lapset ohjelmoivat pareittain yhden toiminnon kerrallaan. Tavoitteena oli ohjata Bee-Bot puisen eläimen luo.
Muutama pystyi ohjelmoimaan enemmän kuin 10 toimintoa suunnitelmallisesti ja oikein kerrallaan.
Ohjelmointikorttien avulla halusimme viedä lasten ajattelua ja suunnittelua pidemmälle.
Koodaustunnin suunnittelua:
Käytössämme oli 5 Bee-Botia ja 6 alustaa. Miten toimimme jotta ½ ryhmät molemmista ryhmistä, 20-24 lasta, voisi toimia yhdessä?
- Haemmeko RTV:sä lisää alustoja, jos haemme niin mistä lisätila niiden säilytykseen?
- Miten toteutetaan ohjelmointikorttien käyttö?
- Suunnittelevatko lapset itse Bee-Botin reitin vai aikuinen?
- Reitti suunniteltu paikoilla -> reitti voi muuttua kun sitä korjataan?
- Liimataan palikat kuumaliimalla ->törmäys rasittaa moottoria.
- Kuinka paljon ohjelmointikortteja pitää varata?
- Missä tilassa ja miten toimimme?
- Miten todennetaan se että ymmärsivätkö koodauksen ratkaisijat koodin oikein? Onko heidän oletus Bee-Botin reitistä oikea?
Ajatusriihen lopuksi:
- Eskarilainen ja 1.luokkalainen toimivat parina.
- Alusta A3 paperille, paperille kopioitiin ruudukko, 2 paperia teipattiin yhteen.
- Lähtöpaikkaan liimattiin Bee-Botin kuva ja kierrettävä seinä piirrettiin pinkillä tussilla.
- Korteilla koodattavat reittivaihtoehdot suunniteltiin etukäteen 5-6 komennon pituisiksi, jotta voimme ennakoida tarvittavien korttien määrän.
- Bee-Botin määränpää vaihtoehdot leimattiin alustalle pupuleimasimella, korvien värit olivat erilaiset.
- Valmiin koodin korteille piirrettiin paikat alustalle.
- Pari koodaa alustalle reitin korteilla niille varattuun tilaan, testaavat koodin ja laittavat oikean määränpääkortin väärinpäin alustalle.
- Pari vaihtaa paikkaa ja tekee toisella alustalla koodin perusteella oletuksen mihin Bee-Bot menee.
Toteutus:
- Avointen ovien päivänä 12.5.
- Koodausta oli seuraamassa myös vanhempia ja isovanhempia.
- Ohjeiden annon apuna oli ActiveBoard.
- Koodikortit ja Bee-Botit olivat luokassa kahdessa pisteessä.
- Pöydät olivat luokan keskellä, oppilaat istuivat lattialla pareittain ringissä pöytien ympärillä.
- Innokkaat vanhemmat ja isovanhemmat olivat apuopeina. Bee-Botin ohjelmointi ei ollut heille tuttua. Heidän ohjeensa ja kommenttinsa oppilaiden koodeista olivat aluksi vääriä.
Miten ensi kerralla:
- Kaikki alustat olivat samanlaisia. Näppärimmät hoksasivat heti koodin nähtyään oikean määränpään. Seuraavalla kerralla jokainen alusta on erilainen.
- Joka alustalla Bee-Bot on eri asennossa, tussilla piirretty seinä/seinät ja määränpäät eri paikoissa.
- Hyvä työ Avoimien ovien päivään.
Päivi Salminen ja Ari-Pekka Miettinen