4.-luokkalaisten tutustumista kirjoitettuun ohjelmointiin

1

Tutustuimme 4.-luokkalaisten kanssa Corona SDK- ohjelmaan sekä Lua-ohjelmointikieleen ja sen avulla ohjelmointiin. Teimme ohjelmalla erilaisia kuvia. Pelejä emme lähde vielä Corona SDK -ohjelmalla kokeilemaan. Jos innokkuutta riittää, voisimme koettaa ohjelmoida esimerkiksi kivi-paperi-sakset -peliä Coronan avulla 5.-luokalla.

Aikaisemmin luokkani on koulussa ohjelmoinut Bomberbotin, Scratch:n ja Studio.code.org:n avulla.

Luokassa on 18 oppilasta. Itse ohjelmointiin käytimme aikaa neljä oppituntia, jotka olivat jakotunteja. Oppilaat työskentelivät pareittain.

Ennen Corona SDK:n ohjelmointikokeilua pohdimme:

  • Mitä on ohjelmointi?
  • Missä olemme viimeksi käyttäneet ohjelmointia?
  • Mitä on visuaalinen ohjelmointi?
  • Kerrattiin peräkkäisrakenne,
  • Mikä on Corona SDK?
  • Missä sitä on käytetty?
  • Mitä on kirjoitettu koodi?

Rekisteröidymme Corona-käyttäjiksi.

Aloitimme tutustumisen Corona-ympäristöön tekemällä yhdessä liikennevalot mallin mukaan. Kun koneiden äärestä alkoi kuulua “Yes”-huudahduksia, tiesin liikennevalojen valmistuneen.

Oppilaita kiinnostivat värien koodit, joita he lähtivät seuraavaksi itse etsimään ja kokeilemaan.

Valkoisella taustalla värit näkyvät eri tavalla.

 

 

 

 

 

 

Tämän jälkeen kokeilimme, voisimmeko saada aikaiseksi lumiukon käyttämällä osittain samoja lausekkeita kuin liikennevaloissa. Pohdimme yhdessä, mitä uusia kirjoitettuja koodeja tarvitsemme, jotta lumiukko tulisi valmiiksi.

Lumiukkojen valmistuttua alkoi jälleen innokas oma kokeilu.

 

Lopuksi oppilaat antoivat palautetta, miltä Corona-ohjelmointi tuntui.

Mukavaa oli mm.:

  • Testailla millä koodeilla sai eri värejä aikaiseksi,
  • omat kokeilut,
  • kun sai työn valmiiksi,
  • kun liikennevaloihin sai värit,
  • kirjoittaminen,
  • kun uusia kuvioita ilmestyi koodeja kirjoittamalla ja painamalla relaunch,
  • tehdä pareittain,
  • kun pääsee vauhtiin, niin tää on kivaa,
  • valmis työ toi hyvän fiiliksen.

Vaikeaa ja haastavaa oli mm.:

  • Kaikki tavallaan oli vaikeaa ja helppoa…,
  • kun kirjoitetut merkit piti olla just eikä melkein oikein (“Kuule, laita tuohon RoundedRect eikä RounderRect”),
  • erroreitten etsiminen,
  • piti vähän miettiä, jos kuva ei tullut siihen näyttöön.

Ohjelmoinnista yleensä:

  • Koodaus on hauskaa, tosi kivaa, mukavaa, ihan nice, parasta, monipuolista toimintaa (!),
  • no, ei tästä ammattia tuu, mutta kiva kokeilla,
  • olis kiva koodata seuraavaksi joulujuttuja (opelle haaste!),
  • mä haluun tehdä vielä Corona-ohjelmalla nallen.

Oppilaat olivat jälleen ohjelmoinnin suhteen ennakkoluulottomia ja erityisen omatoimisia. Nautin seuratessani heidän omia kokeilujaan ja ideoitaan toteuttaa koodausta.

Pareittain ohjelmointi oli hyvä ratkaisu. Varsinkin kirjoitusvirheiden korjauksessa parin kanssa ratkaisun selvittäminen oli mukavampaa.

Corona -ohjelmoinnissa haasteita tuo englanninkieli. Koordinaatiston hahmottaminen ja käyttäminen ovat myös uusia asioita 4.-luokkalaisille. Onneksi olimme koordinaatistoon tutustuneet jo Scratchin kautta.

Open helpotukseksi oppilaiden into ohjelmointiin säilyi ja jopa lisääntyi Corona-kokeilun myötä. Tästä on hyvä jatkaa …

Discussion1 kommentti

  1. Pingback: Ideaopas – miten hyödyntää koodausta opetuksessa?

Leave A Reply