Uuden opsin myötä ohjelmoinnista on tulossa osa perusopetuksen oppisisältöä, joka näillä näkymin on tullut jäädäkseen, esimerkiksi osana matematiikan opetusta. Tämän päivän ja huomisen maailmassa digitaitoja sen eri muodoissa tullaan yhä enemmän tarvitsemaan ja näin ollen nämä taidot tulee nähdä osana yleissivistävää opetusta ja oppimista.
HYKissä eräs seitsemäsluokka tutustui matematiikan oppitunneilla projektiluontoisesti Corona Labs -ohjelmalla koodaamiseen. Ensimmäinen oppitunti käytettiin kirjautumiseen ja kokemuksen mukaan siihen kannatti käyttää aikaa, koska huolimatta valmisteluista, ohjelmien asennuksista ja ohjeistuksista, erilaisten teknisten haasteiden vuoksi kirjautuminen osoittautui aikaa vieväksi toimenpiteeksi -varsinkin suuressa ryhmässä.
Varsinaiseen ohjelmointiin käytettiin aikaa kaksi oppituntia. Tavoitteena oli ohjelmoida peräkkäisrakenteinen koodi, joka luo kännykkäsimulaationa suorakulmion, ympyrän ja murtoviivan. Toisella oppitunnilla päästiin lisäämään kuvioihin värejä ja reunoja, muuttamaan kuvioiden kokoa ja paikkaa näytöllä sekä tuottamaan tekstiä eri väreillä. Lopuksi saatiin joihinkin kuvioihin lisättyä liikettä.
Kolmen oppitunnin mittainen lyhyt projekti antoi pienen häivähdyksen koodaamisen maailmasta, joten alussa olevien teknisten ja kirjautumishaasteiden jälkeen opiskelu lähti rullaamaan. Toisella ja kolmannella oppitunneilla koodaaminen alkoi jo viedä mennessään, tunnit kuluivat nopeasti niin, että suunniteltu palautteen kerääminen jäi opettajalta tekemättä!
Käytössä oleva ohjelmointiympäristö on siksi mielekäs ja palkitseva tapa opiskella, koska kirjoitetun koodin näkee heti valmiina simulaationa. Mahdolliset muutokset, korjaukset ja suunnitelman toimivuus on nähtävissä samalla, kun koodia kirjoittaa.