Näkyvyyden parantaminen Visit Häme -tuotelistauksen avulla

0

Nykyään kaikki tieto niin ulkomaan matkailupalveluista oman alueen mahdollisuuksiin haetaan verkosta. Ulkopaikkakuntalaiset Suomessa pohtivat lomien aktiviteettimahdollisuuksia sekä hämäläiset etsivät tietoa esimerkiksi ratsastuskouluista alueellaan. Yrityksen toiminnalle ja etenkin hevosalan palveluille onkin tärkeää tuoda itsensä näkyville verkkoon muutenkin, kuin pelkästään kotisivujen ja Facebook-sivun kautta. Tehokas tapa oman näkyvyyden parantamiselle Hämeen alueella on Visit Häme -sivuille omien tuotteiden ja palveluiden lisääminen.

Mikä on Visit Häme?

Visit Häme on Hämeen matkailupalveluita kokoava sivusto, jonne tiedot haetaan Visit Finlandin Datahub-tietokannasta. Linnan Kehityksen matkailukoordinaattori Annamaria Laine selventää, että Datahub on valtakunnallinen tietokanta, jonne yrityksen tietojen lisääminen on maksutonta. 

“Datahub-tietokanta on rajapinta, josta matkailutoimijoiden tietoja haetaan moniin eri kanaviin, kuten Visit Finlandin sivustolle ja Visit Hämeen sivustolle”, hän kertoo. 

Laine painottaa Datahubin kätevyyttä yrityksen tietojen lisäämisessä ja näkyvyyden parantamisessa. Aiemmin Visit Häme -sivustolle tietojen lisääminen ja niiden muuttaminen tapahtui lomakkeiden kautta monivaiheisesti. Datahub-tietokanta mahdollistaa sen, että yrittäjä itse voi helposti ja kätevästi päivittää yrityksensä sekä tuotteidensa tietoja sivustolle. Muutokset päivittyvät näin kaikkiin kanaviin, jotka hakevat Datahubista tietoja. 

SatuAasin talli

Eri hevosalan palveluiden kokoamisella yhteiseen listaukseen Visit Häme -sivulle on monia hyötyjä erityisesti näkyvyyden kannalta. Se esimerkiksi helpottaa kuluttajalle palveluiden löytämistä ja selaamista. Vaikka hevosalan yritys ei pelkästään matkailupalveluita tarjoakaan, kannattaa esimerkiksi ratsastuskoulun lisätä tietonsa sivustolle. Myös paikkakuntalaiset etsivät tietoa alueensa hevospalveluista ja Visit Häme -sivustolla ne ovat selkeästi listattuna. Ratsastuskoulupalvelut kiinnostavat myös matkailijoita, jotka haluavat lomalleen aktiviteettia hevosten parissa

Laine korostaa myös sitä, että Visit Häme mahdollistaa myös sen, että hevospalvelut kokoavaa sivua pystytään linkkaamaan ja jakamaan helposti eteenpäin esimerkiksi Hevoshäme-hankkeen tai Linnan Kehityksen puolesta kuluttajille, jotka kysyvät Hämeen hevosmatkailupalveluita. Markkinointi siis helpottuu ja näkyvyys lisääntyy. 

“Tietojen lisääminen vaikuttaa myös omien kotisivujen näkyvyyteen niin Googlessa kuin hakukoneoptimoinnissa yleisesti,” Laine muistuttaa.

Datahub on koettu hyödylliseksi

Satu Valkas, SatuAasi-tallin yrittäjä lisäsi yrityksensä DataHub-tietokantaan melkein heti kun se tuli Visit Finlandin käyttöön. SatuAasi-talli tarjoaa eläinavusteista toimintaa aasien kanssa Lopella maalaistallilla perunamaatilan yhteydessä. Yrityksen palveluita on muun muassa metsäretket, virkistyspäivät, harrastetunnit sekä tapahtumavierailut aasien kanssa. Mahdollisuuksia on myös sosiaalipedagogiseen toimintaan sekä ohjasajo -ja ajovalmennuspalveluihin.

Satu Valkas

Valkaksella on hyviä kokemuksia Datahubin käytöstä. Hänellä tuotteiden palvelukuvaukset olivat jo valmiina, joten tietojen lisääminen kävi sutjakkaasti kopioimalla valmiita tekstejä. Sivu oli myös hänen kokemuksensa mukaan selkeä. “Hyvin tiesi, mihin kohtaan pitää laittaa mitäkin”, Valkas vakuuttaa. Aikaakaan tietojen lisäämiseen ei mennyt tuhottoman paljon, Valkas arvioi että noin puolessa tunnissa hän oli saanut homman hoidettua. 

Kategorioiden määrittäminen tuotteille oli ainoa vaihe, missä Valkas koki hieman vaikeuksia. Hänen tapauksessaan kategorioita tuli valittua hieman liikaa palveluille, mutta hän kehuu Datahubissa sitä, että tiedot tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkastaja antoi hyvää palautetta juurikin kategorisoinnista ja muokkasi tuotteita ennen julkaisua. Ei siis haittaa, jos joitakin virheitä tietojen lisäämisessä tulee tai ei esimerkiksi tiedä ihan tarkkaan, mitä kategorioita tulee valita.

“On kätevää, että yhteen paikkaan tiedot lisäämällä ne tulevat näkymään laajasti monessa paikassa. Koin Datahubin siis tarpeelliseksi ja hyödylliseksi”, Valkas kertoo.

Miten saan oman yritykseni tiedot Datahubiin?

Datahub-tietokannan käyttö on yhtä helppoa kuin muihinkin erilaisiin palveluihin rekisteröityminen. Yrityksesi tarvitsee käytännössä vain kotisivut ja Y-tunnuksen. Sen käyttö on ilmaista ja tukea tietojen lisäämiseen on tarjolla niin Linnan Kehityksen kuin Hevoshäme-hankkeen puolesta. Yritysten lisäämät tiedot tarkistetaan aina ennen julkaisua ja tarvittavia muutoksia tehdään yhdessä. Laine huomauttaa etenkin siitä, että englanninkielisen kuvauksen lisääminen ei ole olennaista, jos yrityksen verkkosivuilla ei ole ennestään tietoa yrityksestä englanniksi. 

Ohjeet liittyen Datahubiin ja Visit Hämeeseen löytyvät täältä: https://visithame.fi/wp-content/uploads/2022/02/VisitHame_verkkosivu_kriteerit_ja_ohjeet_toimijoille-02-2022.pdf

Datahubin sisältöohjeet löytyvät täältä: https://visithame.fi/wp-content/uploads/2022/02/VF_DataHub_sisaltoohjeet_2_22-1.pdf 

Jäikö kysyttävää Datahubista ja haluatko henkilökohtaista apua rekisteröintiin? Ota yhteyttä!

Terhi Heikkinen
terhi.heikkinen@student.hamk.fi

Terhi Heikkinen
Liiketalouden opiskelija

Opiskelija-assistentti, Hevoshäme-hanke

Comments are closed.