Pyöräilyn iloa päiväkodeissa ja kouluissa

0

Metsäeskarilaiset Hattulassa ja Hämeenlinnassa polkevat pyörillä ahkerasti ympäri vuoden. Kilometrejä kertyy vuodessa jopa yli 1000 km ja samalla lapset oppivat hyvin pyöräilyn perustaitoja ja ryhmässä ajamisen periaatteita. Tästä on paljon hyötyä myöhemmin koulumatkoilla ja myös koulun yhteisillä pyöräretkillä.

Hattulassa on viime vuosina aktiivisesti kannustettu lapsia pyöräilemään kouluun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Kunnan liikunta-ohjaaja on auttanut opettajia järjestämään pyöräilyn taitoajo-ohjausta kouluilla. Loppukilpailut on pidetty toukokuussa Hattulan Kunto-Kuntalainen tapahtuman yhteydessä. Liikkuva koulu -hankkeen rahoituksella on hankittu pyöriä koulujen käyttöön ja kesällä pyörät ovat kaikkien lainattavissa kirjastokortilla Parolan kirjastosta. Hattulassa on tehty pitkään hyvää työtä pyöräilyn edistämisen eteen ja se valittiinkin vuoden 2019 pyöräilykunnaksi.

Lapsia seisomassa pyörien kanssa
Hattulan taitokisojen loppukilpalut Kunto-Kuntalainen tapahtumassa. Kuva: Minna Takala.

Myös Hämeenlinnassa on haluttu kannustaa lapsia pyöräilemäään jo päiväkodeissa. Hämeenlinnassa järjestettiin pyöräkeräys, jossa saatiin lähes 80 pyörää lasten ja nuorten käyttöön. Keräyksen käytännön organisoinnista vastasi varhaiskasvatuksen suunnittelija Elina Kataja ja käytännön toteutukseen lähti mukaan Ilo kasvaa liikkuen -hankekoordinaattori Joni Virtanen. Pyöräkeräys oli avoinna kuukauden ajan keväällä 2019. Pyöriä tuotiin Hirsimäen päiväkodin väliaikaissäilytykseen ja ne kunnostettiin talkootoimintana. Mukana oli perheitä lapsineen sekä väkeä Tawast Cycling Clubista. Lisäksi Hämeenlinnan kaupungin nuoria työllistävästä 4H:n polkupyöräpajasta tilattiin osalle pyöristä kunnostus. 

Päiväkodit tekivät hakemuksia pyörätarpeistaan ja hakemusten perusteella pyörät jaettiin eri päiväkoteihin. Keräyksen lähtökohtana oli, että mahdollisimman monella hämeenlinnalaisella lapsella olisi mahdollisuus opetella pyöräilyn hienoa taitoa – omista välineistä riippumatta. Kuntalaiset innostuivat keräyksestä kovasti, ja kestävän kehityksen hengessä saatiin suunnattoman paljon iloa lapsille varsin pienin kustannuksin.

Kuvakollaasi lasten pyöristä
Lasten pyörien kunnostustalkoot Hirsimäen päiväkodin pihalla. Kuva: Minna Takala.

Iittalan koululla kannustetaan pieniä koululaisia pyöräilemään monin tavoin. Vanhempainyhdistys jakaa tokaluokkalaisille pyöräilykypärät. Yhdessä pyöräillään liikuntatunneilla ja keväisin on tehty retkiä Maalaiskirpputorille. Iittalan koulun lapset osallistuivat myös Iittalan kyläpyörien kunnostamiseen. Lasten vanhemmat hankkivat lahjoituspyöriä, nuoremmat koululaiset antoivat pyörille nimet ja kirjoittavat niistä tarinoita, ja vanhemmat koululaiset maalasivat pyörät värikkäiksi kyläpyöriksi. Nyt Iittalassa on suunnitteilla pyöräsuunnitus lapsille ja rastien tekeminen lähimaastoon. Pyöräilymyönteistä paikalliskulttuuria on hyvä luoda yhdessä. Se kannustaa pyöräilemään. 

Hämeenlinnan seudun 4H -yhdistys on järjestänyt  Kaurialan liikennepuistossa lasten pyörien katsastusta jo kahtena kesänä. Nyt valmisteilla on päiväkotien liikennekasvatusta, jota pilotoidaan syksyllä ja jatketaan ensi keväänä.  Hyvä yhteistyö päiväkotien, koulujen, vanhempien ja paikallisten yhdistysten kanssa on tärkeää lasten pyöräilylle.

#Hämepyöräilyohjelma 
#pyöräilyviikko2020
#tawastcc 

LINKIT

Fiksusti kouluun -ohjelma: https://fiksustikouluun.fi/?fbclid=IwAR2d9we8Ldf7pKkarFbBEnezaM3m2GpvXESVlWZoyMvbsTSkfR7Y23ncFA0

Hattula vuoden 2019 pyöräilykunta: https://www.poljin.fi/fi/uutiset/2019/05/23/hattulasta-vuoden-2019-pyorailykunta

Hämeenlinnan päiväkotien pyöräkeräys: https://www.kunteko.fi/katso/1198

Hämeenlinnan seudun 4H: https://hameenlinna.4h.fi/ 

Valtakunnallinen Pyöräilyviikko: https://www.poljin.fi/fi/toimintaa/pyorailyviikko

Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma -hanke: https://www.hamk.fi/projektit/kanta-hameen-pyorailyohjelma/

Tawast Cycling Club: https://tawastcc-com.directo.fi/

 

Kuva Minna Takalasta

Minna Takala on Tawast Cycling Clubin puheenjohtaja ja Pyöräliiton perustajajäsen.  

Leave A Reply