Kaupunkipyörät osana liikenteen palvelukokonaisuutta

0

Pyörät voivat täydentää liikenteen palvelukokonaisuutta monin tavoin. Yhä suosituimpia ovat kaupunkipyöräjärjestelmät, joita on jo yli 20 kaupungissa. Vaihtoehtoja järjestelmiin on monenlaisia ja ne kehittyvät jatkuvasti. Tärkeää on linkittyminen muihin liikennemuotoihin, käyttäjän tunnistaminen, helppo maksujärjestelmä ja pyörien paikannus. Myös sähköavusteisuus eri muodoissaan on lisääntynyt. Pyöräily yhdistettynä raideliikenteeseen on erittäin ilmastoystävällinen liikennemuoto.

Hollannissa kansallisella rautatieyhtiöllä NS:llä (Nederlandse Spoorwegen) on oma pyöräjärjestelmänsä. Se tarjoaa peruspyöriä yli 300 paikassa ympäri Hollantia alle 4 € hintaan. OV-Fiets järjestelmässä on yli 20 000 pyörää ja noin 500 000 säännöllistä käyttäjää ajaa niillä noin 5,3 miljoonaa kertaa. Pyörän käyttömaksu 3,95€ oikeuttaa 24 tunnin käyttöön. Yksi henkilö voi vuokrata kaksi pyörää, maksu otetaan automaattisesti käyttäjätililtä.  Vastaava järjestelmä Suomessa lisäisi varmasti pyöräilyä ja sopisi hyvin VR:n toiminnan yhteyteen osana vastuullista liikennejärjestelmää.  Raideliikenteen yhdistäminen pyöräilyyn voisi toimia hienosti Hämeenlinnassa, Turengissa, Parolassa ja Iittalassa. Kokeilun käynnistäminen voisi toteutua nopeastikin hyödyntämällä asemattomia kaupunkipyöriä. 

Kuopion kaupunkipyörät – menestystarina Suomesta

Kuopiossa otettiin käyttöön Pohjoismaiden ensimmäinen ns. viidennen  sukupolven asematon kaupunkipyöräjärjestelmä, johon kuuluvat pyörät ovat kaikki sähköavusteisia. Asemattomien kaupunkipyörien käyttöön tarvittava teknologia on sisällytetty kokonaisuudessaan pyöriin ja näin ollen sen käyttöönottoon ja palautukseen ei tarvittu erillisiä  kaupunkipyörätelineitä. Tämä alentaa järjestelmän käyttöönottokustannuksia huomattavasti ja mahdollistaa nopeamman käyttöönoton. 

Kuopiossa oli alussa pyöriä 150, sitten niitä hankittiin vielä 100 lisää. Käyttäjiä oli vuonna 2019 noin 7000 ja kesällä 2020 jo yli 20 000. Kuopion kaupunkipyöriä käytetään mobiilisovelluksen avulla, joka mahdollistaa vapaiden pyörien paikantamisen, käyttöönoton ja maksamisen. Pyörien vuokraamisessa hyödynnetään Kuopion seudun joukkoliikenteen eli Vilkun Waltti-matkakortteja.  Pyörien toimintakunnosta ja akkujen lataamisesta vastaa  kaupunkipyöräoperaattori, joka tarvittaessa myös siirtää pyöriä paikkoihin, joista ne ovat käyttäjien saatavilla. Järjestelmä on työllistänyt noin  5−6 ihmistä. 

Kuopion sähköavusteiset pyörät ovat olleet alusta saakka erittäin suosittuja ja suosio näyttää jatkuvan. Heti ensimmäisenä vuonna pyörien keskimääräinen käyttö vaihteli 6−7 matkan välillä päivässä. Sähköavusteiset pyörät sopivat hyvin Kuopion mäkiseen maastoon. Kesällä 2020 todettiin, että pyörien kysyntä ylittää tarjonnan. Pyöriä ei riittänyt kaikille halukkaille. Uutta henkilökuntaa palkattiin ja akkujen latausta tehostettiin. Koronavuosi kasvatti kaupunkipyörien suosiota Kuopiossa räjähdysmäisesti. Kuopion kaupungin liikkumispalveluiden kehittämispäällikkö Jouni Huhtisen mukaan  vuoden 2020 pyöräilykausi oli menestys. Vilkku-fillareilla on ajettu 700 000 km ja rekisteröityneiden käyttäjien määrä on noussut yli 20 000 käyttäjään, kertoo Hanna Väätäinen Kuopion kaupungilta. Pyörien suosio kiinnitti myös alueen yrittäjien huomion. Yritykset ottivat yhteyttä, kun huomasivat, että pyörät olisivat hyvä paikka mainostaa.

Helsingin ja Espoon yhteinen kaupunkipyöräjärjestelmä

Helsinkiin saatiin uusi kaupunkipyöräjärjestelmä vuonna 2016. Sen suosio on yllättänyt monet. Vuonna 2019 tehdyn selvityksen mukaan Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä oli yksi maailman suosituimmista. Selvityksessä vertailtiin 50 eri kaupungin järjestelmiä ja niiden pyöräkohteisia suoritteita. Helsingissä matkoja per pyörä kertyi vuorokaudessa jopa yhdeksän kappaletta. Keskimäärin selvityksessä mukana olleiden järjestelmien pyörille kertyi matkoja noin 5−6 kappaletta. Vuonna 2020 Helsingin ja Espoon yhteinen järjestelmä saavutti yli 3 500 pyörän ja 350 aseman laajuuden. Viiden vuoden aikana pyörillä on ehditty polkea yhteensä jo yli 10 miljoonaa matkaa. 

Järjestelmän menestys johtuu sekä sisäisistä että ulkoisista tekijöistä. Sisäisiin tekijöihin vaikuttavat muun muassa asemapaikkojen ja -kapasiteettien suunnittelu sekä tekniset ominaisuudet. Ulkoisia tekijöitä ovat puolestaan kaupunkirakenne, maasto sekä pyöräilykulttuuri. Joukkoliikenteen solmukohdat ja pyöräilijöiden käyttötarpeet ovat olleet suunnittelun keskiössä. Asemat on suunniteltu täydentämään joukkoliikennettä. Pyöriä löytyy metroasemien lähettyviltä ja muun julkisen liikenteen ympäriltä.

Helsingin ja Espoon järjestelmä on  matkasuoritteiden perusteella maailman kärkitasoa noin seitsemällä matkalla per pyörä. Samalla tasolle maailman järjestelmistä yltävät vain Dublin, Valencia ja Lyon. Pyörät ovat saaneet kaupunkilaiset puolelleen ja paljon positiivista julkisuutta – ja mikä hienointa, niillä on pyöräilty todella paljon. Koronavuonna 2020 käyttäjämäärä kuitenkin väheni työmatkojen vähenemisen vuoksi.

Asemattomat Bond Mobility pikasähköpyörät Helsingissä

Ensimmäiset sveitsiläiset Bond Mobility pikasähköpyörät tulivat Helsinkiin kesällä 2019. Kokemukset olivat positiivisia ja vuonna 2020 uudistettiin kalusto, applikaatio ja hinnoittelu. Pyöriä tuotiin Suomeen 400 kappaletta. Pikasähköpyörät ovat mopoihin rinnastettavia ajoneuvoja, niillä pitää ajaa liikenteen joukossa tai mopoille sallituilla väylillä. Ne vaativat käyttäjältä ajokortin ja kypärän käyttö ajettaessa on pakollista. Pyörät avustavat polkemista 45 km/h nopeuteen asti.  Koronan vaikutuksesta kuitenkin työmatkapyöräily väheni huomattavasti ja siksi yritys päätti siirtää fokuksensa pyörien yhteiskäytöstä niiden myyntiin ja keskittyi erityisesti yritysmyyntiin.

Asemattomat JuRo kaupunkipyörät Forssasta Helsinkiin

Forssalainen yrittäjä Jussi Roito vei ensimmäiset uudet asemattomat Juro kaupunkipyörät Helsinkiin heinäkuun 2020 lopulla. Yhteensä 400 pyörää oli käytössä Helsingissä kesällä 2020. Osa kustannuksista katettiin mainoksilla. Mainoksia niihin myi erillinen yritys. 

Juro-pyörät ovat tavallisia pyöriä. Jurot erosivat Helsingin seudun liikenteen (HSL) kaupunkipyöristä siten, että niillä ei ollut määriteltyjä parkkeja eikä aluerajoituksia. Periaatteessa pyörillä voisi siis ajaa mihin vain ja ne voi pysäköidä mihin tahansa. Juro-kaupunkipyörissä on aurinkoenergialla toimiva älylukko, jonka akku latautuu etukoriin asennettujen aurinkopaneelien ansiosta. Myös pyörien paikannus tapahtuu älylukon ja pyörän lainausapplikaation avulla. Applikaatio kertoi missä on lähin pyörä on ja se veloitti käyttäjältä 1,50€ /30 min.

JuroBike-palvelu on laajentumassa kesällä 2021 myös Turkuun ja Jussi Roiton mukaan järjestelmän tarkoituksena on laajentua laajemminkin Suomeen. Uudelle kaudelle rahoitusmalleja ja applikaatiota ollaan uudistamassa niin, että se on mahdollista linkittää myös joukkoliikenteen matkakortteihin. Kokeilu Kanta-Hämeessä kiinnostaisi. Palvelu, jossa pyörät olisivat käytössä useammassa kaupungissa ja myös pienemmissä kunnissa toisi aivan uudenlaisia mahdollisuuksia pyörämatkailuun. 

Hämeenlinnassa kokeiltiin sähkökäyttöisiä kaupunkipyöriä

Hämeenlinnassa testattiin sähköisiä yhteiskäyttöön tarkoitettuja  kaupunkipyöriä  vuonna 2019, kun HAMKin vuoden kestänyt pilotointi toi Rolan Oy:n kaupunkipyörät kaupunkiin. Tänä aikana ne ehtivät tulla Hämeenlinnalaisille tutuiksi ja käyttö olikin kohtuullisen hyvää pyörien pienestä lukumäärästä (15) huolimatta. Pyöriä käytettiin sekä työmatkoihin että retkeilyyn lähiseudulla. Sähkökäyttö sai hyvää palautetta. Kokeilun tarkoituksena oli tutkia miten kaupunkipyöräjärjestelmä toimii Hämeenlinnassa. Kehityskohteita nousi esille pyörän käyttöönotto sekä käyttämisen periaatteet. Onkin tärkeää, että jokaisen kaupunkipyöräjärjestelmän pystyy räätälöimään kunkin kaupungin tarpeisiin sopivaksi hinnoittelusta lähtien. Linkitys matkakorttiin madaltaa kynnystä pyörien käyttöön. 

Riihimäen kaupunkipyöräjärjestelmä Kaakau 

Riihimäelle saatiin Kaakau Oy:n  kaupunkipyöräjärjestelmä kesällä 2020.  Pyöriä oli käytössä 60 ja asemia 20 ympäri kaupunkia. Ensimmäisenä vuotena kerättiin käyttäjiltä palautetta ja kaudelle 2021 on tulossa muutoksia. Pyörät tulevat olemaan käytössä huhtikuusta ainakin lokakuulle. Pyörien vuokraus perustuu tanskalaiseen Donkey Republic lukkoihin ja mobiilisovellukseen. Kaupunkipyörä otetaan käyttöön pyöräasemalta ja vuokrauksen aikana pyörällä voi ajaa minne tahansa ja sen voi lukita ja avata niin monta kertaa kuin haluaa. Vuokraus lopetetaan palauttamalla pyörä jollekin pyöräasemista.Pyöriä voi vuokrata joko kertamaksulla, kuukausijäsenyydellä tai kausipassilla.

Karttakuva Riihimäen kaupunkipyörien asemaverkostosta
Riihimäen kaupunkipyörien asemaverkosto. Kuva: Google Maps.

Kouvolalaislähtöisen kaupunkipyöräoperaattori KaaKaun toimitusjohtaja Aleksanteri Repo kertoi, että yrityksen kymmenestä asiakaskaupungista kesä-heinäkuun 2020  käyttöaste on ollut hyvä lähes jokaisessa. Yritys toimittaa Donkey Republic-pyöriä Porvooseen, Lappeenrantaan, Kouvolaan, Riihimäelle, Hyvinkäälle, Iisalmeen, Imatralle, Kotkaan, Mäntsälään ja Haminaan. Eri kaupunkipyörien kohdentamisessa on eroja kaupunkien välillä. Tietyissä kaupungeissa pyörien järjestelmät on suunnattu nopeaan arkikäyttöön, toisaalla pyörien kohderyhmänä ovat asukkaiden lisäksi matkailijat, jotka saattavat tarvita lainapyörää tunneiksi. Koronakesän siivittämä innostus kotimaanmatkailuun lisännyt pyörien käyttöä useissa kaupungeissa. 

Kyläpyöriä ilmaiseksi lainaan Hämeessä ja muualla

Iittalassa on ollut mahdollista pyöräillä jo muutamana kesänä neljällä kyläpyörällä, jotka ovat kenen tahansa käytettävissä ilmaiseksi. Pyörät saatiin lahjoituksina ja ne kunnostettiin yhdessä kyläläisten kanssa. Koululaiset maalasivat ja nimesivät pyörät ja kirjoittivat jokaisesta tarinan. Värikkäästi ja yksilöllisesti maalatut pyörät on nimetty. Iittalan kyläpyörät saa käyttöönsä Lasimäeltä, ja pyörän avaimen voi hakea  Keramiikkapaja Anubiksesta.  Kestävää kehitystä, vastuullista yhteisöllisyyttä ja vieraanvaraisuutta. 

Iittalan kyläpyörät kesällä 2020 Iittalan Lasimäellä Keramiikkapaja Anubiksen edustalla
Iittalan kyläpyörät Kimalle (Glitter), Vaahtis (Marshmallow), Maakiituri (Roadrunner) sekä Poweri (Power) kesällä 2020. Kuva: Minna Takala.

Hattulassa kesäpyöriä on saanut lainaksi Hattulan kirjastosta – Hattulan kirjastolta voinut kesäisin lainata myös polkupyörän. Pyörät kirjastoon on saatu yläkoululta, jonne Liikkuva koulu-rahoituksella alkuvuodesta hankittiin 15 pyörää vuonna 2018.

Pitkämatkalaisilla ei ole mahdollisuutta tulla kouluun pyörällä, ja lainapyörien ansiosta koko luokka on voinut  tehdä matkoja lähiympäristöön. Kesällä koululaiset eivät lainapyöriä käytä ja siitä syntyi ajatus ottaa muutama kulkuväline koeluontoisesti tarjolle kirjastolle. Hattulassa pyörien lainaus tapahtuu kirjastokortilla ja laina-aika on pari päivää ja myös viikonloppulaina on ollut mahdollista.
Myös Ypäjälle on hankittu Liikkuva koulu – tuella 30 Jopo pyörää koululaisten käyttöön, joita voisi mahdollisesti käyttää kyläpyörinä.

Hankasalmella värikkäät ja persoonalliset kyläpyörät olivat viime kesänä torilla katoksessa. Pyörien vieressä oli vinkkejä kivoista retkikohteista ja avaimen sai ilmaiseksi läheistä kahvilasta. Levillä puolestaan kyläpyöriä on saanut ilmaiseksi käyttöönsä eri kohteista.  Kyläpyörien lainaus on yksi tapa millä monet Levin yritykset ovat sitoutuneet Levin Green Start- ympäristöohjelmaan. Levin kyläpyörät ovat vaihteettomia ja samankokoisia, mutta satulan korkeutta voi säätää.

Tulevaisuuden pyöräilypalveluista 

Ideaalitapauksessa kaupunkipyöräjärjestelmät linkittyvät hyvin muihin liikennemuotoihin, ne ovat joustavasti käytettävissä sekä työ- ja asiointimatkoilla että pyörämatkailuun. Mahdollisuus palauttaa pyörä toisella paikkakunnalle olisi hyvä ominaisuus. Myös pienempiin taajamiin ja kyliin olisi hyvä saada lisää lainapyöriä lähimatkailua edistämään. Tähän olisi hyvä saada mukaan paikalliset kyläyhdistykset ja nuoret kuten Iittalassa.  

Tehty 

  • Hämeenlinnan kaupunkipyöräjärjestelmän testaus 2019
  • Riihimäen kaupunkipyöräjärjestelmä
  • Iittalan kyläpyörät
  • Hattulan kesäpyörät

Tulossa 

  • Riihimäen kaupunkipyöräjärjestelmään uudistuksia kaudelle 2021
  • Hämeenlinnan kaupunkipyöräjärjestelmä on suunnitelmissa vuodelle 2023

Kehitysmahdollisuuksia ja toimenpidesuosituksia 

  • Kaupunkipyöräjärjestelmä Hämeenlinnaan ja Forssaan
  • Pyörävuokraus rautatieasemilla ja seisakkeilla

Lähteet

Hollannin rautatien vuokrapyöräjärjestelmä 

Kuopion kaupunkipyöräjärjestelmä

Yle Uutiset: Suomen ensimmäiset sähköavusteiset kaupunkipyörät ovat Kuopiossa jo ”liian suosittuja”: niitä ei riitä kaikille eikä akkuja ehditä ladata

Juro kaupunkipyörät: 

https://www.facebook.com/JURObikes-109604714134585/

https://forssatv.fi/project/hataset-6-8-2020-juro-kaupunkipyorat-jussi-roito/

https://jurobikes.com/

 

Bond pyöristä – asemattomat sähköpyörät

Juro-pyörät – & Bond pyörät –  asemattomat pyöräjärjestelmät 

Kaupunkipyöräjärjestelmät 

Sweco kaupunkipyöräjärjestelmä suunnittelusta

Riihimäen kaupunkipyörät

Ypäjän liikkuvan koulun pyörät

Levin kyläpyörät

Blogisarja on osa Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma-hanketta

Hankkeessa tuotetaan tietoa Kanta-Hämeen liikennejärjestelmätyön ja Suomessa toisen kunnallisen pyöräilyn kehittämissuunnitelman tueksi. Hankkeella pyritään vaikuttamaan erityisesti pyöräilyn yleistymiseen ja kehittämiseen, vähähiilisen liikenteen edistämiseen sekä pyörämatkailun kehittämiseen.

Kevään 2021 aikana  Hämeen pyöräilyohjelman blogisarja käsittelee Hämeen monipuolisesti erilaisia pyöräilyn ja pyöräliikenteen kehittämisen teema-alueita. Kirjoituksissa nostetaan esille peruskysymyksiä, esitellään  viime aikojen kehitystä ja hyviä esimerkkejä sekä tunnistetaan mahdollisia kehityskohteita.

Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma -hankkeen verkkosivut


Kuva Minna Takalasta

Minna Takala

Tawast Cycling Clubin puheenjohtaja ja Pyöräliiton perustajajäsen.

Leave A Reply