Hattulan uuden terveysaseman visualisointi

0

Osana tutkintoon kuuluvaa työharjoittelua pääsin työskentelemään projektin parissa, jossa tarkoituksena oli luoda rakenteilla olevan terveyskeskuksen visualisointi. Lopputuote suunniteltiin virtuaalilaseilla näytettäväksi. Projektissa hyödynnettiin valmiiksi meille toimitettua CAD-mallia rakennuksesta ja Unreal Engine 4-pelimoottoria. Kohteeksi valikoitui kävijöiden ensimmäinen näkymä rakennuksen sisältä, eli tässä tapauksessa aula- ja vastaanottotila. Sain hyvin vapaat kädet siihen, kuinka aulaa voisi mahdollisesti elävöittää ja tuoda rakenteilla olevat tilat paremmin kuntalaisten nähtäville jo ennen kuin rakennus olisi valmis.

Projekti alkoi sillä, että 3D-malli terveyskeskuksesta piti siirtää Unrealille. Siinä käytimme apuna kätevää työkalua; Datasmithiä, jonka on kehittänyt Unreal Studio. Datasmith auttaa tuomaan sisältöä helposti pelimoottorille.  Kun saimme mallin tuupattua pelimoottorille, alkoi varsinainen visualisointi. Tiedosto oli varsin isokokoinen ja yksityiskohtainen, joten siitä piti karsia turhia ja tässä työssä merkityksettömiä osia pois.

Vastaanottotilan virtuaalinen sisustaminen oli varsin hauskaa tekemistä. Itse pelimoottori tarjoaa paljon valmiita ja ilmaisia sisältöjä, joita voi omassa projektissaan hyödyntää. Sieltä löytyi vastaanottotilaan esimerkiksi sohvat, penkit ja viherkasvit. Kaiken olisi voinut tehdä myös itse alusta alkaen, jos aikaa vaan on riittämiin. Tässä työssä päädyttiin käyttämään jo tehtyjä malleja, materiaaleja ja tekstuureja. Muutamia pieniä yksityiskohtia teimme projektiin yhdessä työkaverin kanssa, kuten esimerkiksi kunnan vaakunan. Kun vastaanottotilan visuaalinen ilme miellytti omaa silmää, alkoi valaistuksen opiskelu ja tutkiminen. Kuinka se luodaan? Miten siitä tehdään vielä lisäksi luonnollinen?

Oikeanlaisen valaistuksen tekemiseen saisi kulumaan tuhottomasti aikaa halutessaan. Minä lähestyin aihetta teemalla: ”tee ja opi” ja sainkin tehdä valaistuksen useampaan kertaan uudestaan, toki samalla oppien sitä, miten se kannattaisi tehdä ja mitä arvoja ja työkaluja käyttää. Samalla opin tekemään valaistusta vähän kevyemmäksi ajatellen pelimoottorin tehoja. Valaistuksen jälkeen huoneeseen asetettiin aloituspiste, josta katsoja pääsee tutustumaan malliin virtuaalisesti ja optimoitiin näkymää VR-laseilla katsottavaksi.

Projektia oli todella hauska tehdä, pääsin toteuttamaan itseäni sopivassa suhteessa sekä luovasti että teknisellä tasolla. Opin todella paljon uusia asioita. Esimerkiksi Unreal Engine 4-pelimoottoria en ollut käyttänyt lainkaan ennen projektia ja nytkin tutustuin siihen vain pintaraapaisun verran, mutta sen innoittamana olen jatkanut pelimoottorin ominaisuuksien ja mahdollisuuksien tutkimista vapaa-ajallakin. Näkisin, että pelimoottoreilla on hyvin paljon annettavaa erilaisiin tarpeisiin. Parhaalta tuntuivat palautteet, joissa katsoja luuli katsovansa valokuvaa.

”HAMK Smart -tutkimusyksikön gamEngine lab:ssä edistetään pelimoottorien hyötykäyttöä. Pelimoottorien kaksi isointa hyötyä ovat visuaalisuus ja toiminallisuus.
Kokonaisuuden edistäminen pitää sisällään uusien asioiden tutkimista, teknologioiden soveltuvuuden todistamista PoC:lla ja muuta ei tuotannollista toimintaa ja auttamista.
Hattulan kunnan kanssa on aloitettu viime vuonna tutkimaan erilaisia digitaalisuuden vaihtoehtoja, joista yksi oli visualisointi pelimoottorilla uudesta terveysasemasta, joka on vielä rakenteilla.
Tämä kokonaisuus soveltui erinomaisesti työharjoittelukohteeksi. ” kertoo HAMK Smart -tutkimusyksikön ratkaisuasiantuntija Juha-Matti Torkkel.

Projektiharjoittelija
Jessi Maunula

Leave A Reply