Zoom on verkkotapaamisten järjestämiseen suunnattu järjestelmä. Tällaisia järjestelmiä on tietenkin monia muitakin, esimerkkinä vaikkapa meille nykyisellään tutumpi WebEx. Yhdysvalloista ponnistava Zoom mahdollistaa suurempien tilaisuuksienkin järjestämisen verkon välityksellä. Osallistujia yhdessä tapaamisessa voi olla jopa 500 henkeä. Tämä ei tarkoita, etteikö järjestelmä taipuisi myös pienimuotoisempaan toimintaan. Opetukseen soveltuvia toimintoja järjestelmästä löytyy laajalti.
Kun minulta kysyttiin viime keväänä, haluanko osallistua Zoom järjestelmän testikäyttöön, vastasin heti myöntävästi. Oma työni on keskittynyt viime vuosina pitkälti verkko-opetukseen ja kiinnostus uusia työkaluja kohtaan on suuri. Toimivat työkalut tekevät työstä mielekkäämpää niin minulle kuin opiskelijoille. WebEx, jonka Zoom tulee meillä korvaamaan, on tullut niin hyvien kuin huonojen puoliensa osalta hyvinkin tutuksi. Olin siis erityisesti kiinnostunut siitä, kuinka Zoom vertautuisi tähän aikaisempaan käyttämääni järjestelmään.
Keväällä en aikatauluista johtuen enää päässyt Zoomia testaamaan ja se jäikin nyt syksyn ensimmäiselle Laadun hallinnan verkkototeutukselle. Syksyllä aloin hiljalleen katselemaan Zoomia ennen toteutuksen alkamista. Ensinnäkin täytyy myöntää, että järjestelmään liittyvä ohjeistus on todella hyvää ja tiivistä. Sen voi jakaa sellaisenaan myös opiskelijoille. Toisaalta opettajan näkymä on selkeä ja kaikkien toimintojen osalta löytyy myös riittävä kuvaus itse käyttöliittymästä. Nämä olivat ensimmäiset huomioni ennen ensimmäisenkään luennon pitämistä.
Zoomissa verkkotapaaminen aikataulutetaan pitkälti samalla tapaa kuin WebEx:ssä. Pieniä eroja järjestelmien välillä toki on, mutta ei mitään mikä aiheuttaisi sydämen tykytyksiä. Itselläni ensimmäisten verkkotapaamisten aikatauluttaminen hoitui ilman ohjeita. Tämä kertoo ehkä enemmän järjestelmän helppokäyttöisyydestä kuin käyttäjän taidoista. Toisaalta ajattelisin, että jos WebEx on tuttu, niin Zoomin kanssa pääsee myös suuremmitta kivuitta alkuun. Verkkotapaamisille opettaja voi halutessaan määrittää paljon erinäisiä oletusasetuksia, mikä taas nopeuttaa varsinaisten tapaamisten perustamista.
Kun olin saanut ensimmäiset verkkotapaamiset aikataulutettua, niin sen jälkeen seuraava askel olikin opiskelijoiden tiedottaminen aikatauluista. Käytännössä tämä tarkoitti yllä olevan linkin lähettämistä tapaamiseen liittyen. Yleiset ohjeet Zoomin käyttöön liittyen olin jakanut jo aikaisemmin. Zoomissa ei ole samanlaista julkista kalenteria kuin HAMK:n WebEx:ssä, vaikka opettajalla oma yksityinen kalenteri onkin. Tämä tarkoittaa, että opiskelija ei voi itsenäisesti etsiä haluamaansa verkkotapaamista julkisesta kalenterista. Opettaja voi kuitenkin vaihtoehtoisesti jakaa joko tietyn tapaamisen tai oman huoneensa tiedot.
Itselläni jännittävin hetki oli se, että löytääkö kukaan tietään ensimmäiseen verkkotapaamiseen vai joudunko puhumaan tyhjälle bittiavaruudelle. Tämä jännitys kuitenkin oli turhaa, sillä opiskelijat pääsivät sessioon mukaan ilman suurempia ongelmia annettujen ohjeiden pohjalta. Tässä kohtaa sessiota aloitellessa myös tuli ainut pieni hämmennyksen paikka: olin alkuun hieman epävarma siitä alkoiko Zoom todella nauhoittamaan sessiota. Tämä ei näet ole täysin samalla tavalla selvää opettajalle, jos oma ruutu on jaettuna. Pienen sähläyksen jälkeen tämäkin selvisi ja tapaaminen päästiin aloittamaan.
Verkkotapaamisen päätyttyä opettaja lopettaa tämän kaikilta osapuolilta, minkä jälkeen Zoom alkaa käsittelemään nauhoitetta automaattisesti – jos sen siis tallentaa omalle koneelle. Nauhoite tulee mp4 -muotoisena ja on oman kokemukseni perusteella hyvälaatuinen. Nauhoitteen kääntäminen kestää hetkisen tausta-ajona, mutta ei sinällään haittaa muuta työskentelyä millään muotoa. Zoom antaa myös opettajalle mahdollisuuden hallinnoida nauhoitteita client-ohjelmiston kautta. Tämä on omasta mielestäni hieno ominaisuus silloin kun järjestelmän kanssa työskentelee tiheämmin: videoita kun kertyy ajan kuluessa paljon.
Ensimmäinen käyttökokemukseni Zoomista oli positiivinen. En ole vielä ehtinyt kaikkeen toiminnallisuuteen tutustumaan, mutta näkisin, että järjestelmä tarjoaa kaikille jotain riippumatta verkkotapaamisen tavoitteista ja opetustyylistä. Helppokäyttöisyys ja videon sekä äänen laatu ovat suuria plussia. Oikeastaan laajempi kalenterityyppinen toiminto on ainut, mitä jäin kaipaamaan, mutta ilman sitäkin pystyn varmasti elämään.