LeaD+ -verkoston helmikuun tapaamisessa tarkasteltiin itsenäisesti opiskeltavien toteutusten kehittämistä ja niiden vaikutuksia opiskelijoihin, opettajiin ja korkeakouluun. HAMKissa halutaan edistää joustavuutta opiskelussa monista syistä. Meillä on yhtenä opiskelumuotona 24/7-malli, jossa opiskelija voi räätälöidä omia opintojaan ja opiskella itsenäisesti verkossa. Kaikki opiskelijat kaipaavat aika ajoin joustoja, ja siksi itsenäisesti opiskeltavat 24/7-eToteutukset ovat osa HAMKin strategiaa.
Miksi 24/7-eToteutuksia kehitetään?
Opiskelijat arvostavat yhä enemmän mahdollisuutta muokata opintojaan vastaamaan paremmin omia tavoitteitaan ja tilannettaan. 24/7-eToteutukset tarjoavatkin opiskelijalle mahdollisuuksia lisätä toivottua joustavuutta. Ensinnäkin niiden avulla opiskelija voi aidosti opiskella ajasta ja paikasta riippumattomasti ja yhdistää opintojaan muuhun elämäntilanteeseensa. Toiseksi opiskelija voi 24/7-toteuksilla sopeuttaa opiskeluaan omaan yksilölliseen opiskelutapaansa, -nopeuteensa ja -kykyynsä. Esimerkiksi opetusvideon voi katsoa niin monta kertaa kuin tarvitsee. Kolmanneksi 24/7-eToteutukset auttavat opiskelijaa henkilökohtaisen oppimispolun rakentamisessa.
Selkeys ja laadukkuus mahdollistavat 24/7-opiskelun
Opettajien rooli on keskeinen selkeiden, laadukkaiden ja saavutettavien oppimiskokonaisuuksien suunnittelussa, rakentamisessa ja kehittämisessä. LeaD+ -tapaamisen työpajaosuudessa nousi esiin monia ajatuksia ja käytännön keinoja, jotka auttavat opettajia suunnittelemaan selkeitä ja laadukkaita 24/7-eToteutuksia.
1. Selkeys ja etenemisen tuki
Digipedamentorit korostivat selkeyden merkitystä 24/7-eToteutuksilla, koska opiskelija etenee oppimisessaan itsenäisesti.
- Oppimisprosessin selkeä jäsentely: Toteutuksen rakenne, sen eteneminen ja vaiheet kannattaa esittää selkeästi, myös visuaalisesti.
- Monimuotoiset ohjeistukset: Ohjeistukset ja ohjaavat osiot voivat sisältää tekstiä, kuvia ja videoita, jotka tukevat eri oppimistyylejä.
- Edistymisen seuranta ja ajankäytön arviot: Opiskelijan on tärkeää nähdä, kuinka paljon aikaa hänen tulisi varata eri tehtäviin ja missä vaiheessa hän etenee toteutuksella.
2. Monipuoliset oppimistehtävät
Oppimistehtävillä on selkeä yhteys oppimistavoitteisiin ja niiden tulisi olla:
- Monipuolisia: Tehtävät voivat sisältää osaamista kerryttäviä harjoituksia sekä arvioitavia tehtäviä ja myös vuorovaikutusta muiden toteutuksella opiskelevien kanssa.
- Automatisoituja tenttejä, testejä tai kyselyitä: Automatisoidut tentit ja kyselyt antavat välitöntä palautetta opiskelijalle.
- Pelillisiä elementtejä: Pelillisyys voi lisätä motivaatiota ja sitoutumista opiskeluun.
- Itse- ja vertaisarviointeja: Nämä kehittävät opiskelijoiden reflektointi-, arviointi- ja palautetaitoja sekä syventävät oppimista.
3. Laadukkaat ja saavutettavat materiaalit
24/7-eToteutuksilla materiaalien tulee olla helposti saavutettavissa ja niiden tulee tukea monimuotoista oppimista:
- Monikanavaiset materiaalit: Teksti, video, ääni ja pelilliset elementit tukevat erilaisia oppijoita.
- Saavutettavuus: Materiaalien tulee olla kaikkien opiskelijoiden saavutettavissa teknologisista tai fyysisistä rajoitteista riippumatta.
4. Ohjaus, palaute ja arviointi
Opiskelijoiden tukeminen ja ohjaaminen ovat keskeisiä oppimisprosessin onnistumisessa. Itsenäisissä 24/7-eToteuteksissa se voidaan toteuttaa monella tavoin digiteknologiaan hyödyntäen.
- Vertaistuki: Mahdollisuus keskustella muiden opiskelijoiden kanssa ja oppia heiltä eri- tai samanaikaisesti.
- Opettajan tuki: Kerrotaan mahdollisuuksista saada ohjausta ja tukea oppimiseen.
- Tekoälyn tarjoamana tuki: Esimerkiksi erilaiset botit opiskelijan sparraukseen.
- Arviointi: Opiskelijalle on kerrottu, milloin on mahdollista saada arviointi toteutukselta. Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tekoälyn hyödyntäminen 24/7-eToteutuksilla
Tapaamisen kiinnostavimmaksi aiheeksi nousivat erilaiset tekoälyn hyödyntämisen tavat 24/7-eToteutuksissa. Opettajat voivat hyödyntää tekoälyä monella tavoin toteutusten suunnittelussa. Esimerkiksi osaamistavoitteita, oppimisprosessin etenemistä ja automatisoitujen tenttien kysymyksiä voi generoida tekoälyn avulla. Ylivoimaisesti eniten mielenkiintoa herättivät muutamissa koulutuksissa pilotoidut tekoälybotit ja virtuaaliset tekoälyavusteiset hahmot, jotka voivat tarjota välitöntä tukea ja vuorovaikutteisen oppimiskokemuksen opiskelijalle.
Yhtä mieltä oltiin siitä, että tekoälyn mahdollisuudet avaavat vielä tulevaisuudessa uudenlaisia tapoja tukea opiskelijoita heidän oppimispolullaan.
Kirjoittaja: Leena Mäkinen
Bannerin kuva: Adobe stock