Meillä on ollut Office 365 -palvelu käytössä viiden vuoden ajan. Palveluita on otettu käyttöön joko suunnitellusti ja konseptoiden tai sallien ja kokeillen.
- 2013 sähköpostit, kalenterit ja kontaktit siirrettiin pilveen, ja käyttöön otettiin henkilökohtaiset OneDrive ja Office Online.
- 2014 rakennettiin uusi intra, joka perustui SharePointissa oleviin tiimien työtiloihin ja informatiivisiin intrasivustoihin sekä Yammeriin koko organisaation virallisen viestinnän välineenä.
- 2015 työskentelyn palettiin ilmaantuivat henkilökohtainen Delve, Sway ja Forms sekä OneNote Staff ja OneNote Class.
- 2016 aktivoimme ryhmien työtä tukemaan Groupsin Plannereineen. Groups oli ensimmäinen tiimityöskentelyn ”itsepalvelu”.
- 2017 tuli Teams, joka kokosi hajanaiset palvelut ja alkoi helppoudessaan ja hyödyllisyydessään syrjäyttää SharePoint-työtiloja ja Office Groupseja. Myös vieraiden pääsy Teamseihin helpotti toimintaa muiden kuin sisäisten työkavereiden kanssa.
- 2018 Teams on syönyt Skype for Business -palvelun, ja Stream laajentaa tiimityöskentelyn palettia entisestään.
Yksilötyöstä yhteiseen työskentelyyn
Muutos työskentelyssä on ollut suuri. Viisi vuotta sitten palvelua käytettiin pääosin ajasta ja paikasta riippumattomattomaan ”omaan” työskentelyyn, mutta nyt tiimityö, kollaboraatio ja kommunikaatio ovat aivan eri tasolla. Pilvi on pakottanut meidät siirtymään yksilöiden tekemisestä yhteiseen toimintaan.
Tukitoiminnon rooli ei ole tuottaa vakioituja palveluita eri käyttäjäprofiileille. Me näemme tehtäväksemme sen, että parannamme yhteistä työskentelyä konseptoimalla palvelupaletista strategisesti merkittäviä ja henkilökohtaisesti merkityksellisiä palveluita.
Office 365 -palveluiden käyttötarkoitukset HAMKissa
Tällä hetkellä käytämme Office 365 -palveluita seuraavalla tavalla:
Yksilö | Tiimi tai ryhmä | Organisaatio |
Oma työsähköposti -> Outlook |
Ryhmäkeskustelut Yhteiset tiedostot ja niiden muokkaus Yhteiset muistiinpanot Yhteinen tehtävien hallinta Verkkokokoukset ja tallennukset -> Teams |
Sisällön hallinta, sisäiset sivustot, työnkulut -> Sharepoint-sivustot |
Omat tehtävät -> Tehtävät ja To Do |
Aihekohtaiset keskustelut (ryhmät ja tunnisteet) -> Yammer |
Organisaation yhteinen viestintä -> Yammer |
Omat tapaamiset -> Kalenteri |
Työryhmien työskentely ja sisällönhallinta -> Sharepoint-työtilat |
Asiakkuuksien hallinta -> Dynamics 365 |
Omat kontaktit -> Henkilöt |
|
Työnkulut -> Flow |
Pikaviestit -> Teams Chat tai Call |
Data ja analyysi -> PowerBI |
|
Omat dokumentit -> OneDrive |
|
|
Omat muistiinpanot -> OneNote |
||
Omat visuaaliset esitykset -> Sway |
||
Omat kyselyt -> Forms |
||
Oman toiminnan kooste -> Delve |
Lisätietoja: Kooste Office 365 -projektista
Discussion1 kommentti
Pingback: MS Officen toimistosovellukset siirtyvät 365-aikaan HAMKissa