Ice Gold Challenge

0

Teksti: Iida Lakso

Kansainvälinen opettajanvaihtoviikko Freezing Week sisälsi monipuolisen luentotarjonnan lisäksi Ice Gold Challengen, jossa kansainväliset vieraamme pääsivät ratkomaan liiketalouden, muotoilun, tietojenkäsittelyn ja international businessin opiskelijoiden kanssa toimeksiantajayritysten esittämiä haasteita. Ice Gold Challenge nimi viittasi hauskasti sekä hyytävään Freezing weekkiin, että kultaisiin toimeksiantajayrityksiin – Kultasuklaaseen ja Kultakeskukseen.

Yritysten antamat toimeksiannot liittyivät liiketoimintaan ja muotoiluun. Kultasuklaan toimeksiantona oli suunnitella pakkaus heidän maistuvalle, käsintehdylle suklaalleen sekä slogan yritykselle. Kultakeskuksen bisneshaasteessa sen sijaan keskityttiin yrityksen tuotteiden, esimerkiksi korujen tai hopeaesineiden, esillepanoon liikkeissä.

Haaste starttasi tiistain 6.2. luentojen jälkeen ryhmäjaoilla. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman monipuoliset ryhmät aikaiseksi liiketalouden, muotoilun, tietojenkäsittelyn sekä international businessin opiskelijoista. Lisäksi osa ryhmistä sai kansainvälisen silauksen ulkomaalaisista vaihtovieraistamme.

Ryhmät valitsivat kahden toimeksiannon välillä, ja rupesivat ideoimaan sekä pohtimaan kuumeisesti ratkaisuja. Seuraavana päivänä ryhmillä oli käytännössä täysin vapaat kädet tuotostensa suhteen. Heillä oli myös käytössään todella kattavasti materiaaleja esitysten sekä prototyyppien valmistukseen. Tarvikepisteestä löytyi muun muassa pahvia, paperia, muovailuvahaa, rautalankaa, narua, teippiä, kuminauhaa, liimaa, saksia, kyniä, suteja ja maalia.

Torstaina, eli bisneshaasteen kolmantena päivänä, prototyypit olivat viimein valmiina ja oli aika esitellä ne muille ryhmille. Tunnelma ensimmäisen kierroksen pitchaus-tapahtumassa oli todella rento ja yhteisöllinen, toisin kuin olisi ehkä voinut kuvitella. Esitykset nimittäin pidettiin englanniksi, mikä saattoi aiheuttaa osassa puhujia pientä epävarmuutta. Pienet kömmähdykset otettiin kuitenkin yleisössä vastaan mitä parhaimmin – yhteisillä naurupuuskilla ja raikuvilla aplodeilla. Henki oli suorastaan hulvaton.

 

Prototyyppien esittelyä Freezing Weekillä 2018.

Pitsauksen päätteeksi kaikki osallistujat ja kuuntelijat saivat käteensä kaksi lipuketta. Toinen lipuke oli annettava omasta mielestä parhaalle Kultasuklaan haasteen tuotokselle ja toinen Kultakeskuksen haasteen tuotokselle. Lipukkeiden perusteella ryhmien tuotoksista valittiin molemmille toimeksiannoille kolme parasta.

Jatkoon menneet ideat esiteltiin perjantain aamupäivän finaalissa Kultasuklaan sekä Kultakeskuksen edustajille, jotka valitsivat voittajat. Voittajajoukkueet saivat päälleen kultaista konfettia, ja heitä tietenkin lahjottiin asianmukaisesti. Kultakeskuksen voittajatiimi sai valita palkinnoksi rannekellot, ja Kultasuklaa palkitsi voittajat jättikasalla suklaata. Kultasuklaan tiimien kanssa koettiin palkintojenjaossa myös aika hieno urheiluhenki-hetki. Nimittäin kahdella finalistitiimillä oli tuotteidensa suhteen vierekkäiset tarinat ja slogan: ”Hetkiin, jotka elävät ikuisesti”, oli myös molemmilla sama. Slogan oli ei-voittaneen tiimin käsialaa. Välittömästi, kun palkinto oli jaettu, kutsuivat voittajat toisen tiimin lavalle jakaakseen palkinnon heidän kanssaan. Finaalista jäi hyvä fiilis kaikille!

 

Voittajat saivat mainetta ja kunniaa sekä palkintoja.

Freezing Week on osa HAMKin yrittäjyysvuoden tapahtumasarjaa. Hämeen ammattikorkeakoulussa lukuvuosi 2017-2018 on nimetty yrittäjyyden lukuvuodeksi, jonka nimi on #HABA17-18. Vuoden aikana toteutetaan opiskelijoille, henkilökunnalle ja sidosryhmille erilaisia tapahtumia ja toimenpiteitä.

 

Leave A Reply