Tyhmät kysymykset ovat sallittuja, jopa toivottuja. Kyseenalaistaminen vie asioita eteenpäin. Huumori voi laukaista monta hankalaa tilannetta. Selkeä työnjako on puoli voittoa. Vanhoja, mutta edelleen käyttökelpoisia teesejä. Bloggauksessa esitellään Hamkin kirjastossa hyväksi havaittua työparitoimintaa yhteistyön tiivistämiseksi yli kampusrajojen.
Syksyn kolkutellessa ovelle on myös Hamkin kirjaston väki koonnut joukkonsa ja tarttunut uuden lukuvuoden töihin toden teolla. Viestiminen ja työskentely yli kampusrajojen ovat kirjaston viime syksyisen organisaatiomuutoksen myötä luoneet vilkasta ja uudenlaista työparitoimintaa kirjaston asiakaspalvelutiimin sisälle.
Evon ja Lepaan kirjastoja yhteistyössä luotsaavat kirjaston tietopalvelusihteerit Jonna Kaaro ja Anne Syväpää jakautuvat työajallaan viikoittain kolmelle eri kampukselle. Yhtenäkään päivänä Jonna ja Anne eivät työskentele samassa toimipisteessä yhtä aikaa. Vaihtelevat toimipisteet ja liikkuminen päivittäin kampukselta toiselle eivät ole estäneet toimivan ja tiedon jakamiseen perustuvan yhteistyön syntymistä, päinvastoin. Jonna ja Anne kuvaavat päivittäistä yhteistyötään seuraavasti:
”Me olemme ulospäin aivan erilaiset, mutta sen sijaan paljon samaa meillä on toimintatavoissamme ja ajattelussa kirjastotyöhön. Tykkäämme molemmat myös näistä toimipaikoistamme paljon – sekin lisännee sitä, että tahdomme hoitaa ne hyvin ja tiedon pitää liikkua. Tänäänkin, vaikka on ollut vilkas päivä molemmilla, olemme pari pientä tiedonmurua huikanneet toisillemme Skypellä. Näin on kummankin mukava taas huomenna tulla töihin, kun tietää, millaiseen tilanteeseen tupsahtaa. Tämä vaan toimii meillä ihan itsestään.”
”Ei ole sellaista kysymystä mitä toiselta ei voi kysyä ja pienimmätkin tiedonmurut jaamme keskenämme. On todella mukava tulla töihin, kun toinen on jakanut tiedon, jos on ollut jotain poikkeuksia tms. Ei tarvitse aamulla ensimmäiseksi miettiä, että mikäköhän juttu tämäkin on.”
Toisen lähestymisen helppous ilman pelkoa ”tyrmätyksi” tulemisesta, ystävällisyys ja kuulumisten vaihtaminen loivat pohjan Jonnan ja Annen toimivalle yhteistyölle. Tiedon vaihtaminen puolin ja toisin niin Skypellä, puhelimitse, sähköpostilla ja viestilapuilla muodostui erittäin tärkeäksi kirjaston toiminnan jatkuvuuden turvaamisessa. Toisen tullessa tutuksi muotoutuivat niin työnjako kuin päätöksentekotavatkin kuin itsestään: ”Meille on muodostunut aika selkeä työnjako. Esimerkiksi Lepaalla muovitetaan kirjoja ja Anne hoitaa sen, kun itse en tykkää siitä yhtään ja Anne taas tykkää. Minun vastuulla on kirjojen korjaaminen. Evon ja Lepaan asioista päätetään yhdessä, kysymme toistemme mielipiteitä, kumpikaan ei tee toisen selän takana muutoksia.”
Toimivan työparitoiminnan kehittymisessä avainasemassa ovat olleet avoin kyselykulttuuri, keskinäinen toisen työskentelytavan kunnioitus, selkeä työnjako, erilaisuuden näkeminen rikkautena sekä yhteinen huumori. Niitä pyritään kirjaston asiakaspalvelutiimin sisällä viljelemään aktiivisesti jatkossakin. Voisivatko ne toimia myös teidän työyhteisössänne?
Aiempaan verrattuna työparitoiminta on tuonut positiivista synergiaetua niin kirjaston asiakkaille kuin työntekijöillekin: tiedon kulkiessa joustavasti kampustyöparien välillä tärkeät asiat eivät jää yhden ihmisen taakse, kirjastoasiat hoituvat saumattomasti ja kirjaston työntekijöiden osaaminen kehittyy. Annen ja Jonnan viitoittaman tien myötä työparitoiminta pyritäänkin kehittämään jokaisessa kirjastossa yhtä aktiiviseksi kuin se tällä hetkellä on Evolla ja Lepaalla. Työparien luodessa uudenlaista tiedon jakamisen, mentoroinnin ja yhdessä oppimisen kulttuuria, on kirjaston asiakaspalvelun mahdollista vastata niihin haasteisiin, joita Hamkin kasvaminen kansainväliseksi korkeakouluksi asettaa.
Hamkin kirjaston asiakaspalvelu toivottaa kaikille hamkilaisille antoisaa syksyä. Muistakaahan pistäytyä kirjastossa!
Anna Mikkonen