Olin syyskuun alussa markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnatussa Markkinoinnin viikko -tapahtumassa Helsingissä. Verkkokaupan tulevaisuutta pohdittiin puheenvuorossa ”Mitä verkkokauppa on 2020-luvulla?”
Tänä vuonna parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi* kuluttajat valitsivat katumuotia myyvän Disturb Scandinavia Oy:n. Yrityksen toimitusjohtaja Petri Skinnari luetteli verkkokauppansa tärkeimmäksi valtiksi asiakasystävällisyyden ja helppouden. Tilaus toimitetaan asiakkaalle nopeasti ja mahdollisiin reklamaatioihin reagoidaan heti. Tuotteet voi palauttaa käyttämällä samaa postituspussia, jolla tuotteet on asiakkaalle lähetetty. Lisäksi palautuslomake ja osoitetiedot ovat lähetyksessä mukana. Rahat palautetaan asiakkaalle kolmessa päivässä.
Disturb tuntui panostavan siihen, että asiointi verkkokaupassa on asiakkaalle helppoa ja nopeaa. Koodiviidakon myyntijohtaja Pia Hakola vakuutti, että nämä kaksi asiaa tulevat olemaan tärkeät ominaisuudet myös tulevaisuudessa. Helppous ja nopeus tosin tulevat siirtymään aivan uudelle tasolle. Tuotteita voi mahdollisesti ostaa tulevaisuudessa sekä kuvalla että äänellä. Visuaalinen ostaminen tapahtuu esimerkiksi nappaamalla kuva jostain halutusta tuotteesta, vaikkapa kengistä. Kuvahaun avulla verkkokauppa (tai -kaupat) tarjoavat asiakkaalle täysin identtiset tai vastaavat jalkineet. Myös äänen käyttö tulee mullistamaan verkkokauppaa. Puheenvuorossa ennustettiin, että kirjoittaminen tullaan kokemaan liian hitaaksi ja vaivalloiseksi. Siksi voimmekin puhumalla älylaitteelle ilmoittaa, minkä tuotteen haluamme ostaa.
Helppoutta tulevat lisäämään myös verkkokaupan taustalla toimivat älykkäät ja oppivat järjestelmät. Tekoäly oppii, miten asiakas toimii kaupassa ja millaisia tuotteita hän ostaa. Ostohistorian perusteella kauppa pystyy tulevaisuudessa tarjoamaan niitä tuotteita, joista asiakas on hyvin todennäköisesti kiinnostunut tai joita hän tarvitsee. Vaatekaupassa tämä voisi tarkoittaa sitä, että kauppa tunnistaa ostajan maun ja tyylin, ja tarjoaa sen mukaisia vaatteita. Ja mikä tärkeintä, tekoäly voisi oppia minkäkokoisia vaatteita asiakas käyttää ja mikä kokomerkintä kulloinkin vastaa asiakkaan mitoitusta.
Kun puhutaan verkkokaupoista, puhutaan usein konkreettisia tuotteita myyvistä kaupoista. Siis niistä, joissa myydään vaatteita, elektroniikkaa tai huonekaluja. Mutta millainen olisi hyvä palveluita myyvä verkkokauppa? Millainen on HAMKin verkkokauppa, josta voi helposti ja nopeasti ostaa koulutusta tai tutkimusta? Ja voisiko se olla sellainen, jonka käyttäjät joskus valitsevat Suomen parhaaksi verkkokaupaksi?
* Kilpailun järjesti keväällä 2018 OP yhdessä Kaupan liiton, Verkkoteollisuuden, Business Finlandin eCom Growth -ohjelman, Digian, Matkahuollon, Vilkkaan, Woolmanin ja Feedbacklyn kanssa.
Elina Wathén