Monica Storbjörk valmistui Hämeen ammatti-instituutista puutarhuriksi ja jatkaa nyt opintojaan tutussa ympäristössä Lepaalla. Hämeen ammattikorkeakoulun hortonomi (AMK) opiskelijaksi hän hakeutui väyläopintojen kautta. Monican kokemuksia opinnoista:
Opiskellessani puutarhuriksi oli itselleni selvää, että tavoitteeni on hakeutua jatko-opintoihin välittömästi saatuani koulutukseni valmiiksi. Etsiessäni itselleni sopivinta reittiä jatko-opintoihin törmäsin opinto-ohjaajani kautta mahdollisuuteen nimeltä väylä-opinnot. Miten se eroaa muista polkuopinnoista?
Koko prosessi alkaa sillä, että tehdään haku väyläopintoihin. Hakupaperit saatuaan, pohtivat oppilaan tuntevat opettajat yhdessä opinto-ohjaajan kanssa, soveltuuko kyseinen oppilas ammattikorkeakouluopintoihin. Jos päädytään siihen, että oppilaalla on valmiuksia tarpeeksi korkeakouluopintoihin, lähtee prosessi etenemään.
Tämän jälkeen alkaa työskentely HAMKin kanssa. Kun haku saa hyväksynnän HAMKin päässä, tulee opiskelijalle tieto hyväksynnästä avoimen ammattikorkeakoulun opintoihin. Kokonaisuudessaan opiskelijan on tässä vaiheessa tärkeää tietää, haluaako jatko-opiskelun tapahtuvan puutarhatalouden vai rakennetun ympäristön parissa. Sitten valitaan kaksi moduulia, joihin osallistutaan puutarhuriopintojen viimeisenä puolena vuotena. Nämä moduulit muodostavat puuttuvat opintokokonaisuudet puutarhurin opintoihin ja ovat samalla jo kaksi ensimmäistä suoritettua moduulia hortonomi- opintoihin.
Mutta varaudu, kahden koulutuksen yhtäaikainen pyörittäminen on taitolaji. Useat joutuvat käymään lisäksi töissä, joten hyvät organisointitaidot ovat tarpeen.
Opintojen edetessä opintosuorituksia tarkkaillaan ja opiskelijan on kyettävä osoittamaan kyky opintoihin näiden kahden moduulin kautta. Tämän jälkeen tehdään vielä haku tutkinto- opiskelijaksi ennen viimeisen moduulin päättymistä. Tämän jälkeen HAMK arvioi suorituksia ja tekee päätöksen virallisesta ammattikorkeakoulutukseen siirtymisestä.
Itselläni prosessi sujui mutkattomasti, vaikka olinkin ensimmäinen väyläopiskelija Lepalla. Opinto-ohjaajani tuki koko hakuprosessin läpi. Ajoittain tietenkin yhdessä pohdimme, että mitähän tässä kuuluisi nyt tehdä. Tämä tosin taitaa kuulua kaikkiin uusiin prosesseihin. Vaikka itse olen viheralan puutarhuriopiskelija, päädyin valitsemaan puutarhatalouden jatko-opintoihini. Opintoni ovat tapahtuneet päiväopetuksessa ja olen suoriutunut kaikista opinnoistani aikataulussa.
Syksyäni on värittänyt samanaikainen pihasuunnittelun kurssi, työt ja korkeakoulun toimintamallien sisäistäminen. Vaikka tässä on monta asiaa ollutkin samanaikaisesti käsittelyssä, en kadu hetkeäkään.
On myös hyvä tiedostaa, että kaikkien opintojen on tapahduttava suunnitellussa tahdissa ja arvosanoilla on merkitystä lopullisessa valitsemisprosessissa. Takanani on tällä hetkellä ensimmäinen moduuli, joten puolivälissä puhistaan.
Stressi on vahvasti läsnä tässä syksyssä, koska opinnot kietoutuvat näin yhteen. Mikäli väyläsuorituksesta ei pääse kouluun sisään, joudutaan tekemään puuttuvat puutarhuriopinnot ennen valmistumista. Joten tässä on aikalailla ”go big, or go home” meininki. Suosittelen silti väyläopintoja lämpimästi, koska onnistuessaan niissä saa taakseen jo puolivuotta korkeakouluopintoja, sekä olet ollut ryhmässäsi jo alusta alkaen. Stressin sietoon auttaa se, kun tekee asiat aikataulussa ja ei jätä tehtäviä roikkumaan. Myös HAMKin puolelta saa hyvin tukea opintojen aikana, mikäli yhtään olet kiinnostunut väyläopinnoista, niin kysy rohkeasti vain asiasta opinto-ohjaajaltasi!
>> Koulutuksen kotisivu: www.hamk.fi/puutarhatalous
Teksti: Monica Storbjörk