Asiakkaat ovat entistä paremmin tietoisia palveluiden ja tuotteiden hinnoista ja saatavuudesta. Kuluttajat pääsevät kotisohvalta kiinni globaalien markkinoiden ääreen. Mahdollisuuksien lisääntyminen näkyy selkeästi pienien ja keskisuurien yrityksen arjessa. Juuri viime viikolla olimme mukana yrittäjäpäivillä, jossa osa yrittäjistä viesti siitä, kuinka tällä hetkellä on vaikea kasvattaa liiketoimintaa ja kasvattaa myyntiä. Jossain on siis klappia, mutta tiesivätkö yrittäjät, että missä?
Miten yritys voi siis tietää onnistuneensa tai missä vaiheessa voidaan puhua epäonnistumisesta? Tällä hetkellä ei ole enää mitään syytä tehdä oletuksia omaan liiketoimintaan liittyen, koska tiedon kerääminen ja hyödyntäminen on tehty helpoksi. Ensimmäisen, lyhyen kyselyn voit tehdä esimerkiksi Surveymonkeylla (https://fi.surveymonkey.com).
Yrittäjänä sinä tunnet parhaiten oman organisaatiosi ja tiedät kenelle myyt tuotteita ja palveluitasi, mutta olet koskaan kysynyt asiakkailtasi heidän mielipidettä omista toimintamalleista ja siitä, löytäisivätkö he jotain mahdollisia kehittämisen kohteita?
Tiedät onnistuneesi, kun mittaat tuloksiasi ja määrität yrityksellesi konkreettisia tavoitteita, johon pyrkiiä. Samalla näet myös ne asiat, joissa olet mahdollisesti epäonnistunut. Tietojohtamisesta puhuttaessa moni yhdistää termin suoraan korporaatiomaailmaan, johon se eittämättä kuuluukin. Tietojohtamisella on kuitenkin sija myös PK-toiminnassa. Jotta voit päästä eteenpäin liiketoiminnassasi, sinun tulee tietää missä olet tällä hetkellä. Älä siis enää lähde tekemään sivistyneitä arvioita päätöksiesi tueksi vaan hanki tarvittava tieto.
Oman työhistoriani aikana olen päässyt osaksi kymmeniä erilaisia asiakas-, markkinointi-, tai mielipidetutkimuksia. Yhteistä kaikille tutkimuksille on se, ettei tieto sinällään vielä ratkaise mitään, vaan se kuinka tietoa tullaan hyödyntämään.
Lisätietoa tietojohtamisesta löydät halutessasi: https://tutcris.tut.fi/portal/en/publications/tietojohtaminen(a387c3b9-6858-46db-96e2-cd7f4875796e).html
Tietoisaa syksyä!
Jukka Raitanen
Suunnittelija, Työelämäpalvelut