Kun astuu sisään VALO Hotel & Workin aulaan, ei äkkiseltään edes tajua olevansa hotellissa. Aula on kuin modernissa hotellissa, jossa liikemaailma ja vieraanvaraisuus kohtaavat. Harva kuitenkaan tietää, mitä kulisseissa tapahtuu, ja millaista oikeasti on myyntipäällikön rooli. Harjoitteluni aikana sain erityisen mahdollisuuden nähdä, millaista työtä tehdään hotellin ja työympäristön yhdistävässä hybridikonseptissa.
Mikä ihmeen VALO Hotel & Work?
Lähdetään liikkeelle siitä, mikä VALO Hotel & Work oikeastaan on. Ainutlaatuinen paikka, jossa yhdistyvät monipuolisesti sekä työ että vapaa-aika. Konsepti perustuu tilojen älykkääseen yhteiskäyttöön, jossa sama huone on päivällä toimisto ja yöllä hotellihuone. Hotelli- ja työhuoneiden lisäksi löytyy 14 erilaista kokoustilaa, tunnelmallinen ravintola sekä kattoterassilla sijaitseva viihtyisä wellness-alue. Voit viettää aikaa vuorokauden ympäri saman katon alla – poistumatta VALOsta lainkaan.
Ei kahta samanlaista päivää VALOlla
Myyntityö ja myyntipäällikön rooli hybridihotellissa ei ole pelkästään huone- ja kokoustilamyyntiä. Työ sisältää myös coworking-palveluiden, yritystapahtumien ja välillä hyvinkin laajojen räätälöityjen pakettien tarjoamista asiakasyrityksille. Saman päivän aikana voi myydä niin pienen kokoustilan neljälle hengelle kuin laajan, kolmen päivän mittaisen tapahtumakokonaisuuden sadalle osallistujalle. Työpäivät sisältävät myös erilaisia palavereja, asiakastapaamisia, tapahtumien suunnittelua sekä niiden toteutusta.
Monipuolisuus ja asiantuntevuus
Myyntityössä korostuu erityisesti palveluiden räätälöinti. Yritys saattaa tarvita aamupäivälle yhtenäisen tilan 100 hengelle, päivällä porukka jaetaankin erillisiin pienempiin tiloihin ja illalla kaivataan vielä erityisohjelmaa sekä illallistarjoiluja. Myyntipäällikkö on tässä kohtaa se, joka yhdistelee kaikki palaset sujuvaksi kokonaisuudeksi. Työssä vaaditaan keskittymistä, ratkaisukeskeisyyttä sekä erinomaisia vuorovaikutustaitoja.
Mitä opin?
Opin, että työ vaatii aivan erilaista ajattelua, mitä aikaisemmat työni ovat vaatineet. Asiakkaat odottavat nopeaa reagointia, joustavuutta ja laadukasta palvelutasoa. Myyntipäällikkönä minun pitää pystyä kuuntelemaan asiakkaiden toiveita sekä ennakoida ja reagoida välillä nopeisiinkin muutoksiin. Asiakaslähtöisyyden ymmärtäminen tekoina eikä pelkkinä sanoina on työssä todella tärkeää. Tiivis yhteistyö eri osastojen kanssa on olennainen osa arkea – sen avulla varmistamme asiakkaille parhaan mahdollisen tapahtumakokemuksen.
Yhteenveto
Harjoittelu VALO Hotel & Workissa avasi minulle, kuinka monipuolista ja dynaamista myyntityö on. Etenkin hybridihotellissa, jossa palvelut yhdistyvät uudenlaisella tavalla. Myyntipäällikön rooli ei ole pelkästään myyntiä, vaan asiakkaan kokonaisvaltaisen kokemuksen rakentamista ja hyvien kontaktien luomista. Ilokseni sain myös mahdollisuuden jäädä VALO Hotel & Workiin myyntipäällikön rooliin harjoittelun päätyttyä.
Tara Lehtonen
https://www.linkedin.com/in/taralehtonen/