Alkuasetelma
Ohjelmointikokeilu tehtiin yhdessä Tervakosken koulun 4A-luokan ja Tervakosken yhteiskoulun 9B-luokan kanssa. Neljäsluokkalaisia oli paikalla 21 ja yhdeksäsluokkalaisia 18. Lisäksi paikalla oli auttamassa kummankin luokan oma opettaja.
Esivalmistelut
Yhdeksäsluokkalaisten kanssa työskentely ohjelmoinnin parissa aloitettiin muutama päivä ennen sovittua yhteistyöpäivää. Aluksi jokainen ysiluokkalainen loi tunnukset Corona-ohjelmointiympäristöön. Tämän jälkeen käytiin lyhyesti läpi uuden projektin luominen sekä tehtävä, joka oli tarkoitus toteuttaa yhdessä 4. -luokkalaisten kanssa. Yhden 75 minuutin oppitunnin aikana jokainen ysiluokkalainen sai koodattua lumiukon ja mietittyä, miten opettaisi asiaa omalle 4. -luokkalaiselle parille.
Koodauspäivä
Alakoululaiset lähtivät Tervakosken koululta kohti Tervakosken yhteiskoulua uteliain ja vähän jännittävin tunnelmin. Osaa neljäsluokkalaisista jännitti selvästi ajatus yhdeksäsluokkalaisten kanssa työskentelystä.
Koodaaminen lähti kuitenkin Helin hyvän alustuksen ja valmisteluiden ansiosta heti hienosti liikkeelle. Neljäsluokkalaisista kuoriutuikin todella iloisia ja aktiivisia koodareita. Lumiukot syntyivät ruudulle ja lumisateen määrääkin opittiin säätelemään asteikolla: Ei lainkaan – kone kaatuu. 🙂
Neljäsluokkalaiset pääsivät myös ruokailemaan yläkoululla. Ruokailu sujuikin tavallista nopeammin, koska luvassa oli vielä hetki koodausta, jos aikaa jää. Lisäaikaa käytettiinkin tehokkaasti koodaamalla omaa hahmoa. Koodauskokeiluun ruokailuineen käytetttiin aikaa kaikekseen noin 2,5 tuntia.
Koodauspäivän palaute
Neljäsluokkalaisilta kerättiin palautetta koodaamisesta. Arviot olivat kaikki positiivisia ja innostusta koodaamista kohtaan heräsi mm. seuraavanlaisin kommentein:
”Koodaus oli helppoa.
Koodaaminen oli kivaa!
Olisi kiva koodata lisää!
Oli todella hauskaa, haluaisin uusiksi!
Oli tosi kivaa, olisi voinut olla vielä pidempäänkin.
Oli tosi hauskaa, en olisi halunnut lähteä.
Olihan se vähän säätämistä jossain kohdin, mutta oli superkivaa!
Oli kivaa, kun saatiin koodata lumiukkoja. Olis kiva päästä uudestaan.
Oli kivaa, koska tehtiin kissa lumiukon jälkeen, mutta kaadettiin kone mun kamun kaa vahingos.
Oli kivaa tehdä oma tyyppi.
Mulla oli niin kivaa, että en ois malttanut lähtee hammaslääkäriin!
Parimme (ysiluokkalainen) oli kiva!
Oli tosi hauskaa tehdä lumiukko parini kanssa.
Lumiukko oli kiva tehdä ja parasta lumiukossa oli silinterihattu.
Lumisadetta oli kiva katsoa.
Oli kivempaa kuin omalla koululla.”
Ennen alakoululaisten tuloa yläkoululaiset suhtautuivat kokeiluun varovaisen myönteisesti. Kun varsinainen yhteistyöpäivä alkoi, kaikki ysit opastivat innolla nuorempiaan. Palautetta kysyttäessä, suurin osa kertoi oppineensa kokeilun aikana jotakin uutta. Muutama saattoi innostua koodaamisesta enemmänkin.
Yhteenveto
Kaikenkaikkiaan kokeilu onnistui niin opettajien kuin oppilaidenkin mielestä mukavasti. Neljäsluokkalaiset olisivat olleet innokkaita jatkamaan koodausta uudella vierailulla tai esimerkiksi kerhomuotoisena toimintana. Muutamat kyselivät kotikoneille tarvittavia ohjelmiakin.