Iittalan yhtenäiskoulun kuudesluokkalaiset koodarit Scratch-visioivat itsensä lähitulevaisuuteen

0

Hämeenlinnan Iittalassa otettiin koodauskokeilu riemulla vastaan. Oli nimittäin niin, että osa 31-päisestä kuudesluokkalaisnuorisosta oli jo päässytkin testaamaan taitojaan syksyn valinnaisella kurssilla, jonka lopputuotoksena syntyi oma peli, mutta vielä oli joukossa niitäkin, jotka eivät olleet koodin vääntämisen ihmemaahan päässeet tutustumaan lainkaan. Nyt pääsivät!

Paikka: koulun ATK-luokka

Aika: kuukausi (kaksi tuntia viikossa)

Tehtävänanto: Minä seitsemäsluokkalaisena -itsetuntemustyö sisältäen

-kuudesluokkalaisen oman avatarin (”minä seitsemäsluokkalaisena”)

-itselle suunnitellun taustakuvan, tilan, jossa on erityisen mukavaa viettää aikaa

-liikettä, ääntä ja puhekuplan

-jotakin harrastuksista ja tunnelmista (”miltä tuntuu nyt, kun ole seitsemäsluokkalainen?”)

Koodareiden kokemuksia

ElaTus555

ElaTus555 on saanut työnsä valmiiksi. Tai oikeastaan: ääni puuttuu vielä. ”Olen miettinyt taustamusiikkia. Ajattelin käyttää valmiita musiikkeja.” Taitava koodarityttö on osallistunut Iittalan yhtenäiskoulun koodausjuttuihin aiemminkin – hän on ollut mukana syksyn 2016 kuudesluokkalaisten koodausvalinnaisessa, jonka aikana hän loi oman pelin. ”Pelini nimi oli Only Your Heaven, ja sen tarkoitus oli saattaa kissahahmoa tiettyyn päämäärään.

Vaikeinta tämänkertaisessa kokeilussa oli ElaTukselle oli löytää sopiva sekuntimäärä erään taustan vaihtumiselle toiseksi. Helpointa hänelle olivat liikkeiden koodaamiset – ne sujuivat jo vanhasta muistista.

”Apua en ole tarvinut, mutta olen vinkannut vierustoverille muutaman hyvän neuvon taustan vaihtamisesta ja liikkeen synnyttämisestä.”

”Seiskaluokkalais-visioinnistani jäi erityisesti mieleen se, että varmaankin minä vielä kesäloman jälkeenkin kuuntelen yhtä tiettyä hyvää bändiä.”

 

zjame

Valmiit hahmot eivät miellyttäneet zjamea, joten tämä piirsi Scratchilla oman hahmon (ks. tämän artikkelin pääkuva). Tuo tummanpuhuva hahmo, seiskaluokkalainen, pitää tietokonepeleistä, ja on niin tyylikkäästi piirretty, että opettajakin haukkoo henkeään, kun zjame kertoo kokeilleensa hahmon piirtämistä ihan ensimmäistä kertaa!

 

Muut

”Hauskaa!”

”Mielenkiintoista!”

”Useammin – joka viikko pitäisi olla koodausta!”

 

Omien tuotosten esitteleminen ja jakaminen

Valmiit työt esitellään muille ja laitetaan kenties jopa jakoon koko maailman nähtäville. Varmaa on ainakin se, että eräs ystävyyskoulu Uudessa-Seelannissa tulee saamaan vinkin vasta valmistuneista koodauskokeiluista – ja samalla kutsun mennä Scratch-ympäristöön tarkastamaan suomalaisten uusimmat tuotokset 😉

 

Kalle Manninen

Iittalan yhtenäiskoulun koodausintoilija

6. luokan opettaja

Leave A Reply