Toteutin pienen kahden tunnin tutustumissession 9. lk tietotekniikan valinnaisryhmälle. Aiheena oli Coronan käyttö puhelinapplettien tekemiseen. Ryhmän taustana on kahden vuoden ATK-valinnainen. Ohjelmointia on kokeiltu 8. -luokalla Scratchillä ja nyt yhdeksännellä luokalla Python -kielellä.
Lähtökohtana oli koodausta kouluarkeen -kurssin kurssimateriaali, kurssilla tehdyt testiohjelmat sekä niiden pohjalta syntyneet omat haparoivat tuotokset.
Oppilaat kirjautuivat Coronaan. Yhdessä näytin, kuinka uusi prokti luodaan ja kuinka koodia kirjoitetaan ja tallennetaan notepad++ -editorilla. Teimme yhdessä yhden pallon. Siirsimme palloa x- ja y-suunnissa ja tutustuimme for -loopiin Lua-kielessä. Tämän jälkeen annoin oppilaille vapaat kädet opastaen heitä hakusanojen corona if -statement jne käyttöön.
Oppilaat innostuivat Corona -ohjelmoinnista. Java SDK:n puuttuminen esti kuitenkin hauskimman osion, ohjelmien siirron koneelta oppilaiden omiin puhelimiin. Oppilaiden mielestä kokeilu jäi siltä osin torsoksi. Koodia syntyi nopesti ja muutama oppilas 11 oppilaan valinnaisryhmästä ehti kokeilla jo vaikka mitä.
Ohjelmoinnin grafiikka toi oppilaiden mieleen 8. -luokan Scratch -kokeilut. Sieltä netistähän löytyi vielä yhden oppilaan autopeli, jota sitten jokainen muutteli vähän oman mielensä mukaiseksi.
Lopputunti menikin sitten modifioitua autopeliä pelatessa.
Tilasin koulun koneille asenuksen JavaSDK:sta. Ajatuksena on, että ensi vuoden 8. -luokkalaiset saisivat kokeilla Coronaa Scratchin asemesta. 9. -luokkalaisten kanssa jatkan edelleen Pythonilla. Ohjelmonti on nuorten mielestä kivaa ja nuoret ovat opettajaa nopeampia oppimaa uutta.