Kohderyhmäkseni valikoitui 7. luokan 16 oppilaan ryhmä aikataulujen ja ryhmän innokkuuden perusteella. Kyselin edeltävällä tunnilla ennakkotietoja koodaamisesta ja kaikki oli Scratchia tai jotain vastaavaa (jäi epäselväksi mitä) käyttäneet alakoulussa.
Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää Turtlea geometrian opintojen harjoittelussa, piirtää esim. tasakylkinen kolmio, mutta eihän me sitten ehdittykään sinne asti teoriassa. Niinpä keskityimme sitten vain harjoittelemaan erilaisten asioiden piirtelyä.
Ensimmäisellä kerralla meni aikaa koneiden hakuun ja repl.it:hen kirjautuessa sen verran kauan, että ei ehditty oikein kuin käydä perusjutut läpi. Miten hahmo liikkuu eteenpäin, kääntyy, vaihtaa väriä jne. Tein edellä ja oppilaat kopio koodin vaihdellen numeroarvoja tutkien miten ne vaikuttavat.
Toisella kertaa koneiden haku ja kirjautuminen sujui jo sutjakkaasti ja päästin pian itse asiaan. Nopeasti kertasimme edellisen kerran ”käskyt” ja sitten annoin oppilaille tehtäväksi kevään kurssilta tutun talon piirtämisen. Osalla lopputunti menikin tähän, osa innostui lisäämään taloon oven ja ikkunoitakin. Eräs teki Pisan kaltevaa tornia mukaillen vinoa taloa. Muutama oppilas ehti aloittaa seuraavaa tehtävää eli oman nimen kirjoittamista.
Tällä kertaa kokeilumme jäi näin lyhyeksi, mutta tunnin lopussa nopeasti kysymäni palautteen perusteella ehdottomasti käytämme Turtlea toistekin. Oppilaat tykkäsivät, itsellänikin oli kivaa ja tuntuu, että oppilaat tästä hoksasikin jotain. Ainakin sen, että koodaamisessa pitää kirjoittaa just eikä melkein oikein. ”Onhan sulla siellä se iso t” -lauseen sanoin melko monta kertaa. Toinen opettaja tunnilla kyllä olisi ollut tarpeen, vaikka olikin pienehkö luokka kyseessä. Sen verran moneen paikkaan piti ehtiä yhtä aikaa, että kuvaaminen meinasi unohtua ja juuri ennen koneiden poisviemistä napsatusta kuvasta tämä kiire hieman ehkä näkyy. Pahoittelut laaduttomasta kuvituksesta.