Tarinan animointi
Tavoitteena oli, että oppilaat animoivat Scratchillä tarinan, jonka he itse keksivät.
Ensimmäisellä oppitunnilla kaikki oppilaat loivat iselleen käyttäjätunnuksen. Koulun oppilasagentit auttoivat tässä. Tilit saatiin luotua aika nopeasti. Tunnilla ehdittiin tutustua myös Scratchin hahmoihin ja taustoihin.
Toisella oppitunnilla jaoin oppilaat työpareiksi. Aluksi harjoitelimme yhdessä hahmojen liikuttamista pisteestä toiseen ja opettelimme, miten hahmoille saa näkyviin vuorosanoja. Sitten näytin oppilaille esimerkin animoidusta tarinasta. Jätin animaation ohjelmoinnin näkyviin taululle. Oppilaat alkoivat suunnitella omia tarinoitaan ja kolmen oppitunnin aikana osa sai työnsä valmiiksikin.
Jatkoimme ohjelmointia viikon kuluttua. Kahden oppitunnin aikana kaikki saivat tarinansa ja animaationsa valmiiksi. Nopeimmat harjoittelivat Scratch-ohjelmointia lisää MAOL ry:n (peda.net) sivuilta löytyvien harjoitusten avulla.
Oppilaat olivat hyvin innokkaita koodaajia. He kokeilivat rohkeasti ja oppivat nopeasti. Hieman hankaluuksia tuli animaation hahmojen ajoitusten kanssa, mutta nekin asiat opittiin kokeilemalla.
Oppilaat esittivät tarinansa ja animaationsa toisilleen. He arvioivat toistensa töitä ja antoivat palautetta siitä, mikä oli animaatiossa hieno, onnistunut juttu.
Discussion1 kommentti
Hyvä idea tuo toisille esittely ja palaute. Olit jäsentänyt selkeästi opiskeltavan koodaamisen. Myös tasoerot olit huomioinut kätevästi Maolin sivujen avulla.
Hyvä, hyvä!