Kokeilu oli tarkoitus tehdä koulun ohjelmointi-kurssin lopussa niille oppilaille ketkä eivät saaneet riittävää pistemäärää loppukokeesta. Kurssin kaikki oppilaat kuitenkin saivat hyväksytyn arvosanan, joten kokeilua ei ehditty tehdä tälle ryhmälle. Uuden ryhmän kanssa on tarkoitus tutustua Scratchiin ja tehdä koodaus kokeilu. Uuden ryhmän kanssa asiaa päästään kokeilemaan vasta tammikuussa kun opettaja on palannut isyys- ja joululomilta takaisin. Blogia täydennetään kun kokeilu saatu tehtyä.
Projektikokeilu
Koodaus kokeilussa oli ideana tehdä niiden oppilaiden kanssa ylimääräinen koodaustyö ketkä eivät saa vähimmäispistemäärää kurssin kokeesta. Kurssilla käsiteltiin ohjelmointia, python-kieltä. Korvaava työssä ensin tutustutaan pseudokoodiin ja vuokaavioihin ohjelmoinnnin ja koodauksen suunnittelussa. Työssä olisi tarkoitus tehdä jommalla kummalla suunnitelma kivi-paperi-sakset pelistä.
Valmiin suunnitelman jälkeen, oppilaat kirjautuvat Scratch-sovellukseen selaimessa. Aluksi Scratch-ohjelmassa tutustutaan ensin peruskomentoihin ja siihen miten niiden käyttäminen toimiin. Tämän jälkeen oppilaat saavat itsenäisesti tehdä toimivan pelin.
Scratch-ohjelmassa oppilaan tulee kirjoittaa komentoihin kommentteja, joista näkyy mitä komennolla/käskyllä halutaan tehdä.
Kokeilun lopuksi oppilaat saavat vastata pienimuotoiseen kyselyyn Google forms:n kautta.