Hahmoharjoitus Coronalla 8.-luokkalaisille

0

Ohjelmointikokeilu

Koekaniineiksi valikoitui 8D-luokka, jolla on 18 oppilasta. Suunnitelmissa oli, että oppilaat tekevät koodausharjoituksen pareittain 2-3 matematiikan tunnilla. 5.jakso on vasta alussa ja matematiikassa alkamassa 6.kurssi, joka sisältää kuvioiden ja kappaleiden geometriaa. Minusta olisi tärkeää saada koodaus jollakin tavalla osaksi opiskeltavaa aihetta, ei täysin irralliseksi ohjelmoinniksi.

Suunnitelmissa on tehdä koodaamalla hahmot (pää, vartalo, kädet, jalat, silmät yms.) geometrisista kuvioista. Halusin kokeilla uutta tuttavuutta, Coronaa, tähän ohjelmointikokeiluun. Tunnen itseni aika noviisiksi Coronan kanssa ja toiveena onkin samalla oppia itsekin enemmän ja saada rohkeutta ja varmuutta ohjelmointiin osana matematiikan opetusta.

 

Tarvittavat ohjelmat

Hakkalan koulussa on enimmäkseen käytössä Cromebook -koneita ja niillä Coronan käyttö ei onnistu. Coronan isoin ongelma koulukäytössä onkin ehkä juuri se, ettei ohjelmasta ole nettiversiota.

Koulullamme on vain 7 oppilaiden käyttöön tarkoitettua kannettavaa tietokonetta. Ne ovat melko varattuja ja niiden kaikkien saaminen ohjelmointikäyttöön tietylle tunnille vaati koneiden varaamisen hyvissä ajoin.

Opettajat eivät pysty lataamaan koneille mitään itse, vaan kaikkeen tarvitaan aina tietokonevastaavan apua. Sain tähän onneksi nopeasti apua ja Corona- ja NodePad++ -ohjelmat ladattua koneille.

 

1.tunti (pe 21.4.2017)

Oppilaita oli sairaana ja täten koneet riittivät parityöskentelyyn.

Aluksi kirjauduttiin koneille ja Corona -ohjelmaan.

Aluksi ongelmia aiheutti NotePad++ -ohjelman löytäminen ja lataaminen Coronaan. Muutamat oppilaat olivat tässä näppäriä ja auttoivat sekä opettajaa että muita oppilaita.

Annoin oppilaille valmiit koodit ympyrän ja suorakulmion tekemiseen.

Oppilaat vaihtoivat kuvioiden paikkaa, koko ja väriä haluamallaan tavalla. Osalla tämä sujui näppärästi, mutta toiset tarvitsivat paljon apua ja neuvoja. Koodien kirjoittamisessa tuli myös virheitä ja niitä selviteltiin yhdessä. Parityöskentely oli tässä harjoituksessa toimiva juttu. Parit miettivät yhdessä erilaisia mahdollisuuksia ja virheitä.

Jokainen pari sai tehdyksi hahmolle pään ja vartalon ensimmäisellä koodauskerralla.

Tunnin lopussa oppilaat lähettivät opettajan s-postiin tekemänsä koodauksen. Näin varmistettiin, että se löytyy seuraavallakin tunnilla.

Ensimmäisen tunnin jälkeen tunnelma oli positiivinen. Muutama innostui tehtävästä, vaikka yleensä matematiikka ja laskeminen ei motivoi.

Erään oppilaan kommentti: ”Helppoa, mutta vaikeaa!”

 

 

2.tunti (ma 24.4.2017)

Toisella tunnilla osa oli jo unohtanut tunnukset Coronaan, mutta kaikki muistivat aika hyvin edellisessä kerralla tekimänsä asiat. Hommat etenivät varsinkin alkutunnista jouhevasti.

Hahmoille lisäiltiin silmiä, suita, neniä ja muita yksityiskohtia. Myös valmiita koodauksia etsittiin netistä.

Kokeiltiin kolmion koodaamista sekä sen värin ja koon muuttamista.

 

       

 

Lopputunnista ote alkoi joillakin jo herpaantua ja into laantua. Ryhmä on aika vilkas ja haastava.

  

Oppilaan kommentti: ”Vaihdetaan matematiikka koodaukseen. Onko huomenna pakko jatkaa normimatikkaa?”

Opettajan kommenntti: ”On. Matematiikan kurssit ovat muutenkin täynnä asiaa ja kiire tulee aina saada kaikki kurssien puitteissa käsiteltyä. Koodaaminen on mukavaa vaihtelua, mutta vie aika paljon aikaa.”

Kokeilu oli enimmäkseen onnistunut ja oppilaille sekä opettajallekin innostavaa vaihtelua. Tiedollisesti oman mukavuusalueen ylittäminen on aina tietynlainen haaste ja hyppäys, jota ei ehkä tulisi tehtyä ilman pientä pakkoa. Nyt se pakko oli tämän kurssin harjoitustyö.

Tämän ryhmän kanssa on jäänyt paljon tunteja pois, esim. pääsiäisen, tetin ja erilaisten koulun tapahtumien vuoksi. Emme vielä ehtineet kokeilla kuvien lataamista oppilaiden Android -puhelimiin. Sen teemme vielä seuraavalla kerralla.

                                        

Tulevaisuus

Tarkoituksena on jatkaa säännöllisesti koodausta matematiikan tunneilla eri luokkien kanssa. Seuraavaksi olen ajatellut opetella Python -ohjelman käyttöä oppilaiden kanssa. Sen etuna Coronaan verrattuna on, että se toimii nettiversiona ja täten sen käyttö Cromebookeilla on mahdollista. Samoin Scratchiä olen suunnitellut käyttäväni kaikkien matematiikan ryhmieni kanssa. Käsityössä kiinnostaisi kokeilla ohjelmointia oppilaiden kanssa käsityötuotteisiin. Kokeiluja olen siitä tehnyt vain itsekseni.

 

Mari Lukkari, käsityön ja matematiikan opettaja, Hakkalan koulu

Leave A Reply