Python koodauskokeilu kutosten kanssa
Teimme 6.lk:n oppilaiden kanssa noin 4*45min ohjelmointiharjoituksen. Tarkoituksena oli lähteä kokeilemaan koodaamista pythonilla. Teimme aikaisemmin tänä keväänä ohjelmointiharjoituksia scratchillä ja oppilaat innostuivat niistä. Työskentelimme pienissä ryhmissä, jolloin oppilaat voivat neuvoa toisiaan. Teimme edellisen projektin pienissä ryhmissä ja se toimi hyvin, samoin oli nyt.
Tutustumista pythoniin
Tunti 1 ja 2: Opettajajohtoinen tutustuminen koodaukseen. Tutustuttiin erilaisiin ohjelmointikieliin ja etsittiin niiden yhteneväisyyksiä ja eroja + verrattiin niitä meille jo tuttuun scratchiin. Tutustuttiin string ja int. Tyyppisiin muuttujiin + tehtiin niillä pieni kokeilu ohjatusti (valmiin mallin mukaan). Luotiin omat tunnukset (repl.it-sivustolla) ja kokeiltiin ohjelmointia ohjatusti. Tutustuttiin virheen ilmenemiseen ja etsimiseen.
Oppilaat odottivat jo innoissaan uutta ohjelmointikokeilua ja olivat todella vastaanottavaisia uuden kokeilun suhteen. Into oli siis kova, mutta hyvin löytyi malttia opejohtoiseen alkuinfoon aiheen tiimoilta. Kaikki saivat tunnukset luotua ja pääsivät tekemään omat pienet kokeilut. Aloitimme samankaltaisilla kokeiluilla kuin aloitimme Tommin kanssa. (Kiitos hyvästä kurssimateriaalista!)
Tunti 3 ja 4: Palautettiin mieleen edellisellä kerralla läpikäydyt muuttujat ja tutustuttiin opejohtoisesti käyttäjän syötteen lukemiseen ja käyttämiseen ohjelmassa. Hyödynnettiin soveltaen Tommin syntymäpäiväesimerkkiä. Tehtiin ohjattu harjoitus käyttäjän syötteen lukemiseen liittyen ohjatusti.
Hyödynnettiin opittuja muuttujia (string ja int) + käyttäjän syötteen lukemista ja hyödyntämistä + tehtiin niillä oma ohjelmointikokeilu. Hienosti oppilaat lähtivät tekemään ja toteuttamaan omia tuotoksiaan. Oppilaat tekivät mm. Sovellettuja syntymäpäiväkyselyjä, keskusteluja ja Onnennumerosi – ohjelman. Hienoa oli, että kaikki saivat jonkun omanlaisen ohjelmointikokeilun tehtyä. Kaikki onnistuivat muokkaamaan jollaintapaa perusesimerkkiä omanlaisekseen. Osa olisi halunnut jo tehdä monimutkaisempia juttuja, mutta maltoin pitäytyä tässä.
Tuotosten esittelyä muille
Esitettiin omien ohjelmointikokeilujen tuotoksia naapuriluokalle ja naapuriluokkien opettajille, jotka olivat jo viimeksi innoissaan meidän scratch-tuotoksista. Esittelyt sujuivat hyvin ja oli kiva seurata, miten innostuneesti oppilaat esittelivät omia tuotoksiaan ja kertoivat, miten olivat sen toteuttaneet.
Mieluummin ohjelmoin kuin teen matikkaa!
Mielenkiintoista!
Yllättävän nopeasti oppi!
Oli kivaa, voisi tehdä useamminkin!