Työskentelen kouluohjaajana yläkouluikäisten erityisoppilaiden luokassa. Halusin kokeilla onko huonolla mekaanisella lukutaitolla vaikutusta koodaamiseen.
Koodaus harjoitukset tehtiin Chromebookeilla ja Scratch ohjelmalla. ScratchJr- sovellus on tulossa ipadille jossain vaiheessa, mutta kokeilun ajankohtaan se ei kerennyt. Koodaus tunnit pidettiin 1h/vko.
Mukana kokeilussa oli kolme eri diagnoonilla olevaa oppilasta:
- Mekaaninen lukutaito huono, ymmärtäminen hyvä. Diagnoosi vaikea asteinen dysfasia ja kielellinen erityisvaikeuteen liittyvä oppimisvaikeus
- Mekaaninen lukutaito hyvä, ymmärtämisessä puutteita. Diagnoosi Dysfasia ja Asperger
- Mekaaninen lukutaito & ymmärtäminen hyvä. Diagnoosi määrittämätön älyllinen kehitysvammaisuus
1.tunti
Kaikille koodaaminen oli vierasta. Etsimme tietoa koodaamisesta Ipadeilla, sen jälkeen keskusteltiin mitä koodaaminen tarkoittaa. Otin konkreettisen esimerkin ja pyysin oppilaita seisomaan. Menivät oikealle, viisi askelta eteenpäin, kyykkyyn, ylös ja kaksi askelta vasemmalle. Tämä avasi heille mistä oikein on kysymys. Lopuksi näytin Scratch-ohjelman ja seuraavalla kerralla tutustumme tähän.
Ekan tunnin mietteitä oppilailta: erilaista ja kiinnostavaa
2.tunti
Tänään käytiin hakemassa chromebookit ja mentiin scratchiin. Salasanat olin tehnyt valmiiksi joka jouduttaa meidän tunnin kulkua. Innoissaan lähdettiin tutustumaan ohjelmaan. Näytin ensimmäisenä omia tekemiäni juttuja. Aloitimme valitsemalla hahmon ja taustakuvan. Sen jälkeen aloimme liikuttamaan hahmoa ylös-alas ja sivuille. Minä näytin ja oppilaat tekivät perässä. Tämä onnistui kaikilta hienosti. Halusivat toisenkin hahmon valita, mutta tähän lupasin palata seuraavalla kerralla.
3.tunti
Chromebookeilla scratchiin ja jatkettiin viimekertaista juttua. Tänään lisättiin toinen hahmo animaatioon. Oppilaat tekivät itsenäisesti peräkkäisrakenteen hahmolle ja tämä onnistui hyvin. Lopussa hienosäädettiin yhdessä. Oppilaat tyytyväisiä tekemäänsä ja saivat animaationsa valmiiksi.
4.tunti
Tänään oppilaat saivat itse suunnitella ja tehdä animaation. Osa onnistui tekemään ehtorakenteen. Lopuksi yhdessä hienosäädettiin animaatio. Tällä tunnilla oli jo enemmän itsevarmuutta mukana.
Oppilaiden mielipiteitä koodaamisesta: mielenkiintoista, kivaa, ei kauhean vaikeaa.
Huonolla mekaanisella lukutaidolla ei ole vaikutusta koodaamiseen. Lyhyitä käskymuotoja on helppo lukea ja ymmärtää. Peräkkäisrakenteessa hieman tulee ongelmia järjestyksessä, mihin järjestykseen käskyt laitetaan, jotta saadaan luontevasti hahmo liikkumaan. Mutta harjoittelemalla tämäkin onnistuu kokoajan paremmin. Nämä kolme oppilasta ovat tukihenkilöitä muille oppilaille kun alamme työstämään koodaamista koko luokan kanssa.