Tutustuimme Pythonin konnagrafiikkaan yhdessä valinnaisen 9.lk TVT-ryhmän kanssa. Konnagrafiikka tuntui luontevalta aiheelta aloittaa Python -koodaus ysien kanssa, ja motivoivaa se olikin!
Valinnainen TVT-ryhmä itsessään on koulussamme suuri, mutta oppitunnin oppilasmäärää rokotti luokkaretkiaika, ja oppilaita oli lopulta paikalla vain kourallinen. Tähän kouralliseen mahtui kuitenkin aika laaja kirjo koodauskokemusta.
Osa oppilaista oli koodannut aikaisemminkin, mutta osa oppilaista koodasi Pythonilla ensimmäistä kertaa. Kaikille oppilaille ohjelmoinnin idea oli selkeä, ja kaikki olivat ohjelmoineet myös aikaisemmin mm. Scratchilla.
Aikaa kokeiluun oli kaksoistunti. Aloitimme katsomalla yhdessä muutamia videoesimerkkejä konnagrafiikasta. Loimme sitten tunnukset repl.it palveluun, johon teimme oppitunnin varsinaiset omat kokeilut.
Ryhmää ohjeistettiin esitysgrafiikan avulla, ja etenimme aluksi vaihe vaiheelta yhdessä. Loimme omat konnat, nimesimme ne ja harjoittelimme konnan peruskäskyt. Peruskäskyjä harjoiteltiin piirtämällä erilaisia kuvioita (neliöitä, suorakulmioita ja kolmioita), sekä muokkaamalla niitä.
Tämän jälkeen opettelimme yhdessä ympyrän piirtämistä, värittämistä sekä “kynän noston” eli konnan siirtämisen ilman piirrosjälkeä.
Oppilaat saivat sitten harjoitella ja kokeilla konnagrafiikkaa itsenäisesti. Oppilaille annettiin harjoituksia, joissa tehtävänä oli esimerkiksi piirtää talo, hymynaama, tai värittää kuvioita.
Lopuksi katsoimme vielä muutaman kokeneemman oppilaan kanssa toistorakennetta ja he pääsivät kokeilemaan toistorakenteen käyttöä omissa piirroksissaan. Se vaikutti olevan hyvinkin mielenkiintoista ja mukaansa tempaavaa.
Loppupalautteen oppilat antoivat Google Formsin kautta. Python koettiin haastavaksi mutta mielenkiintoiseksi, ja sitä haluttiin ehdottomasti oppia lisää. Koodauskokeilu oli oikein onnistunut, sillä oppilaiden mielenkiinto ja innostus Python -koodaukseen heräsi!