Neljännen luokan kanssa otimme syksyn puolella ohjelmoinnin alkeita. Tällöin heille tuli tutuksi ohjelmoinnin termejä ja visuaalisen ohjelmoinnin alkeita. Tällä kertaa pidin heille viiden tunnin kokonaisuuden käyttäen Scratchiä.
Ensimmäinen tunti meni siihen, että saimme kaikkien tunnukset toimimaan ja aloimme hieman kokeilla, mitä Scratchillä oikein voi tehdä. Jo heti alkuun huomasi, että osa oppilaista pääsi heti jyvälle asiasta ja osa puolestaan oli ihan pihalla. Annoin niiden, jotka osasivat jo käyttää alustaa kokeilla sillä aikaa, kun autoin apua tarvitsevia.
Toisella ja kolmannella tunnilla kävimme ihan kädestä pitäen, miten saadaan hahmo valittua, miten saadaan se liikkeelle ja sanomaan jotain. Näytin myös, miten saadaan kaksi hahmoa tekemään asioita samaan aikaan ja ilman, että hahmot esimerkiksi puhuu samaan aikaan. Lopputunnista oppilaat saivat taas kokeilla itse, millaisia käskyjä alustalla pystyy antamaan.
Neljännellä ja viidennellä tunnilla oppilaiden piti valita äidinkielen tekstikirjasta (Kirjakuja 4) joku kohtaus, jonka heidän piti koodata alustalle.
Vaikka alussa ohjelmointi alustalla tuntui osalle erittäin haastavalta, saivat kaikki oppilaat onnistumisia! Moni oppilas sanoi tunnin jälkeen: ”Olipas tuo koodaaminen kivaa!” tai ”Koska me ope taas koodataan?”. Aion ehdottomasti jatkaa Scratchin käyttöä luokan kanssa myös viidennellä luokalla.