Tämän vuoden ohjelmistokehitysprojektit on nyt loppuun taputeltu. Kesä ja kurssi huipentuivat loppuseminaariin, jossa päästiin ihan kirjaimellisestikin taputtelemaan vähän väliä projektiryhmien esitellessä enemmän tai vähemmän valmiita tuotoksiaan.
Itse olin toki paikalla isossa auditoriossa jo hyvissä ajoin ennen seminaarin alkamista, mutta mitä lähemmäs aloitusaikaa kellon viisarit hivuttautuivat alkoi hieman hirvittää muiden kesäkaverusten puolesta – auditorio kun lähestulkoon kumisi tyhjyyttään. Olin kuitenkin selkeästi vain unohtanut, että opiskelijat eivät milloinkaan saavu myöhässä, eivätkä myöskään aikaisin; he saapuvat paikalle juuri silloin kun heidän on tarkoitus saapua – eli aikalailla minuutilleen samaan aikaan kuin itse tilaisuuden on määrä alkaa. Tämäkin huoleni tuhannen muun tämän postauksen kannalta irrelevantin murheen kanssa oli siis turha.
Koulutuspäällikkö Jari Mustajärvi aloitti tilaisuuden puhumalla hieman yleistä kesäprojekteista ja siitä, miten ne linkittyvät esimerkiksi työelämässä toimimiseen. Petri Salo jatkoi aiheesta ja esitteli sitten tilaisuuden ohjelman. Seminaari pyörähti kunnolla käyntiin, kun katsoimme viestintäryhmän tekemän koostevideon projektien työstämisestä.
Robotiikka
Tänä kesänä toteutettiin kaksi robottia käyttävää projektia. Toisessa tehtiin ohjausjärjestelmä Arduinoa käyttävälle hämähäkkirobotille, jota sitten kontrolloitiin Xbox-360 -ohjaimella. Toisessa taas ohjattiin UR5 -robottikättä HTC Vivellä virtuaalimaailmassa.
Web-tekniikat
Web-tekniikoiden osalta toteutettiin kaksi palveluportaalia, joissa paikantamalla sijaintisi saat näkyville lähialueesi palveluita. Yhdessä projekteista oli keskitytty Selenium-verkkosivutestauspalvelun dokumentointiin ja testaukseen. Lisäksi luotiin opiskelijakerhotoiminnalle sivu, jossa kerhot voivat kertoa itsestään ja toiminnastaan, sekä siitä, miten siihen pääsee mukaan.
Pelit & sovellukset
Pelejä tehtiin kesän aikana kaksi kappaletta. Toinen peleistä oli lapsille suunnattu tasohyppelypeli, toinen taas Teollisuus Tutuksi -tapahtumaan liittyvä juoksupeli 9-luokkalaisille, jossa vastaan tulee tapahtumaan liittyviä kysymyksiä.
Myös muutama sovellus tuli kehitettyä. Yksi sovelluksista oli ns. MapBox-sovellus, josta näet lähialueellasi olevat Citylaturin latauspisteet. Toisen avulla HAMKin opiskelijat voivat tehdä työkaluvarauksia mm. robotiikan työkaluihin. Samalla sovelluksesta voi seurata, kuinka paljon mitäkin laitetta käytetään, joten on helppo nähdä, paljonko niitä käytetään. Viimeinen sovelluksista oli koulurakennuksen aulaan sijoitettu ”aulanäyttö”, josta näkee kampuksen kartan. Sovellus on interaktiivinen, siitä näkee mm. tilavaraukset ja päivän ruokalistan.
Vaikka projektit olivat lähtökohtasesti kaikki erilaisia ja eri aiheista, niin monessa oli havaittavissa samanlaista draamankaarta: opiskeltiin uutta, suuria ongelmia ilmeni, lopulta kaikesta päästiin suunnilleen yli. Samoja kehitysympäristöjä käyttäneillä oli samankaltaisia ongelmia. Jokainen ryhmä sai projektinsa kuitenkin edes jollain tasolla valmiiseen muotoon, joten kurssi päättyi ihan positiivisissa merkeissä.
Itse olen kesän aikana oppinut lisää HTML:stä ja uutena taitona videoiden editointia Adobe Premiere Pro:lla. Kärsivällisyys on ollut välillä hieman koetuksella, mutta kaikesta selvittiin. Projektiryhmien haastattelu on ollut hyvää sosiaalista treeniä ja nämä muutamat kirjoitteluhommat mitä kerinnyt naputtelemaan ovat virkistelleet kieliopillista muistia.
Plussan puolelle jäätiin siis.