Kulttuurin muutos vie opinnollistamista eteenpäin

0

Verkkovirta Tekniikan ja liikenteen osahankkeen toimijat Keijo Hakala ja Irma Kunnari olivat mukana TAMKissa 18.4.2016 Uraa ja osaamista rakentamassa -seminaarissa, joka järjestettiinn yhdessä ”AMK:sta uralle” –hankkeen kanssa.

Iltapäivällä tekniikan toimijat kokoontuivat keskustelemaan erityisesti insinöörikoulutuksen opinnollistamisesta. Mukana oli sekä ammattikorkeakoulun että teknillisen yliopiston näkökulmat. Tässä muutamia yhteisesti rakennettuja, keskustelusta kirjattuja edistämisen askelia opiskelijan ohjaukseen liittyen:

– Opiskelijan oma motivaatio – lampun syttyminen opinnollistamisesta. Miten kirjataan asia niin, että saadaan lamppu syttymään?
– ”Kultainen tarjotin” – eri mahdollisuuksista opinnollistamiseen voisi nopeuttaa ja edistää
– Oivallus mahdollisuuksista – mistä syntyy? Itsereflektointi ja vuorovaikutus (opettajan ”feed forward” – asiat pitää tehdä näkyväksi, jotta niitä voi ohjata”
– Kuvataan projekteissa tapahtuvan oppimisen prosessi suhteessa opsin tavoitteisiin/tutkinnon kokonaisuuteen (vrt. peer to peer Laurea)
– Opsin käsittely joustavasti – täytetään aukot opsiin liittyen matkan varrella myöhemmin (osa-alueille erilaisia täyttömahdollisuuksia)
– Kattavuuden näkökulmasta täydellisiä projekteja ei välttämättä tarvitse. Millä tavalla aukot täytetään? vrt. perinteinen arviointi (ei sekään ole mitannut täydellisesti kaikkia osaamisia)

Vahvimpana viestinä tästä workshopista jäi ajatus, että tekniikan toimintakulttuuria pitää uudistaa. Opinnollistaminen vaatii oppijakeskeisyyttä, joustavuutta ja innovatiivisuutta!

Lue lisää seminaarista tai tutustu aamupäivän materiaaleihin täältä

Leave A Reply