Elisan taloushallinnosta

0

Taloushallinto on suuri osa jokaista yritystä, virastoa sekä muita organisaatioita. Sillä tarkoitetaan näiden arkisia toimintoja, kuten palkanlaskentaa, laskentatoimea, kirjanpitoa, tilintarkastusta sekä veroneuvontaa. Nämä toiminnot voidaan hoitaa yrityksen sisäisesti, tai sitten siihen voi palkata ulkopuolisen yrityksen hoitamaan ne yrityksen puolesta. On siis olemassa yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet hoitamaan ulkoistettuja toimintoja muiden yritysten puolesta. Esimerkiksi kirjanpitopalvelu Accountor voi hoitaa ulkoistettuna yrityksen kirjanpidon.  

Elisa hoitaa taloushallintonsa pääasiassa itse, mutta joitakin osaprosesseja hankitaan ulkoistettuna, esimerkiksi ostoreskontra sekä palkanlaskenta. Elisan taloushallinto on oma tukitoimintoihin oranisoitu organisaationsa, jota johtaa Elisan talous- ja rahoitusjohtaja. 

Elisan taloushallinto koostuu pienemmistä tiimeistä, jotka ovat erikoistuneet omiin aiheisiinsa. Nämä tiimit taas koostavat Elisan taloushallinnon kokonaisuudessaan, johon kuuluu noin 60 henkilöä. Tiimejä on monia, mutta tässä muutama esimerkkitiimi: johdon raportointi- sekä business controlling-tiimi.  

Tulevaisuuden digitalisoituminen tulee vaikuttamaan taloushallintoon myös Elisalla. Elisan taloushallinnon perusprosesseja on automatisoitu jo pitkään ja tämä työ jatkuu ja kehittyy entisestään. Myös kyvykkyys analysoida ja käsitellä suuria datamassoja korostuu jatkossa. 

Tekijät: Pihla ja Vera  

Lähteet:  

Haastattelu Herra X. 20.2.2020
http://www.ammattinetti.fi/ammattialat/detail/6d91ff7ac0315a8d0144dd9038a77bb1?link=true 

https://www.accountor.com/fi/finland/talous/kirjanpitopalvelut?gclid=Cj0KCQjwpLfzBRCRARIsAHuj6qV0lnaE7pT_CCFAnUh6mH-m2eXVRBVQm1nPXhulrLbMwQy6q9JjgxQaAhIzEALw_wcB 

Leave A Reply