22.11. Vietimme valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää. HAMK osallistui LMT-päivään nyt jo toista kertaa. Aivan liian nopeasti hurahtaneen päivän aikana ehdimme tehdä vaikka mitä; pakata lahjakasseja BAK-seminaaria varten, leikkiä pandan kanssa, koodata VIKKE-peliä, tehdä henkilöhaastatteluja, testata VR-laseja, osallistua matikkataistoon ja katsoa miten brasilialainen vaihtopandamme tutkii lehmädataa. Asiaankuuluvasti tekivät lapset myös oman pikatutkimuksen. Tutkimuksen tekoon sisältyi alkupalaveri, jossa sovittiin aihe, tutkimuskysymykset ja -menetelmät sekä sovittiin roolijako.
Näihin kysymyksiin etsimme vastausta tutkimuksessamme:
Mikä on HAMK Smart?
Mitä siellä tehdään?
Mitä vanhempani tekee siellä?
Miksi sitä tehdään?
Miksi se on tärkeää?
Miksi tutkimusyksikössä pyörii panda?
Tutkimustulokset koottiin Lightboardille ja esiteltiin videomuodossa, tässä tulos:
Esitimme kaikille lapsille aamun alkajaisiksi ja päivän päätteeksi saman kysymyksen – mitä isä tai äiti tekee työkseen?
Kahdeksanvuotias Ninni kävi kurkkaamassa isänsä Joni Kukkamäen tittelin huoneentaulusta ja ilmoitti iskän olevan tutkimuspäällikkö. Päivän päätteeksi Ninni oli edelleen sitä mieltä, että iskä on tutkimuspäällikkö. Päivän kivoin juttu oli VR-lasit.
Mila 10v. täydensi pikkusiskonsa Ninnin vastausta, että iskä on niiden koodareiden pomo. Mila ilmoitti myös osaavansa itse hieman koodata, sillä iskä on opettanut. Loppupäivästä Mila kertoi, että iskä on tutkimuspäällikkö, joka johtaa ilmeisesti tutkimuksia ja sitten se juo kahvia. Päivässä kivointa oli kananugettien syöminen ja haastattelujen tekeminen.
”Haluan tulla tänne töihin! Videoiden ja tutkimusten tekeminen on tosi hauskaa!” Mila 10v.
Kahdeksanvuotiaan Jimin mielestä äiti Ansu Laine kirjoittaa työkseen pistejuttuja ja tekee peliä. Päivän päätteeksi hän oppi äidin olevankin matkailuhankkeiden markkinointiassistentti. Jimin päivässä parasta oli, kun pääsi tekemään pelipisteitä VIKKE-peliin.
”Musta tulee isona koodari, mutta ennen sitä tulen opiskelemaan HAMKiin!” Jimi 8v.
Iidan 12 v. omien sanojen mukaan äiti Jaana-Maija Koivisto tutkii opettamista elektroniikan avulla, tai jotain sellaista. Loppupäivän kommentit: ”Ainakin äiti yrittää muistella salasanoja. Sitten hän tekee erilaisia tutkimuksia ja opetustyötä. Tänään äiti ohjasi myös opiskelijoiden opinnäytetöitä. Opin tänään tutkimuksen tekemisestä, että se voi olla hauskaa!”.
Millan (5) ja Vilin (8) äiti Marjo Vaalgamaa kirjoittelee kuulemma tietokoneella ja menee kaikkiin paikkoihin. Milla ei päivän päätteeksi oikein muistanyt mitä se äiti tekeekään, mutta hän rakastui päivän aikana pandaan sekä halusi Iidasta isosiskon itselleen. Vili osasi kertoa, että äiti on projektipäällikkö.
Kaksostytöt Aada ja Saana (6) kertoivat viime vuoden LMT-päivässä, että iskä Juhis tekee juttuja tietokoneella. Tänä vuonna he osasivat kertoa iskän tekevän työkseen myös VR-juttuja, mitä se näyttää myös opiskelijoille. Päivässä kivaa oli, kun pääsi värittämään kuvia. Ehdottomasti parasta oli kuitenkin, että pääsi käymään niin iskän kuin äidinkin työpaikoilla. Äiti tutkii Suomen jokia Hämeen ELY-keskuksella.
”Kivointa oli kun sai käydä iskän JA äiskän työpaikoilla!” Saana 6v.
Mila Kukkamäestä kuoriutui tutkimuspäivän aikana varsinainen reportteri ja hän innostui haastattelemaan käytävillä liikkuvia HAMKin työntekijöitä ja opiskelijoita.
Milan artikkeli ”Päiväni tutkimusyksikössä”
Kristiina Ritari-Venäläinen on töissä HAMK Smartissa ja on palvelukoordinaattori. Kristiina tekee tutkimusyksikön viestintää. Se viestintä on blogien ja somepäivitysten tekemistä, kirjoittamista, nettisivujen päivittämistä ja kertomista maailmalle, että mitä täälllä tehdään.
M: Mitä täällä sitten tehdään?
K: Me tehdään tutkimus- ja kehityshankkeita.
M: Miksi niitä tehdään?
K: No jotta yritykset, koulutus, teollisuus ja yhteiskunta pysyy digikehityksessä mukana niin me autetaan niitä ja tuotetaan uutta tietoa.
M: Mitä panda täällä tekee?
K: En muuten tiedä!
Seuraava haastateltava on Jerry Lehtisyrjä, joka on sovelluskehittäjä.
”Mä olen täällä tekemässä sovelluksia. Täällä tehdään kehitystyötä ja innovointia”.
Jerryn viimeisin koodaama sovellus on Hämeenlinna taskussa. Sovelluksessa on Hämeenlinnan nähtävyyksiä ja ajankohtaisia tapahtumia. Sovelluksessa on myös digikirjastokortti.
Opiskelija Anni, joka on työharjoittelussa
M: Mikä on parasta Hamkissa?
A: Työelämälähtöisyys ja että olen saanut paljon kavereita.
M: Mikä sinusta tulee isona?
A: Tradenomi.
M: Mitä opiskelet?
A: Liiketaloutta.
M: Mikä on paras asia mitä tänä vuonna voi tapahtua?
A: Että sataisi lunta!
Opiskelija Eeva opiskelee sairaanhoitajaksi ja on tykännyt tosi paljon opiskella HAMKissa. Paras asia mitä voisi tänä vuonna tapahtua, olisi päästä ulkomaille.
Liikuntasuunnittelija Jari Virtanen:
M: Onko Hamkissa kiva olla töissä?
J: Joo paljon ihmisiä, elämää ympärillä ja kiinnostava työ.
M: Onko Hamkissa huonoja puolia?
J: Ei.
M: Mikä on parasta mitä tänä vuonna voisi vielä tapahtua?
J: Että voittaisin Eurojackpotin.
M: Jos voittaisit, menisitkö töihin?
J: *KRHÖM*
M: Mikä on lempiliikuntasi?
J: Jalkapallo ehdottomasti!
Neljäsluokkalainen Mila Kukkamäki käy koulua Valkeakosken Sorrilan ala-asteella. Hän on innokas heppatyttö ja kenties tuleva viestintäalan ammattilainen.
Kristiina Ritari-Venäläinen on lasten tutkimuksen mukaan HAMK Smart -tutkimusyksikön sihteeri ja esimies.