Pyöräilyviikon perjantain teemana on pyörällä kauppaan. Tutkimusten mukaan pyöräilevät asiakkaat ovat uskollisia ja kannattavia, ostoskäyntejä on useammin. Lastipyörillä tavarat kulkee kätevästi ja hyvä ja turvallinen pyöräpysäköinti liikkeiden luona toivottaa pyöräilevät asiakkaat tervetulleiksi.
Jyväskylän Pyöräseuran JYPS:n tekemän tutkimuksen mukaan Jyväskylän keskustan kauppakeskuksissa pyöräilijöiden osuus kauppojen liikevaihdosta on noin 15 %. Osuutta olisi mahdollista merkittävästi kasvattaa pyöräilyä edistämällä. Esimerkiksi Tanskan Kööpenhaminassa kävelyn ja pyöräilyn osuus kivijalkakauppojen liikevaihdosta on noin 60 %. Mitä paremmin ympäristö soveltuu pyöräilyyn, sitä suuremmaksi pyöräilyn kulkutapaosuus nousee ja sitä enemmän pyörillä käydään myös kaupassa.
Torstaina 10.9.2020 järjestettiin Hämeenlinnan keskustassa päättäjäpyöräily, jossa käytiin läpi kymmenen rastia ja useita pyöräilyn kehittämiskohteita, jotta Hämeenlinnan keskusta-alue olisi paremmin saavutettavissa myös pyörällä. Keskusta-alueelle on tulossa 30 km/h rajoitus, ja parhaillaan on menossa selvitys mitä muutoksia pitää tehdä ennen rajoitusta. Hyvät, selkeät ja turvalliset pyöräilyväylät kannustavat pyöräilemään.
Viime vuosina sähköpyörien ohella myös erilaiset tavarapyörät ovat yleistyneet. Jyväskylässä on haluttu myös edistää tavarapyörien kokeilumahdollisuuksia. Lastipyörälainaamo on toiminut Jyväskylässä jo viisi vuotta. Lastipyörälainaamosta voi kuka tahansa saada maksutta kokeiltavaksi sähköavusteisen lasti- tai polkupyörän yhdeksi viikoksi. Pyörien lainaaminen on kokeiluluontoista, eikä niitä ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Yhdestätoista eri vaihtoehdosta voi valita sopivan pyörän omaan kuljetustarpeeseensa. Tarjolla on sähköavusteinen kolmipyöräinen laatikkopyörä, kaksipyöräisiä sähköavusteisia laatikkopyöriä (3), sähköavusteisia pyöriä (3), taakkapyörä, tandem, riksa, tapahtumapyörä ja pyöräperäkärryjä (2).
Erilaisten pyörien kokeilumahdollisuus helpottaa huomattavasti omaa hankintapäätöstä ja tarjoaa mahdollisuuden kokeilla pyöriä omiin käyttötarkoituksiin.
Erilaisten tavarapyörien käyttö myös jakeluliikenteen käytössä on yleistymässä. DHL käyttää tavarapyöriä Helsingissä ja Turussa. Ensimmäiset jakelupyörät otettiin käyttöön vuonna 2017. Pyöräkuriirien reitit ovat noin 10 – 20 km. Pyörillä kuljetetaan pääasiassa asiakirjalähetyksiä ja pienikokoisia, alle 5 kg paketteja. DHL:n kuriirien käytössä on kahdenlaisia pyöriä: ParCycle, jonka tavaratilan tilavuus on 140 litraa ja CubiCycle, jonka tavaratila on tilavuudeltaan kuutiometrin kokoinen kuljetuskontti.
Kaupoissa ostoksilla ja ravintoloissa käynti edellyttää myös turvallista pyöräpysäköintiä. Lahdessa kokeiltiin viime kesänä valvottua pyöräpysäköintiä torilla ja Matkakeskuksessa. Toiminta käynnistettiin asukkaiden toiveesta ja se sai hyvän vastaanoton. Valvonnasta vastasi Inspis ry lahtelainen nuorten toimintaryhmä, joka lainaa myös kaupunkipyöriä ja tekee pyörähuoltoja.
Hämeenlinnaan rautatieaseman lähelle uuteen parkkitaloon on tulossa sisätiloihin valvottu, maksullinen pyöräparkki. Hämeenlinnan rautatieasemalle on tulossa uusia maanomistusjärjestelyjä, jotka mahdollistavat paremmat palvelut myös pyöräilijöille.
Tulevina vuosina sekä keskustan että aseman seudun pyöräilypalvelut tulevat kehittymään ja työtä tehdään yhdessä useiden sidosryhmien kanssa. On todella tärkeää huomioida pyöräilijöiden tarpeet ja kerätä tietoa tilanteen kehittymisestä. Yhdessä saadaan kehitettyä pyörän käyttöön kannustava kaupunkiympäristö.
#Hämepyöräilyohjelma
#pyöräilyviikko2020
#tawastcc
LINKIT:
Lastipyörälainaamo Jyväskylässä
DHL:n pyöräkuljetuksista
Pyöräilyn merkitys Jyväskylän kauppakeskuksille – JYPS tutkimus
Petri Takala
Hämeenlinnan seudun 4 H:n tekninen asiantuntija ja on ollut mukana pyörämekaanikkokoulutuksen kehittämisessä.