Tanskan vierailu: Rakennusinsinööriopiskelijat Tanskassa!

Vuodesta 2017 lähtien rakennusinsinöörit ovat vierailleet Tanskassa osana opintojaan. 3. vuoden opiskelijat pakkaavat laukkunsa ja suuntaavat viikoksi Holstebrohon VIA University Collegen vieraaksi. Matka ei ole ainoastaan huvimatka, vaan liittyy vahvasti Korjausrakentamishankkeen suunnittelu -moduuliin. Tällä kertaa projektin kohteena toimi vanha koulurakennus. Viikon aikana opiskelijat tutustuivat harjoituskohteeseen sekä tekivät projektin harjoitustehtäviä yhteistyössä tanskalaisten opiskelijoiden kanssa. Blogitekstin kautta pääset insinöörien matkaan mukaan! Blogitekstejä on julkaistu kolmelta eri opiskelijaryhmältä.

Lauantai 17.11.2018

Matka alkoi kokoontumisella koulun aulaan, josta sitten kaikkien intoa täynnä olevien opiskelijoiden saavuttua siirryttiin bussiin. Bussissa matka tunnelma kohosi aina kilometri kilometriltä ja kun saavuimme perille Helsingin laiva satamaan, oli meno railakasta.

Päästyämme laivaan Viking Gracelle osa joukosta suunnisti kohti laivan buffettia toiset taas suoraan TAX-free ostoksille. Illallispöydässä oli tarjolla erinomaiset antimet joulupöydän muodossa ja ruokahan maistui vielä paremmalta hyvässä seurassa. Kunhan kaikki olivat päässeet ostoksilta ja buffetista oli aika vaihtaa niin sanotusti täysin viihteelle ja ottaa laivan tunnelmasta kaikki irti.

Laivan tunnelmassa oli havaittavissa sähköisyyttä, koska klo.24.00 lavan valtaisi Ilkka Alanko ja Neljä Ruusua. Kauan odotettu bändi astuikin lauteille päättäen hienon lauantai illan ja fanit saivat haluamansa eli erittäin hienon keikan varustettuna useilla hittikappeleilla. Tästä oli hyvä jatkaa kohti sunnuntaita ja Tukholmaa ja Göteborgia.

Sunnuntai 18.11.2018

Sunnuntaina aamulla klo.6.30 aloitimme matkustamisen Tukholmasta bussilla kohti Göteborgia. Noin kahdeksan tuntia ajettuamme bussilla saavuimme vihdoin Göteborgiin, jossa saimme kierrellä kaupungilla syömisen ja ostoksien merkeissä muutaman tunnin. Kun syömiset ja ostokset olivat suoritettu, niin lähdimme kohti satamaa ja laivaa eli Stena Jutlandicaa, joka veisi meidät yli Ruotsista Tanskan Frederikshavniin. Laivamatka olikin nopeasti ohi ja muutaman tunnin ylityksen jälkeen ja saavuimme Frederikshavniin. Sieltä matka jatkui kohti majoituspaikkaamme Holsterbrota johon saavuimme puolen yön aikoihin, joten oli aika mennä vain suoraan nukkumaan kalterisiin kerrossänkyihimme.

Maanantai 19.11.2018

Aamulla herätys tiesi lähtöä kohti Via University Collegea, jossa tapaisimme tanskalaiset ryhmän jäsenemme. Päästyämme koululle tapasimmekin tanskalaiset opiskelijatoverimme vastaanottotilaisuudessa ja pääsimme suorittamaan erilaisia hassun hauskoja ryhmäytymistehtäviä. Ryhmäydyttyämme ja aloitettua projektimme yhdessä tanskalaisten ystäviemme kanssa oli illalla luvassa vielä kierros kaupungilla Holsterbron nähtävyyksien parissa. Tämän jälkeen olikin aika palata takaisin majoituspaikkaan ja valmistautua kohti uutta päivää.

Tiistai 20.11.2018

Tiistaina aamu alkoi maanantain tapaan aamupalalla klo.6.30 jolloin vuorossa ollut huoneryhmä oli valmistanut maittavan aamupalan koko matkaporukalle. Aamupalan nautittuamme jatkoimme matkaamme jo totuttuun tapaan kohti koulua noin kahden kymmenen minuutin ajomatkan päähän majoituksestamme. Koululla oli vuorossa ryhmätyöskentelyä projektimme parissa aina neljään asti kunnes aikamme oli palata takaisin majoituspaikalle jossa osa ryhmistä valmisti itsellensä lounaan ja iltapalan. Päivän toimet olivat nopeasti tehty ja oli taas aika painaa päät tyynyihin.

Keskiviikko 21.11.2018

Tiistaina aamutoimien jälkeen olikin vuorossa matkustus kohti Horsensia ja yhteistyö ammattikorkeakouluamme, jossa oli kolme opiskelijaamme Hämeenlinnasta vaihdossa. Saimme kuulla heidän kokemuksiaan vaihdosta ja pääsimme tutustumaan opiskelijoiden kierrätysmateriaaleista tekemään taloon. Seuraava etappi matkallamme oli vuonna 2006 suljettu vankila nimeltä Faengslet, jossa pääsimme kokemaan tunnelman vankien tapaan. Vankilasta vapauduttuamme saimme aikaa oleskella kaupungilla ja käydä syömässä ja tehdä tarvittavia ostoksia. Kun ostokset ja syömiset oli tehty, niin lähdimme taas kohti majoitustamme, jotta pääsimme nukkumaan ja kohti torstaita.

Torstai 22.11.2018

Torstai oli varattu projektimme viimeistelylle ja esityksen valmistelulle, jotta olisimme valmiita perjantaita varten. Teimme työmme valmiiksi ja sitten pääsimme tanskalaisopiskelijoiden järjestämään läksiäisjuhlaan, jossa oli tarjolla bilijardia, juomaa sekä hyvää seuraa tanskalaisopiskelijoiden pitämässä clubitiloissa koululla. Iltaan asti venyneiden juhlien jälkeen oli hyvä päästä rauhoittumaan takaisin majapaikkaan ja kohti perjantaista esitystä.

Perjantai 23.11.2018

Perjantaina oli vuorossa ryhmäkohtaiset esitykset projektistamme. Ryhmät olivat valmistaneet hienoja esityksiä kohteen uudistamisesta, joita he esittelivät muille opiskelijoille sekä opettajille. Opettajat pitivät keskustelua yllä kyselemällä monia haastavia kysymyksiä liittyen jokaisen ryhmän tekemiin valintoihin sekä laskelmiin. Esitysten päätyttyä olikin vierailun yhteenvedon aika sekä hyvästien sanomiset ja aika lähteä kotimatkalle kohti Frederikshavnin satamaa ja Göteborgia.

Lauantai 24.11.2018

Aamulla heräsimme Göteborgista hotellista ja aamiaisen jälkeen starttasimme linja-auton kohti Tukholmaa. Päästyämme vihdoin illalla Tukholmaan, nousimme laivaan ja suunnistimme suoraan laivan seisovaan pöytään nauttimaan vielä kerran joulupöydän antimista ennen Turkuun saapumistamme. Maittavan aterian jälkeen olikin mahtavaa päästä lepäämään ja ottamaan kunnon yö unet.

Sunnuntai 25.11.2018

Takaisin Suomessa! Reissun viimeinen päivä ja viimeinen päätepysäkki olisi Hämeenlinnassa. Puolilta päivin bussi pysähtyi vielä viimeisen kerran ja olimme saapuneet tuttuun ja turvalliseen pihaan eli Hämeen Ammattikorkeakoulun pihaan. Matka vaikutti onnistuneelta ja kaikki olivat saavuttaneet oppimisen kannalta päämäärät, jotka heille oli annettu reissua varten.

Samuli Räty, opiskelija, Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, insinööri (AMK)