Haastattelussa liikennealaa luotaavan PetuHetu liikenteessä -podcastin tekijät.
PetuHetu liikenteessä -podcastin ensimmäisessä jaksossa liikennealan opiskelijat Petra Linnasaari ja Henna Takalo keskustelevat syistä, miksi he hakeutuivat liikennealalle ja millaisia odotuksia heillä oli opiskelusta:
– Halusin jotain erikoista.
– Vähän sama. Halusin jotain suunnittelua.
– Ajattelin, että olisi ollut vähän niin sanotusti vaikeampaa, pelkkää teknistä juttua.
– Ei tää oo ollu lainkaan sellaista!
– Tosi käytännöllistä. Vuorovaikutusta.
– Yhtään ei oo sellainen olo, että opiskelen nyt insinööriksi.
– Tosi sosiaalinen ala.
– Sopii meille.
– *Naurua*
Linjalla Petu ja Hetu
Nauru on ensimmäinen asia, joka kuuluu myös PetuHetu-duon haastattelussa.
“Kälättäjiksi” itseään kutsuvat Linnasaari ja Takalo edustavat hyvin alansa sosiaalisuutta ja aktiivisuutta. Kolmannen vuoden insinööriopiskelijat olivat huomanneet, että liikennealasta ei löydy samastuttavaa podcastia, joten tyhjiö oli täytettävä itse.
– Idea lähti syksyllä puolivahingossa ilmoille heitetystä vitsistä – ja podcast kuulosti trendikkäältä, Takalo muistelee.
Samalla podcast antoi tekijöilleen väylän kertoa ja kuvailla, mitä liikennealalla oikeasti opiskellaan. Hämeen ammattikorkeakoulun liikennealan koulutus on uniikki Suomen ammattikorkeakoulujen koulutusvalikoimassa, eikä täten kovin tunnettu.
– Kun sä kerrot, että opiskelet liikennealaa, usein kysytään “onko se oikeasti jotain mitä voi opiskella”. Podcastin kautta voimme tuoda esiin, mitä alasta ja koulutuksesta ei tiedetä niin hyvin, Linnasaari kertoo.
– Helposti lähestyttävällä tavalla, täydentää Takalo.
Tämä missio toteutuu jo duon ensimmäisessä jaksossa:
– Mitä tälle alalle tarvii osata ennen kuin tulee kouluun?
– Ei mitään!
– Matikkaa on hyvä osata matikankursseille, mutta mitään muuta ei voi osata valmiiksi.
– Tähän ei ole mitään toisen asteen valmistavaa koulutusta.
Koulutuksen sisältö yllätti aikanaan myös Linnasaaren ja Takalon.
– Monipuolisuuden lisäksi minulla ei ollut henkilökohtaisia odotuksia koulutukselta. Sika mielenkiintoista ja monipuolista, Linnasaari innostuu kuvailemaan.
– Odotin liikennesuunnittelua, mutta esimerkiksi älyliikenteestä ei ollut mitään kosketuspintaa ennalta. Yllätti, että ihan kaikki liikenteeseen liittyvät ovat mahdollisia työnantajia, Takalo kertoo.
Omien opintojensa aikana Linnasaari ja Takalo ovat ehtineet työskennellä muun muassa Traficomin raideliikenteen ja tieliikenteen lupatarkastuksessa ja Fintrafficin liikennekeskuspäivystäjänä tarkkailemassa liikenteen sujuvuutta ja tunneleita.
Tehdyn tuntuinen
Podcastien maailmasta kaksikolla ei ole omia podcast-esikuvia.
– Lähinnä tulee kuunneltua erilaisia true crime -podcasteja, Takalo kertoo.
Nauhoituksia ei kuitenkaan tehdä ihan lonkalta, vaan aiheita on suunniteltu etukäteen ja ideat otettu ylös aina, kun pulpahtelevat mieleen. Selkeää rakennetta nauhoituksissa ei kuitenkaan ole käytetty.
– Aiheiksi nousevat ne, mistä ollut eniten pohdintoja opiskelun aikana, mitä on mietiskelty. Samalla tulee muisteltua jo opittua, Takalo kertoo.
– Aiheet ovat ranskiksilla ylhäällä. Sit vaan kälätetään, Linnasaari nauraa.
Toistaiseksi PetuHetu liikenteessä -jaksot nauhoitetaan kotikutoisesti tekijöiden omilla puhelimilla. HAMKin Riihimäen kampukselle on kuitenkin rakenteilla opiskelijoille avoin podcast-studio, mikä ilahduttaa innokkaita tekijöitä.
Opiskelijakavereilta ei toistaiseksi ole tullut kuittailua.
– Ovat olleet mielissään, että aijaa, tekö teette tämmöistä, Takalo kertoo.
Liikennealan etulinjassa
Liikennealaa iloluonteinen duo kuvaa välimalliksi. Tekniikan alaksi, jossa sosiaalisuus, yhteisöllisyys ja tiimityötaidot ovat vahvasti esillä.
– Inspiroivinta liikennealalla on tulevaisuuden luominen, jatkuva kehittäminen, Takalo sanoo.
– Aiemmin ei ajatellutkaan liikennejärjestelyjä, miten autoteiden lisäksi on eri kokonaisuuksia, kuten kävely- tai pyöräliikenteen suunnittelu. Kaikki ovat omia osia, jotka kuitenkin muodostavat yhteisen kokonaisuuden, Linnasaari kuvailee.
Tulevaisuudessa kaksikko toivoo pystyvänsä vaikuttamaan yhteiskuntaan, liikenneturvallisuuteen ja ilmastonmuutokseen positiivisesti.
– Traficomilla tutuksi tullut raideliikenne oli todella mielenkiintoista. Tulevana kesänä olen suunnittelemassa Vantaan pikaraitiotietä, Linnasaari kertoo jatkostaan.
– Minuakin kiinnostaa raidepuoli, mutta olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin, joten haluaisin päästä vaikuttamaan myös pienempiin paikkoihin, Takalo kertoo.
Lopuksi se tärkein kysymys, milloin voimme odottaa seuraavaa PetuHetu liikenteessä -jaksoa?
– Kolmas jakso on tekeillä ja tulossa piakkoin, Takalo hymyilee.
PetuHetu liikenteessä löytyy myös Instagramista.
Liikenneala
HAMKin Riihimäen kampus
Lue lisää koulutuksen sivulta tai vieraile liikennealan Facebook-kanavalla.
Julkaisun kuvat: PetuHetun kotialbumista