Maailman suurimpiin opetusteknologian tapahtumiin kuuluva BETT kokoaa vuosittain tammikuiseen Lontooseen noin 35 000 osallistujaa, liki 900 yritystä ja 100 startupia ympäri maailmaa. Poimimme näyttelystä, esityksistä, seminaareista ja kouluvierailusta muutaman ajatuksia herättävän teeman.
Vuoden 2030 opiskelijaa kuvattiin termillä phigital, jolle fyysinen ja digitaalinen ympäristö eivät ole erillisiä toisistaan. He odottavat oppimiselta personointia ei automatisointia, sosiaalisia taitoja sekä tunnetaitoja, opiskelijakeskeisyys sekä yhdessä oppiminen ovat keskiössä. Opiskelijat ovat autonomisia oppijoita, jotka haastavat perinteisen koulutuksen. Fyysisen läsnäolon merkitys tulee vähenemään erilaisten digitaalisten kokemusten myötä.
Robotiikka, virtuaalitodellisuus (VR), lisätty (AR) ja sekoitettu todellisuus (MR) sekä älykkäät ympäristöt, tekoäly ja tietosuoja olivat esillä eri esityksissä ja ständeillä. Koskettavin esitys kertoi robotiikan hyödyntämisestä teleläsnäolossa. Oppilas pystyi osallistumaan luokkansa työskentelyyn ja eri aktiviteetteihin, kuten pelaamiseen ja Lucia-kulkueeseen kotoa robotin avulla. https://youtu.be/-ZrBFljshN4
Vaikuttava esityskokemus oli Microsoftin edustajien kokonaisuus tulevaisuuden digioppimisesta. Englanninkielinen tekstitys syntyi esityksen aikana samanaikaisesti puheen tunnistuksen avulla ja oli luettavissa tilan näytöillä. Tässä hyödynnettiin PowerPointin Translator –sovellusta, jonka avulla osallistujat pystyivät lukemaan tekstityksen mobiilisti omalla äidinkielellään, jopa suomeksi. https://youtu.be/5tZn_osINXw
Saavutettavuuden varmistamiseksi kehitetyt työkalut monipuolistavat oppimiskokemuksen ja auttavat oppimisvaikeuksissa. Microsoftin syventävän lukuohjelman työkalujen avulla käyttäjä pystyy esimerkiksi kuuntelemaan tekstiä, saa käyttöönsä rivin kohdistustyökaluja sekä voi tehdä tekstin ja taustan kontrastin muutoksia. Syventävä lukuohjelma löytyy mm. WordOnline ja OneNoteOnline –alipalveluissa. iOS-käyttöjärjestelmän Word-apps tarjoaa syventävän lukuohjelman työkaluja nimellä oppimistyökalut.
Korkeakoulutus on muutoksessa, joka on enemmän pedagoginen kuin teknologinen. Verkko- ja kampustutkinnon erillisyys on mennyttä ajattelua. Opiskelija valitsee itse opintojen ajoituksen sekä mitä ja miten opiskelee, kooten näin oman tutkintonsa. Korkeakoulujen tulisi innovoida, ajatella isosti ja purkaa vanhoja rakenteita sekä tehdä yhteistyötä, suunnitella, rakentaa ja koota uudenlaista tarjontaa. Yksittäisten verkkokurssien suorittamisen sijaan tulevaisuudessa kootaan mikrotutkintoja ja edelleen kokonaisia tutkintoja eri kumppaneiden tarjonnasta.
Opettajat voivat kehittää maksutta omaa osaamistaan eri ohjelmistotalojen tarjoamien yhteisöjen ja verkkokurssien avulla sekä osoittaa osaamistaan osaamismerkein. Tällaisia ovat Microsoftin educator community https://education.microsoft.com/, Adoben education exchange 2018 https://edex.adobe.com/en/2018courses sekä Googlen training centre https://edu.google.com/teacher/.
Viime vuosina on paljon puhuttu käänteisestä oppimisesta (flipped learning) korkeakoulutuksessa. Tällä kertaa esillä oli myös henkilöstön kokousten ja tapaamisten flippaus. Kokousten aineistoon ja esityksiin tutustutaan etukäteen ja aika kokouksissa käytetään keskusteluun sekä tehokkaaseen työskentelyyn ja päätösten tekemiseen. Omat kokemukset flipatusta kokouksesta ja hanketapaamisesta ovat olleet hyviä, joten suosittelemme yhteisen työskentelyn kehittämistä flippaamalla.
Lisää suomalaisten matkaraportteja BETT2018 löydät Matleena Laakson blogista http://www.matleenalaakso.fi/2018/01/bett2018.html
Jaana Kullaslahti & Tarjaleena Tuukkanen
Ammatillisen osaamisen tutkimusyksikkö
Tarjaleena Tuukkanen, lehtori
Älykkäät palvelut tutkimusyksikkö