Tietojenkäsittelyä monimuotona opiskeleva Joni: ”Oma halu uuden oppimiseen kannusti takaisin koulunpenkille”

0

Joni Turunen aloitti syksyllä 2019 tietojenkäsittelyn monimuoto-opinnot HAMKissa. Työn ohella tradenomiksi opiskeleva Joni on ollut tyytyväinen monimuoto-opintojen käänteiseen oppimisen malliin ja omaehtoiseen opiskeluun. Tietojenkäsittelyn opinnot ovat tarjonneet onnistumisen tunteita ja kasvattaneet ammatillista itsevarmuutta.

Kuka olet ja mitä opiskelet?

Olen Joni Turunen, noin 37-vuotias aviomies, isä ja brasilialaista jiu-jitsua harrasteleva nörtti Hämeenlinnasta. Työskentelen paikallisessa ohjelmistoalan yrityksessä asiantuntijan sekä teknisen arkkitehdin tehtävissä. Tuotamme monipuolisia tuotteita asioiden ja dokumenttien hallintaan erikoistuen julkishallinnon tarpeisiin. Nykyisen työnantajan palveluksessa olenkin viihtynyt jo vuodesta 2006 lähtien. 2000-luvun alkupuolella opiskelin HAMKissa Riihimäellä tietoliikennetekniikan insinööriksi, mutta työelämä vei mennessään ja opiskelut jäivät viimeistelemättä.

Joni aloitti tietojenkäsittelyn monimuoto-opinnot syksyllä 2019

Ammatilliset juuret minulla ovat järjestelmäylläpidon puolella ja siellä varsinkin Linux-ympäristöt ovat olleet aina vahvasti osa omaa toimenkuvaa. Nykyiset työtehtävät liittyvät mm. DevOps -toimintamallien edistämiseen ja kehittämiseen yrityksessämme. Viimeisen seitsemän vuoden aikana olen toiminut oman toimen ohella valokuvaajana sekä tarjonnut verkkosivustoja sekä -kauppojen toteutuksia pienille yrityksille. Tämä toiminta on nyt toistaiseksi jäädytetty minimiin 2019 alkaneiden tietojenkäsittelyn monimuoto-opintojen takia.

Miksi hait HAMKiin?

HAMK oli ennestään tuttu insinööriopintojen kautta. Lisäksi työyhteisöstä ja harrastuspiireistä löytyi useita koulutuslinjan käyneitä, joiden suusta kuului positiivista viestiä koulutuksen kokonaisuudesta. Myös aiempien opintojen hyödyntäminen kiinnosti. Eräs hyvä ystävä toimii HAMKissa opettajana ja hän innosti lähtemään takaisin koulun penkille. Nykyiseen toimeen luonnollisena osana kuuluu jatkuva itseopiskelu. Oma halu uuden oppimiseen kannusti takaisin koulunpenkille lujittamaan jo hankittua osaamista sekä hankkimaan aiemmin missattua korkeakoulututkintoa.

Miltä opiskelu on vaikuttanut?

Täytyy myöntää, että ennakko-odotukset olivat jokseenkin synkemmät kuin millaiseksi opiskelu on lopulta osoittautunut, mikä on tietysti loistava juttu. Monimuoto-opiskelussa on tiukka tahti, mutta omalla kohdalla aiemmasta kokemuksesta on ollut paljon hyötyä. Uutta asiaakin on toki tullut opittua paljon. Tutkinto-opiskelu on tuonut oppimiseen uudenlaista tsemppausta. On tullut tehtyä asioita, joita ei itseopiskellessa aina välttämättä lähde selvittämään ja tutkimaan. Opiskelu HAMKissa on tuonut samanlaista omien rajojen ylittämisen fiilistä, mitä esimerkiksi ryhmä- tai ohjattu liikunta voi tarjota yksinäiselle salitreenaajalle. 🙂

Täytyy vielä lisäksi mainita, että nyt kypsemmällä iällä ja jo vahvasti ammatillista kokemusta kerryttäneenä osaa arvostaa koostettuja opintokokonaisuuksia. Joku muu on valmiiksi miettinyt opiskeltavat kokonaisuudet järkevään ja tiivistettyyn pakettiin. Tätä osaa arvostaa nyt ihan uudella tavalla.

Mikä on parasta opiskelussa? Mikä on haasteellisinta?

Kyllä parasta on ymmärryksen muodostumisesta syntyvä onnistumisen tunne sekä ammatillisen itsevarmuuden kasvattaminen. Haasteellisinta on sovittaa perheaika, työpaineet ja koulutehtävät. Harrastuksille ja vapaa-ajalle ei jää juurikaan aikaa. Vapaa-ajasta ajatuksen tasolla luovuin, kun lähdin opiskelemaan, mutta suunnitelmallisuudella sillekin kuitenkin löytyy hetkensä. Vaikeinta on löytää hyvä balanssi eikä polttaa itseään millään rintamalla loppuu. Erikseen täytyy vielä mainita myös suoraan työhön saadut hyödyt ja neuvot opettajien kanssa käydyistä keskusteluista. Varsinkin nyt kokonaisarkkitehtuurityötä vääntäessä on löytynyt selkeää lisäarvoa työhön.

Millaisena koet opiskelutavan?

Monimuodossa meillä on käänteisen oppimisen malli käytössä vahvasti. Olen erittäin tyytyväinen tähän opiskelutapaan. Aiemmat kokemukset päiväpuolella tunneilla istumisesta eivät olleet aina niin positiivisia ja motivaatio varmasti nuorella versiollani hiipui tunneilla turhautumiseen. Monimuoto-opiskelija saa materiaalit kurssin alettua ja aiheeseen voi perehtyä omaan tahtiin. Toivoisin, että materiaalit olisivat vielä aikaisemmin saatavilla ja koko moduulista kerrallaan. Tämä helpottaisi mm. AHOT -prosessin suunnittelua.

Kerro tyypillisestä opiskelupäivästäsi/viikostasi?

Pyrin opiskelemaan tasaisesti läpi viikon ja viikonloppuisin panostamaan yhden päivän opintoihin. Opiskeluun kuluu arkisin tunti päivässä, riippuen opiskeltavasta aiheesta. Opintojen auettua käyn läpi arviointikriteerit ja materiaalit. Lisäksi verkon kautta aiheesta kuin aiheesta on saatavilla paljon lisätietoa, jota pyrin hyödyntämään. Toisinaan toivoisi materiaalien aukeavan heti, mikä helpottaisi aikataulujen suunnittelua eteenpäin. Koululla on toki tässäkin taustalla ajatukset ja syyt olla aukaisematta kaikkea materiaalia kerralla, jotka ovat varsin perusteltuja.

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Nyt ei uskalla alkaa julkisia lupauksia antamaan suurista suunnitelmista. Hoidetaan tämä tutkinto ensin alta pois ja ihmetellään sitten, onko vielä motivaatiota ja kotijoukkojen tukea vaikkapa YAMK-jatkoihin.

Jonin kuulumisia voit seurata Instagramissa: www.instagram.com/jonturu

 

Lue lisää blogijuttuja tietojenkäsittelyn koulutuksesta:
Tietojenkäsittely

Leave A Reply