Markkinoinnin uudet tuulet

0

Oli synkkä ja myrskyinen yö, jonka jälkeen päivä valkeni Visamäen kampuksella maanantaille tuttuun tapaan uuden Diili-tehtävän toimeksiannon merkeissä. Viikon tehtävän meille tuli esittelemään HAMKin oma opiskelija, nuori yrittäjä Kalle Kivimäki. Kallella oli sydämellään mainonnan ja markkinoinnin uudet tuulet – tai siis niiden puuttuminen koskien yrityksiä iFiksaus ja Kalz Performance, ja tästä Kalle oli meille toimeksiannon kehitellyt. Tehtävänämme oli siis kehittää ja uudistaa hänen yrityksiensä markkinointia ja kotisivujen ulkoasua.

Diili-ryhmämme, Team Bronze, otti haasteen mielenkiinnolla ja innostuneella asenteella vastaan. Aluksi perehdyimme yrityksien toimintaan ja kotisivuihin omia havaintoja tehden. Hyvin pian olimmekin jo selvillä, miten lähdemme haastetta työstämään. Työnjako oli selvä, maanantaina ideoimme porukalla ja tämän jälkeen jaoimme työtehtävät.

Jalkauduimme kampusalueelle haastattelemaan vastaantulijoita markkinoinnin ja mainonnan keinoista. ”Mitkä tekijät mainonnassa/markkinoinnissa/verkkosivuilla vaikuttavat osto-/valintapäätökseen? Mitä toivoisit näiden yritysten kaltaisilta palveluntarjoajilta, ja miten toivoisit heidän lähestyvän kuluttajaa?” Vastausten pohjalta lähdimme kaivamaan uudenlaisia näkökulmia ja toteuttamiskelpoisia ideoita mainontaan ja markkinointiin kohdeyrityksillemme.

Osa ryhmästämme keskittyi konkreettisiin keinoihin lisätä yritysten tuottavuutta ja mahdollisuuksia laajentaa toimintaa. Nettisivujen uudistaminen ja yritysten visuaalisen olemuksen kehittämiseen ryhmällämme ei ollut suurta panosta antaa, mutta parhaamme teimme tälläkin saralla. Suunnittelimme yrityksille mm. jaettavia flyereitä ja uusia logoehdotuksia.

Panoksemme ei kuitenkaan riittänyt tällä viikolla ja voiton nappasi Team Dope. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä- vai miten se meni.

Tekstin on kirjoittanut Team Bronze eli Veera Vänninmaja, Jenni Taivalmäki, Henriikka Mahlanen, Pampos Tokkos sekä Olli Yrjölä.

HAMKin liiketalouden ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat aloittivat tänä syksynä opintonsa 6 viikon mittaisella Diili-jaksolla. Kolmantena toimeksiantajana oli Kalle Kivimäki ja tehtävänä oli ideoina hänen yrityksiensä markkinointiin uusia tuulia.

Leave A Reply