Opastan työssäni hamkilaisia muun muassa käyttämään Postiviidakon uutiskirjetyökalua. Uutiskirjetyökalut ovat tätä päivää ja niillä on helppo tehdä hyvännäköisiä viestejä, esimerkiksi kutsuja tai – yllätys, yllätys – uutiskirjeitä. Uutiskirjetyökalu on erittäin näppärä väline myös visuaalisesti näyttävien markkinointiviestien tekemiseen.
Sähköiseen suoramarkkinointiin se onkin oiva väline, koska analytiikan avulla voidaan esimerkiksi tarkastella, kuinka moni vastaanottajista on avannut kirjeen ja mitä sisältöä on luettu eniten. Vaikka sähköpostimarkkinoinnin lähettäminen onkin teknisesti helppoa, viestejä ei saa kuitenkaan lähettää kenelle tahansa. Lähettäjän tulee tuntea Laki sähköisen viestinnän palveluista sekä EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR). Törmään usein kysymyksiin, kenelle sähköpostimarkkinointia saa lähettää tai pitääkö viestien lähettämiseen kysyä vastaanottajalta lupa? Kirjoitin aiheesta artikkelin HAMK Unlimitediin, jossa pureudun aiheeseen syvemmin. Löydät artikkelin täältä, kiteytetysti ohje alla.
Muistilista sähköisen suoramarkkinoinnin lähettäjälle
Onko suostumus kunnossa ja oikein kerätty? (Laki sähköisen viestinnän palveluista ja GDPR eli EU:n yleinen tietosuoja-asetus)
- Yritysosoitteisiin (esimerkiksi info@yritys.fi) saat lähettää viestejä ilman suostumusta.
- Luonnolliselle henkilölle et saa lähettää markkinointiviestejä ilman suostumusta
- paitsi jos kyseessä on jo nykyinen asiakas, jolta olet myynnin yhteydessä saanut sähköpostiosoitteen ja tarjoat samaa tai vastaavan tuoteryhmän tuotetta/palvelua.
Vastaanottajan tulee nähdä, mistä rekisteristä hänen sähköpostiosoitteensa on saatu ja miten rekisterin tietoja käsitellään. Tietojen käsittely ilmenee tietosuojailmoituksesta, joka kannattaa linkittää viestiin.
Vastaanottajalla on oltava mahdollisuus poistua kyseiseltä postituslistalta helposti ja maksutta.
Elina Wathén