Suomalaisena yrityksenä somessa

0

Sosiaalinen media on valloittanut lähes koko Suomen. Lähes kaikki suomalaiset ovat sosiaalisessa mediassa. MTV:n vuonna 2015 tekemän tutkimuksen mukaan yli 90 prosenttia 15–55 –vuotiaista suomalaista käytti sosiaalista mediaa. Suosituimpia some-kanavia olivat YouTube, Facebook, WhatsApp, Instagram sekä Twitter. Sosiaalinen media haastaa myös yrityksiä toimimaan uudella tavalla.

Mitä yrityksen tulisi tietää sosiaalisesta mediasta? Haastattelimme markkinoinnin ammattilaista, HAMKin markkinoinnin yliopettaja Minttu Lampista asiasta.

  1. Miksi yrityksen tulisi olla sosiaalisessa mediassa?

Markkinat ovat täynnä vaihtoehtoja, joista ostaja voi valita. On yhä tärkeämpää, että brändillä on vahvat suhteet asiakkaisiin ja että se pystyy luomaan asiakaslojaalisuutta. Mielestäni sosiaalisen median luomat yhteisöt ovat tärkeä osa sosiaalista yhteiskuntaa ja siten myös tärkeä osa taloutta.

  1. Mitä yritysten pitäisi ymmärtää Somesta?

Asiakkaita on kallista hankkia erityisesti silloin, jos asiakassuhteet ovat lyhyitä. Markkinoinnissa olemme nähneet perinteisten kanavien panos-tuotos-suhteen (ROI) laskevan vuosi vuodelta. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinoijan pitää etsiä uusia markkinointikanavia, kuten Snapchat. Tämä jatkuva uusien kanavien etsiminen, suunnittelu, hallinta ja ylläpito vie paljon resursseja, eikä takaisinmaksu (ROI) ole mitenkään taattua. Avainasemaan nousee asiakasdatan kerääminen ja sen reaaliaikainen analysointi. Näin yritykset huomaavat mahdollisimman nopeasti, missä kanavissa kannattaa olla ja miten.

  1. Millaisia kanavia yritysten tulisi hallita somessa, jotta some-markkinoinnista saataisiin tuloksellista?

Keskity sellaisiin tarinasisältöihin ja kanaviin, jotka tuottavat yrityksellesi asiakaslojaalisuutta, nostavat asiakastyytyväisyyttä ja ylläpitävät ja syventävät asiakassuhdetta. Enää ei kisata siitä, kuka saa nopeimmin aikaan kasvua, vaan painopiste markkinoinnissa on siirtymässä siihen, kuka saa pidettyä nykyisen asiakkaan tyytyväisenä. Mieti rauhassa omat liiketoiminnalliset tavoitteesi somessa ja keinot, joilla niihin pääset. Jos haluat luoda ja ylläpitää brändiisi liittyvää yhteisöllisyyttä somessa, mieti, mistä asioista yrityksesi ja asiakkaasi ovat aidosti kiinnostuneita.

  1. Onko sinulla jotain vinkkejä yritykselle, joka harkitsee someen lähtöä?

Tuloksien saaminen voi viedä aikaa, ole kärsivällinen. Mieti, missä kanavissa asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi ovat. Keskity niihin! Sillä jossain he ovat ja siellä jossain käydään sinun liiketoimintaasi liittyvää keskustelua ja tehdään päätöksiä. Jos asiakkaasi eivät ole Facebookissa, ei sinunkaan tarvitse olla siellä. Kaikkea ei tarvitse osata itse. Löydät someen paljon apua ostopalveluiden kautta. Ensimmäisenä kannattaa lukaista läpi HAMKissa tehty, sosiaalisen median työkaluihin liittyvä someopas (www.hamk.fi/someopas).

Minttu toimii HAMKissa markkinoinnin yliopettajana. Lampiselle markkinointi ja myynti on tuttua 50 asiakasyrityksen kautta. Tällä hetkellä Minttu ylläpitää noin 20 yrityksen monipuolisia some-kanavia ja vastaa osaltaan yritysten markkinoinnin ja asiakaskokemuksen parantamisesta.

Minttu vetää 14.4. asiakaskokemuksen johtamiseen verkossa liittyvän koulutuspäivän. Mukaan lähtevät yritykset voivat tuoda koulutukseen mukaan omia haasteitaan, joihin haetaan mahdollisuuksien mukaan ratkaisumalleja. https://taykkari.hamk.fi/kurssiilmo/hamk/index.php?asio=Zmt1cnNzaTtjMTE2Ng

Hämeen ammattikorkeakoulu on Hämeen alueen johtavia asiantuntijaorganisaatioita. HAMKissa on yli 600 eri alojen asiantuntijaa, jotka voivat auttaa sinua liiketoimintasi kehittämisessä! www.hamk.fi/tyoelamalle

Leave A Reply