Kanta-Hämeen matkailun suhdannebarometri 2019 on julkaistu. Elinvoimaa Hämeeseen ry:n tilaisuudessa julkistettiin suhdannebarometrin tulokset. Yrityksillä on ollut hyvä matkailuvuosi. Yritykset uskovat myös liikevaihdon ja työllisyyden kasvuun. Kanta-Hämeessä toivotaan kuitenkin vahvempaa matkailubrändiä.
Elinvoimaa Hämeeseen ry toteutti marraskuussa 2019 Kanta-Hämeen alueella matkailun suhdannebarometrikyselyn. Teknisenä yhteistyökumppanina kyselyssä oli Hämeen ammattikorkeakoulu.
TULOKSET
- Puolella yrityksistä matkailijamäärät olivat kasvaneet 2019
- 59 % yrityksistä arvioi matkailijamääriensä kasvavan 2020
- Yrityksistä 45 %:lla liikevaihto on kasvanut 2019
- Yrityksistä 60 % arvioi liikevaihtonsa kasvavan yli 3 % vuonna 2020
- Henkilöstö on kasvanut joka kolmannella matkailuyrityksellä 2019
- Henkilöstönsä arvioi kasvavan joka viides matkailuyritys 2020
- Yrittäjien suurimmat tulevaisuuden epävarmuustekijät ovat omien resurssien riittävyys ja kotimaan epävarmat suhdannenäkymät
- Kanta-Hämeen matkailutoimijat pitävät ylivoimaisesti tärkeimpänä kehityskohteena vahvan alueellisen matkailubrändin rakentamista
TAUSTAA
- Kysely lähetettiin yli 500:lle toimijataholle, vastauksia tuli 53 kpl eli vastausprosentti oli 10
- Matkailun suhdannebarometri toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa tässä laajuudessa, mutta jatkossa se julkaistaan vuosittain Elinvoimaa Hämeeseen ry:n tuottamana
- Seutukuntien – Forssa, Riihimäki, Hämeenlinna – välillä ei havaittu merkitseviä eroja
- Matkailijamäärien muutokset kotimaan- ja ulkomaan matkailijamäärissä olivat yhtenevät
JOHTOPÄÄTÖKSET
Maakunnan matkailuyritysten liikevaihdon kasvu ja positiivinen työllistämiskehitys jatkuu 2020.
Matkailuelinkeino pitää erittäin tärkeänä vahvan alueellisen matkailubrändin rakentamista.
Lisätiedot:
Janne Tienpää
Toiminnanjohtaja
Elinvoimaa Hämeeseen ry
Puh. 044 2064161 tai janne.tienpaa@gotavastia.fi
Hämeenlinnassa 3.12.2019,
Elinvoimaa Hämeeseen ry