Työpaikkana Auto Tawastia

0

Mistä kirjoitan?

Olen toiminut neljä vuotta vaihtoautoalalla pienyrityksessä Hämeenlinnassa. Haluan jakaa omia näkemyksiä ja kokemuksia alasta ja alalla toimisen haasteista. Haluan tuoda esiin esimerkiksi asiakaspalvelun eroavaisuuksia moneen muuhun myyntityöhön verrattuna.

Työnkuvani?

Koska yritys koostui minun lisäkseni kolmesta muusta henkilöstä, työnkuvani oli erittäin laaja. Toimiini asiakaspalvelun ja myynnin lisäksi kuului myös autojen siisteyden ylläpito ja pienhuoltotoimien toteuttaminen.  Kielitaito ja IT-osaaminen on myös ollut kovassa tarpeessa.

Työpäivät saattoivat olla hyvinkin vaihtelevia. Välillä työpäivät kuluivat autoja hakiessa/viedessä tienpäällä tai hallissa näitä huoltaessa ja siistiessä.  Asiakaspalvelu mukaan lukien toimien yhteydessä.

 Asiakaspalvelu vaihtoautoalalla

Haluan tuoda kirjoituksessa esiin, kuinka värikäs asiakaskunta vaihtoautoalalla löytyy.

Asiakkaita kumminkin löytyy joka ikäluokkaan ja sukupuoleen.  Varsinkin vaihtoautomyynnissä ei ole vain sitä tiettyä linjaa mitä voit suositella kaikille asiakkaille. Jokainen asiakas pitää kohdata yksilönä ja oppia löytämään ne oikeat kysymykset millä saada selville se auto malli ja tyyppi mikä olisi juuri asiakkaan mieleen eniten.

Asiakkaat useasti saapuvat katsomaan jotain tiettyä autoa minkä ovat esimerkiksi internetissä huomanneet, mutta se ei suinkaan aina ole paikan päällä enää se mieluisin.

Vaihtoautoalla ehdottomasti suurin etu on autojen tuntemus ja huolto-osaaminen. Asiakkaat usein kohdistavat kysymyksensä autojen ominaisuuksiin, huoltoihin ja toimintaan liittyen. Vaihtoautomyynnissä joka päivä voi oppia jotain uutta, kun joutuu selvittämään autoista asiakkaille erilaisia heidän kaipaamiaan tietoja.

Myynti vaihtoautoalalla

Myyntityö vaihtoautoalalla on usein myös yksi iso osuus asiakaspalvelua. Hyvin harva auto lähtee eteenpäin juuri sillä yrityksen määrittelemällä lappuhinnalla, vaan hinnasta käydään isommat neuvottelut.

Näin omasta näkökulmasta uskoisin sen olevan jäänne ajalta ennen internettiä, jolloin autojen hinnat eivät päivittyneet reaaliajassa vaan yritykset saivat vetää isompia siivuja välistä.  Nykypäivänä tilanne on eri, kun löytyy suuria automyyntisivustoja kuten nettiauto missä asiakkaat pääsevät suoraan vertailemaan eri yritysten/yksityistenhenkilöiden tarjoamia hintoja autoistaan.

Ikävät puolet alalla

Haluan myös tuoda kirjoituksessani esiin ikäviä asioita mitä alalla toimivat työntekijät joutuvat kohtaamaan arjessaan.

Jälkeenpäin syntyneet viat tai mahdolliset hajoamiset usein aiheuttavat hyvinkin vahvoja tunteita asiakkaissa.  Monissa tilanteissa ei usein osata ottaa huomioon sitä, että kaupankohde on käytettyä tavaraa eikä niihin kuulu enää todennäköisesti takuita.  Mikään yritys ei halua tarkoituksella myydä asiakkailleen tuotteita, jotka eivät kohtaa heidän tarpeitaan. Harmillisesti käytetty tavara on arvaamatonta ja varsinkin vaihtoautoissa, jossa kuluminen ja kestävyys on yksilöllistä ja omistajien omista ratkaisuista kiinni.

Autoalalle varsinkin vaihtoautoalalle kiinnostuneiden on hyvä myös varautua kohtamaan raskaitakin tilanteita palveluarjessaan.

Loppusanat

Loppupeleissä vaihtoautoala itsessään on ammatti, joka koostuu täysin rakkaudesta lajiin. Alalla menestyminen vaatii jatkuvaa osaamisen ja tietomääränsä laajentamista myyntituotteen vaihtuvuuden takia. Laaja asiakaskunta ja kohtaamiset tuovat niin iloa kuin surua arkeen, mutta loppupeleissä tämäkin toimii hyvänä kokemuksena myös muilla myyntityöaloilla.

Ville Rättö

Leave A Reply