Liikenteen likat: Merkos – Liikenneturvallisuus

0

Merkos on sijoitettu ulos kaupungista ja asutusalueilta. Liikkumisesta sinne kertyy liikennesuoritetta, joten onnettomuusriski kasvaa.

Routavaurioista varoitetaan syystäkin.
Routavaurioista varoitetaan syystäkin.

Tiet ovat Merkoksen alueella huonossa kunnossa ja routavaurioita on joka puolella. Ajoittain joutuu pelkäämään auton iskunvaimentimien puolesta. Routavaurioista on ilmoitettu varoituskylteillä, mutta mitään ei ole korjattu. Parkkipaikoilla on suuria monttuja ja esimerkiksi kaivonkansien ympäriltä maa on painunut todella paljon.

Merkoksenkatu
Merkoksenkatu

Merkoksen pääkatu on autolla ajettaessa ahtaan tuntuinen etenkin lähes suorakulmaisissa mutkissa. Kohdatessaan tällaisessa kaarteissa autoilla täytyy ajaa varovaisesti pysyäkseen omalla kaistalla. Kadun geometria houkuttaa oikomaan kulmissa. Tiukimman mutkan kaarresäde on noin 30 metriä.

Liikennemerkkikaaosta
Liikennemerkkikaaosta

Liikennemerkeissä on epäselvyyttä ja monet niistä ovat huonokuntoisia. Osa invapaikkojen kylteistä on sivuttain, tai eivät muuten vain ole kunnolla paikoillaan. Yksi väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio on tippunut tolpan puoleenväliin. Osa suojatiemerkeistä on väärinpäin. Ne eivät kaikissa paikoissa ole myöskään riittävän selkeitä. Joissakin liikennemerkkien lisäkilvissä on liikaa tekstiä, tehden niistä sekavia. Kaiken lisäksi joitakin lisäkilpiä on ajoradan vasemmalla puolella. Monet liikennemerkit on pystytetty betoniporsaaseen, jolloin ne kääntyvät ja menevät vinoon helposti. Merkoksen liikennemerkkikaaos on kokonaisuudessaan melko surkuhupaisa.

Lisäkilvessä riittää tekstiä
Lisäkilvessä riittää tekstiä. Merkin aiheellisuutta voi pohtia, sillä Citymarketin takapihalla leikittiin kaahailemalla autoilla ympäriinsä ensilumen liukastamalla parkkipaikalla.
Invamerkit vähän sinnepäin betoniporsaissa
Invamerkit vähän sinnepäin betoniporsaissa
Betoniporsaiden säilytystä tyhjissä parkkiruuduissa
Betoniporsaiden säilytystä tyhjissä parkkiruuduissa

Ongelmana Merkoksessa ovat myös epäselvät ajoratamerkinnät. Osa autoilijoista eksyi ajamaan jalankulkijoille tarkoitetulle alueelle, ja tätä todistimme myös omin silmin. Suojatiemerkinnät ovat monin paikoin hyvin kuluneita. Bilteman alueelle vievää suojatietä ei ole ollenkaan. Jos siis haluaa kävellä Biltemaan, niin tien yli on pakko hyppiä vaarallisesti. Yksi Citymarketin takana olevista suojateistä on todella pitkä (n. 24 m) ja merkinnät olivat pääosin kuluneet pois kyseiseltä suojatieltä.

Citymarketin takana erittäin kulunut 24m pitkä suojatie
Citymarketin takana erittäin kulunut 24m pitkä suojatie
Biltemalle ei johda suojatietä
Biltemalle ei johda suojatietä

Bilteman pihassa on turvallisuus otettu huomioon asettamalla pollaririvi vähän matkan päähän myymälän lasiseinän eteen. Tällä voidaan turvata seinustalla kulkevat jalankulkijat sekä estää ajoneuvon ajaminen lasiseinästä sisään.

Pollarit Bilteman lasiseinän edessä
Pollarit Bilteman lasiseinän edessä

Citymarketin pääoven tuntumassa oleva Hesburgerin drive-in kaista on mielestämme kyseenalainen. Kaista on erotettu muista alueista ja muulta liikenteeltä osin vain sulkuviivoilla ja osin vain erivärisellä kiveyksellä. Esimerkiksi parkkipaikalta Citymarketin sisäänkäynnille kävelevä henkilö voi huomaamattaan kulkea drive-in kaistan läpi. Sen voisi erottaa muusta alueesta vaikka jonkinlaisilla paaluilla tai pollareilla, jolloin drive-in kaistalle ajavankin on helpompi hahmottaa sen muoto talvellakin.

Hesburgerin drive-in-kaista, jonka läpi invataksin asiakas joutuu kulkemaan päästäkseen kauppakeskuksen pääoville
Hesburgerin drive-in-kaista, jonka läpi invataksin asiakas joutuu kulkemaan päästäkseen kauppakeskuksen pääoville

Tokmannin ja parkkipaikan välinen seinustan kevyenliikenteenväylä on todella leveä, mikä näköjään houkuttaa ajamaan autolla siinä. Lumeen jääneiden jälkien perusteella ihmiset myös koukkaavat leveän kevyenliikenteenväylän kautta autonsa parkkiin niin, ettei heidän tarvitse peruuttaa ollenkaan saapuessaan tai lähtiessään. Tokmannin rakennuksen ja Citymarketin välisellä parkkipaikalla on kaksi hämmentävää yksirivistä parkkiriviä, joiden välissä jatkuu Tokmannin rakennuksen itäiseltä seinustalta tuleva leveä kevyenliikenteenväylä. Varsinkin talvella maan ollessa lumen peitossa kevyenliikenteenväylä on hyvin vaikea hahmottaa parkkeeratessa autoa. Lähes kaikki autot näyttivätkin olleen parkkeerattu siten, että ne on ajettu ruutuun alueen läpi.

Leveä seinusta houkuttaa koukkaamaan ruutuun.
Leveä seinusta houkuttaa koukkaamaan ruutuun.
Keskellä huonosti havaittava kevyenliikenteenväylä, jonka läpi ajetaan parkkiruutuihin
Keskellä huonosti havaittava kevyenliikenteenväylä, jonka läpi ajetaan parkkiruutuihin

Citymarketin ja Tokmannin rakennuksen välisen parkkipaikan halki, lähes kaupan ovelta toiselle ulottuva katettu jalkakäytävä on hyvin toteutettu. Se lisää jalankulkijoiden mukavuutta ja turvallisuutta estämällä alueen läpiajon. Käytävältä löytyy myös ostoskärryparkit.

Kevyenliikenteen katettu käytävä parkkipaikalla
Katettu jalkakäytävä parkkipaikalla
Bussipysäkille ei ole kunnollista kevyenliikenteenväylää, vaan ruohottunut polku
Bussipysäkille ei ole kunnollista kevyenliikenteenväylää, vaan ruohottunut polku.
Suojatie, joka ei johda mihinkään, vaikka jäljistä päätellen ihmisiä hyppii Hämeenlinnantien yli toiselle puolelle.
Suojatie, joka ei johda mihinkään, vaikka jäljistä päätellen ihmisiä hyppii Hämeenlinnantien yli toiselle puolelle.

Seuraavassa postauksessa kerromme esteettömyydestä.

Hyvää joulukuun alkua toivoo Liikenteen Likat Tiina Norr, Janita Joensuu, Suvi Tammilehto, Katariina Oras ja Riikka Mustonen

Leave A Reply