Liikenteen Likat: Merkos – Kaavoitus

0

Merkokseen pääsee helpoiten autolla ja se on myös selvästi suunniteltu autoiluun sopivaksi sijaintinsa vuoksi. Asutusta on lähinnä keskustan suunnalla, lännessä avautuu peltoja ja asutus on harvempaa. Matkaa rautatieasemalle on 3,4 kilometriä.

Merkoksen asemakaava

Pysäköintitilaa on runsaasti niin Citymarketin, Tokmannin kuin Biltemankin pihoilla. Koko alueella on yli 1000 autopaikkaa, mikä on havaintojemme perusteella enemmän kuin riittävästi. Citymarketin ja Tokmannin välinen pysäköintialue on melko selkeä ja toimiva. Asemakaavassa tosin alue on varattu liiketilaksi. Bilteman pihassa on silminnähden runsaasti pysäköintitilaa, noin 200 ruutua. Asemakaavan mukaan autopaikkoja on varattava 1 autopaikka 70 kerrosneliömetriä kohden, eli Biltema tarvitsee 138 autopaikkaa. Samalle tontille on kaavoitettu toinenkin liiketila, joka vaatisi 113 autopaikkaa. Teimme johtopäätöksen, että Bilteman pysäköintialueella on varauduttu autopaikkojen riittävyyteen mikäli tontille rakennetaan kaavailtu toinenkin liiketila.

Gigantin ja Maskun parkkipaikan eteläreunaan on kaavassa varaus pienelle rakennukselle. Parkkipaikan autopaikkojen kaavanmukaisuutta (68 autopaikkaa) on vaikea arvioida, sillä ruutujen merkinnät ovat niin kuluneet, ettei niitä oikein voi laskea. Pysäköintitilaa vaikuttaa kuitenkin silmämääräisesti olevan tarpeeksi. Gasum-aseman kohdalla asemakaavassa on vain suojaviheraluetta.

Viheralueen alla kulkee kaasuputki, jonka päälle ei saa rakentaa.
Viheralueen alla kulkee kaasuputki, jonka päälle ei saa rakentaa.

Ihmettelimme keskellä Citymarketin etupihan parkkipaikkaa olevaa leveää viheraluetta. Asemakaavasta selvisi, että sen alla kulkee kaasuputki. Kaasuputken päälle ei saa rakentaa rakennuksia tai autopaikkoja.

Merkoksen itäreunan koloihin on helppo pysäköidä

Alueelle tulee kevyen liikenteen väylä vain Mattilantien suunnalta, Karavaanin suunnalta pohjoisesta ei ole väylää kevyelle liikenteelle. Asemakaavassa on tosin varaus kevyen liikenteen väylän pätkälle Hämeenlinnantien varrelle Merkoksen kohdalla. Lienevätköhän Citymarketin parkkipaikan itäreunalla olevat kolot tarkoitettu liittymäreiteiksi tälle kaavoitetulle kevyenliikenteenväylälle. Niihin johtaa jopa suojatiet, vaikka reitti ei jatku pidemmälle. Havaitsimme, että ihmiset jostain syystä mielellään parkkeeraavat autonsa näihin koloihin.

Merkoksen pohjoispuolella on suojatie, joka ei johda minnekään

Merkoksen pohjoispuolella, eläinlääkärin vierellä Merkoksenkadun yli kulkee suojatie, joka ei johda minnekään. Kaavoituksessa ei ole myöskään suunniteltu kevyen liikenteen väylää pohjoiseen päin. Hämeenlinnantien toisella puolella näkyy kuitenkin mutainen polku, josta ilmeisesti jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kulkee teollisuusalueen suuntaan. Tien ylitys on vaarallista, eikä sitä ole rakenteellisesti helpotettu siinä kohtaa.

Merkoksen eteläpuolella Kormuntien toisella puolella on Ullan Pakari. Pullan hakeminen kävellen Merkoksesta on haastavaa, sillä sinne ei ole tehty kevyen liikenteen väylää. Ainoa vaihtoehto on kävellä Hämeenlinnantietä pitkin, mikä on vaarallista ja matkakin on pitkähkö.

Seuraavassa postauksessa kerromme lisää liikenneturvallisuudesta.

Hyvää alkanutta viikkoa toivoo Liikenteen Likat Tiina Norr, Janita Joensuu, Suvi Tammilehto, Katariina Oras ja Riikka Mustonen

Leave A Reply